Trendy v retailu 2021

Jaký rok měl šéf Walmartu? Jaké změny očekáváme v retailu? A jak e-shopy řeší vratky?

Sledujte zajímavosti ze světa maloobchodu a přípravy dalšího ročníku klíčového setkání branže Retail Summit 2021!

Vzkaz od šéfa největšího obchodníka světa

Americká Consumer Electronics Show (CES) se letos poprvé konala on-line. Vy tak máte možnost podívat se na záznam vystoupení Douga McMillona, CEO Walmartu. Globální společnost s 11 tisíci obchody a 2 mil. zaměstnanci ve 26 zemích provedl loňským rokem velmi úspěšně.

Zároveň přiznal, že tolik změn jako za minulý rok se neudálo ani za celou jeho 30letou kariéru ve firmě. McMillon věří na roli AI v předpovídání budoucí poptávky a prosazuje trend personalizace. Na ten reaguje věrnostním programem Walmart+, tedy konkurencí ke službě Amazon Prime. Online prodeje Walmartu vzrostly ve třetím kvartálu o 79 % a očekává se, že trend bude pokračovat. Jako CEO zažil prý vloni mnoho chvil, kdy sám neznal řešení na aktuální výzvy a nevěřil, že je mohou zvládnout tak rychle. Walmart se také angažuje v oblasti zdravotnictví a otevírá vlastní kliniky, jakož i služby pro telemedicínu v rámci „omnichanel“ strategie pro zdravotní péči. Podobně jako další velké řetězce lékáren také nyní pomáhá s distribucí vakcín proti Covid-19.

Co se mění a co zůstává

Předvídat cokoliv v této době je jako střelba naslepo. Pojďme se alespoň pokusit se trefit! Co nás ze zahraničních trendů nemine, je jistě růst prodeje „direct to consumer“, jakož i pokračující transformace dodavatelských řetězců a výroby reagující na aktuální poptávku („on-demand manufacturing“), např. v silně zasaženém oděvním průmyslu. Dost možná k nám dorazí v zahraničí oblíbený „video shopping“ formou zábavného streamingu přímo z obchodů, případně propojení se sociálními médii (tzv. social shopping). Nadále se bude experimentovat s roboty v obchodech a drony nad nimi. Obchodní centra musí najít nové způsoby využití prostor. Udržitelnost a lokální nakupování jsou na vzestupu. Cokoliv bezdotykového bude mít v obchodě zelenou, od plateb až po dosud okrajové virtuální a rozšířené reality, jakož i „vyzkoušení“ zboží na dálku používané např. pro kosmetiku a oděvy. Kéž by se i u nás povedlo konečně prosadit doručování do kufru auta, na kterém se už pár let pracuje. Nabízíme zajímavá shrnutí trendů z Německa a USA, jakož i globální výhled společnosti Deloitte.

Proč vracet nechtěné zboží, radši si ho nechte

Velkým testem pro zákaznickou zkušenost při online nakupování jsou vratky. A s růstem online nákupů rostou i vratky, třeba v USA to bylo vloni o 70 % více než v předchozím roce. Uvádí to firma Navar specializující se na management vratek. Ve čtvrtině případů šlo přitom o to, že zákazníkům se nechtělo online zakoupené zboží vracet do kamenných obchodů, tak ho radši poslali poštou. Velcí američtí obchodníci přišli s překvapivou strategií, jak tuto bolavou oblast v dnešní době řešit. Stále více zákazníků, kteří zboží vracejí, má tak důvod k radosti. Dostanou totiž zprávu, že jim prodejce vrací peníze, ale zboží si mohou nechat! Kdy se obchodníkům taková strategie vyplatí, vyhodnocuje umělá inteligence. Porovnává nákupní historii zákazníka, ale také náklady na dopravu zboží zpět do skladu. Kdo se odváží to zkusit u nás? Došlo by pak jistě k „rohlíkizaci“ vratek. Rohlík totiž při reklamaci nikdy nepožaduje zaslání zboží zpět.

Retail Summit 2021 připravený ke startu

Organizátoři vycházejí vstříc účastníkům Retail Summitu a nabízejí výhodné vstupné „Early Birds“ pro registrované až do konce března. Vrcholové setkání všech, kdo určují trendy ve středoevropském maloobchodu, se má letos konat netradičně až na konci dubna v exkluzivních prostorách Kongresového centra Praha. S ohledem na očekávaná vládní opatření, která se na jaře ještě mohou na vnitřní akce vztahovat, je o to důležitější zajistit si včas místo na této akci. Kdo již nějaký z uplynulých 26 ročníků zažil, potvrdí, že její kouzlo je hlavně v osobním setkávání a networkingu. Spolu s partnery dělají organizátoři vše pro to, aby bylo Retail Summit letos možné uspořádat klasickou formou, ať už v plánovaném termínu 26. – 28. dubna, nebo případně v náhradním termínu 14.–16. června. Hlavní program a aktuální témata celkem devíti paralelních programových bloků již jsou zveřejněny na webu.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *