Mozek má rád řád

Organizovaná a strukturovaná POP média prodají více než ta chaotická a příliš komplikovaná.

Ať rčení o tom, jak inteligent zvládá chaos, tvrdí o pořádku, co chce, jedno je jasné – lidský mozek má rád řád. Kdykoliv se člověk dostane do nepřehledné situace, je mu to nepříjemné a automaticky sahá po mentálním zkratkám, jež mu pomohou k rychlému řešení.

Komfortně se lidé cítí, pokud se snadno orientují, protože se pak mohou soustředit na jiné činnosti. A to platí i o místě prodeje, jež je obvykle prostředím prosyceným podněty.

Příliš složitá POP média ignorujeme

POP média, jež jsou příliš složitá a těžko pochopitelná, budou ve zvýšené míře ignorována, nebo dokonce zpochybněna. Vyplatí se proto způsob vystavení tvořit a implementovat tak, aby působily přehledně a organizovaně, a přitahovaly tak k sobě kromě pozornosti i zájem o další interakci s nabídkou. Snadnější orientace a čisté a přehledné prostředí nepůsobí jen líbivěji, ale nevyvolává v mozku ani potřebu složitých rozpoznávacích procesů. Přehlednost a organizovanost v kombinaci s jasným důrazem na promovaný produkt dovoluje nabídnout i více druhů produktů, aniž by se zákazník cítil přesycen.

Příklady POP aplikací působících přehledným a uspořádaným dojmem

Zatímco na prvním obrázku jsou uvedeny příklady aplikací, působících přehledným a uspořádaným dojmem, na druhém je znázorněna exekuce chaotická a nepřehledná, u které se mozek spíš než na prezentovanou nabídku soustředí na dekódování zmatku. I zde platí, že „méně je více“.

Efektivnější je jednoduchá komunikační strategie

Není nutné vyobrazit a vystavit v rámci POP média vše, co je jen možné. S jednoduchou komunikací je totiž snazší předcházet kognitivní tenzi. I v běžném životě platí, že když někdo něčemu nerozumí, snaží se to vysvětlit složitě. Naopak ten, kdo si je v daném tématu či oboru jist, dokáže vše vysvětlit jednoduše. Dobré je na to nezapomínat i při tvorbě POP médií.

S jednoduchou komunikační strategií jde ruku v ruce i co nejméně komplikovaná navigace zákazníků, a to jak těch „rozhodnutých“, kteří hledají určité zboží, tak „nerozhodnutých“, které impulzivní výběr čeká teprve na prodejně. Rychlá a snadná navigace přispěje k tomu, aby se z rozhodnutých zákazníků nestali otrávení nakupující, kteří ztrácejí svůj drahocenný čas hledáním. „Nerozhodnutí“ nakupující sice počítají s časovou ztrátou více, neboť je čeká proces výběru, ale nepotěší je příliš mnoho možností, kde se musí složitěji orientovat a rozhodovat. Proto by se POP média měla zasadit o zjednodušení a zrychlení volby, kterou lidský mozek ocení. Není nic lepšího než docílit toho, aby zákazníci z prodejny odcházeli s pocitem, že nakoupili vše, co odpovídá jejich aktuálním potřebám, bez nadměrného mentálního úsilí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.