Nákupní chování v novém normálu

Rok 2020 se do dějin retailu zapíše jako rok zdolávání problémů i otevírání nových možností. Zákazníci si pak začali uvědomovat, jak důležitý je retail pro jejich běžný život.

Covid-19 změnil svět retailu i zákazníka. Průměrná útrata se zvyšuje, klesá frekvence nákupů. Spotřebitelská důvěra se propadla, lidé se obávají budoucnosti. Obchodní řetězce investovaly miliardy do protikoronavirových opatření. E-commerce láme rekordy. Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků. Změnil se nákupní koš, změnila se rutina chodu domácností, důvody nákupu i dostupnost zboží a služeb. To, zda půjde o změny trvalé, anebo se vše vrátí do původního stavu, ukážou další měsíce.

„Dobrá zpráva je, že jak zákazníci, tak i český retail se současné situaci navzdory chaotičnosti řízení krize ze strany státu dokázali přizpůsobit. Navzdory tomu, že první vlna byla co do počtu nakažených ve srovnání se současnou situací marginální, i přesto měla obrovský vliv na proměnu rychloobrátkového trhu. A to navíc v enormně krátké době několika málo týdnů. Zatímco dříve spotřebitelé hledali především inovace a unikátnost, od začátku pandemie začali klást mnohem větší důraz na zdraví a zabezpečení základního domácího provozu. Ve druhé vlně už sledujeme uklidnění, zákazníci si na novou situaci zvykli, přesvědčili se, že potraviny nedojdou a nepodléhají panice. Pomohla tomu i opakovaně potvrzená skutečnost, že obchody nejsou rizikovým místem, kde by se lidé mohli nakazit,“ vysvětluje hlavní změnu v chování zákazníků Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory.

Paniku vystřídala rezignace

Podle výsledků maloobchodního auditu společnosti Nielsen došlo po období jarní vlny, kterou provázely fáze panických nákupů a karantény, k ustálení na letním novém normálu. Tržby sice opět rostly tempem 3–4 %, ale tento růst měl jiné příčiny než před pandemií. Zatímco průměrná útrata se zvýšila o 12 %, snížila se frekvence nákupů tak, že si lidé přibližně každou desátou návštěvu obchodu odpustili. Pandemie současně přinesla silný nárůst on-line prodejů. Zatímco za celý rok meziročně rostly o 21 %, v období karantény, kdy byla uzavřena většina obchodů, lze pozorovat meziroční nárůst o 101 %. Po poklesu na letní nový normál + 48 % pak můžeme s druhou vlnou registrovat opětovný nárůst o 91 %.

„Trend navštěvování řady obchodů k uspokojení různých potřeb sice úplně nevymizel, ale vidíme mnoho nakupujících, kteří nyní preferují velké prodejny, kde mohou vše nakoupit během jedné návštěvy a současně mají výraznější pocit bezpečí díky většímu prostoru a širším uličkám. S tím souvisí i rychlý růst průměrné velikosti nákupu, ale současně pokles frekvence nákupů. V předchozích letech jsme přitom mohli pozorovat spíše to, že Češi dělali častější a menší nákupy,“ komentuje změny Karel Týra, Managing Director Nielsen CZ&SK.

Druhá vlna již spotřebitele tolik nezaskočila. Zákazníci pochopili, že výpadky v zásobování nehrozí a obchodní řetězce jsou schopné poptávku zcela pokrýt. Odpadla tak fáze panických nákupů, která se objevovala v prvních jarních týdnech.

Rekordní rok pro e-commerce

Koronavirus změnil chování spotřebitelů ve všech směrech. V průběhu nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 % zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 % nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by obraty e-shopů jen za předvánoční období mohly dosáhnout 65 mld. Kč, což znamená meziroční růst o více než 25 %. Konečný výsledek ale v letošním komplikovaném roce ovlivní ještě řada faktorů, mezi nimi i ochota lidí utrácet. Odhad meziročního růstu on-line retailu v porovnání s rokem 2019 je zhruba 25 %, což by v celkových obratech znamenalo podle APEK více než 190 mld. Kč.

„Bez ohledu na Covid-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ hodností současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *