Největší oděvní řetězce: Po pandemii další expanze

Společnostem se ve svízelné situaci osvědčil prodej několika souběžnými kanály (omnichannel model) kombinující silný růst ziskového online prodeje s optimalizací stacionární obchodní sítě.

K maloobchodním oborům, které pandemie zasáhla nejvíce, patří prodej módního zboží – oděvů, obuvi a doplňků. Největší ztráty utrpěly značky, které značnou část svých tržeb realizují v kamenných obchodech nacházejících se v městských centrech a ve velkých nákupních střediscích.

Opatření proti šíření nákazy nejvíce dopadla na prodejce módy v březnu – dubnu. Během léta, kdy byla v mnoha zemích uvolnění, nastalo výrazné zlepšení prodeje. Společnosti vesměs tvrdí, že vyjdou z krize posíleny a plánují nemalé investice na další rozvoj, v němž připadne klíčová úloha elektronické komerci. Z největších evropských hráčů na ni nespoléhá jedině irský řetězec Primark. Zatím.

Inditex pokračoval v elektronické expanzi

Značné ztráty kvůli pandemii utrpěl největší světový prodejce módního zboží španělský Inditex (Industria de Diseño Textil S.A.) se svojí dominantní značkou Zara. Čisté tržby během prvního pololetí jeho účetního roku (únor–červenec 2020) dosáhly 8 mld. eur, což představovalo necelých 63 % úrovně za srovnatelné loňského období. Hospodaření se překlopilo do ztráty 195 mil. eur, kterou způsobilo vynucené uzavření většiny prodejen během druhého kvartálu.

Inditex během května až července prodělal 409 mil. eur. Vůbec nejhorší letos byl duben, kdy čisté tržby odpovídaly pouhým 29 % úrovně loňského dubna. Poté se začala situace rychle zlepšovat a v srpnu (posledním měsíci prvního pololetí Inditexu) tržby představovaly 89 % úrovně minulého roku, vyplývá z finanční zprávy společnosti za její první pololetí (údaje za 9 měsíců zveřejní 15. prosince). Skoro dvě třetiny tržeb realizuje společnost v Evropě (64 %), z toho na domovské Španělsko připadá 15 %.

Finanční výsledky mohly být ještě horší, nebýt rychle rostoucího internetového prodeje. Online prodej se během prvního pololetí zvýšil o 74 % (absolutní suma uvedena nebyla). Klíčová dceřiná firma Zara zahájila v uvedeném období internetový prodej např. v Argentině, Peru, Bosně a Hercegovině, Albánii a Alžírsku. V září přibyly mj. Chile a Černá Hora. Zahraniční online expanze bude dále pokračovat, na řadu přijde také španělsky mluvící Střední Amerika (Karibská oblast). Za celý účetní rok 2019 (únor 2018–listopad 2019) online byznys přinesl tržby 3,9 mld. eur z celkových 28,2 mld. eur (skoro 14% podíl). Do konce roku 2022 by to podle plánu měla být alespoň čtvrtina.

Společnost už letos v únoru oznámila, že během tří let (2020–2022) hodlá do další obchodní expanze v ročním průměru investovat kolem 900 mil. eur ročně. Z plánované sumy 2,7 mld. eur připadne na digitalizaci přibližně miliarda eur. Inditex v uvedeném plánovacím období počítá s tím, že celková prodejní plocha poroste v průměru o 2,5 % ročně s tím, že se bude otevírat asi 150 nových prodejen ročně. Ale současně se některé prodejny budou rušit. Optimalizace prodejní sítě zahájená letos bude pokračovat i v roce 2021.

H &M Group uzavřela čtyři pětiny prodejen

Pandemie silně ovlivnila také výsledky švédské společnosti Hennes & Mauritz (H&M), světové oděvní dvojky, jejíž účetní rok začíná 1. prosince a končí v listopadu následujícího roku. Důsledky pandemie se nejvíce projevily během druhého kvartálu zahrnujícího období od března do konce května, kdy se tržby meziročně propadly zhruba o polovinu na 28,7 mld. švédských korun (SEK), v přepočtu zhruba 2,7 mld. eur. V uvedeném období musela firma po celém světě uzavřít asi 80 % prodejen. Během třetího čtvrtletí (červen–srpen) se situace výrazně zlepšila. Na jeho začátku zůstávalo z celkového počtu přibližně 5 000 prodejen uzavřených 900, koncem srpna asi 200.

Za prvních devět měsíců účetního roku společnosti (1. 12. 2019 – 31.8. 2020) klesly tržby o více než 21 % na 134,5 mld. SEK (kolem 12,7 mld. eur). Online prodej meziročně vzrostl o 36 % a na celkových tržbách v hodnotě 134,5 mld. SEK se podílel 26 %. Společnost koncem letošního srpna po celém světě provozovala 5 043 prodejen ve srovnání se 4 972 o rok dříve. V Evropě jejich počet ale klesl ze 3049 na 3041, zato se zvýšil v Asii (z 1 176 na 1 223) a v Americe (ze 747 na 779). V Evropě jich H&M má nejvíce v Německu (459). Společnost rozšiřuje věrnostní programy, do kterých bylo koncem letošního srpna zapojeno přes 90 mil. zákazníků ve 23 zemích.

Společnost uvádí, že díky solidní poptávce nemusela v roce 2019 přistupovat k rozsáhlým slevovým akcím a také se jí podařilo zvýšit v jednotlivých zemích svůj podíl na trhu.

Pak ale přišla během prvního čtvrtletí 2020 pandemie, která firmy přiměla urychlit digitalizaci obchodu. H&M před vypuknutím pandemie patřila ke společnostem, které k ní přistupovaly váhavě. Došlo i na uzavírání kamenných obchodů. Firma H&M začátkem letošního října oznámila, že v následujícím roce ze svých více než 5 000 obchodů, jež má po celém světě, uzavře asi 250. Společnost podle Heleny Helmerssonové, generální ředitelky a šéfky představenstva H&M Group, „vyjde za současné krize posílena“.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *