U zákazníků vítězí čisticí prostředky bez chloru

Prací a čisticí prostředky preferujeme značkové. prostředky na praní nakupujeme převážně v akci u čističů více rozhoduje typ použití.

V období od září 2019 do srpna 2020 nakupovaly podle Spotřebitelského panelu GfK Czech čisticí prostředky čtyři pětiny českých domácností. Na nákup se jedna domácnost vydala v průměru 6krát do roka a za kategorii zaplatila přes 410 Kč.

Nejdůležitějším segmentem trhu domácích čisticích prostředků (zahrnuje jak prostředky univerzální, tak speciální, určené např. na koupelny, kuchyně, sklo, podlahu, na nábytek, proti plísním apod.) jsou univerzální čisticí prostředky bez chloru s třetinovým podílem na celkových výdajích za kategorii. Nakoupily je tři pětiny domácností, uvádí Hana Paděrová, Konzultant GfK Spotřebitelského panelu.

Následují chlorové univerzální prostředky s 12 % trhu a dvěma pětinami kupujících. Čističe na podlahy včetně dřevěných dosáhly 9% podílu na trhu. Přitom čističe dřevěných podlah nakoupila méně než desetina domácností, zatímco prostředky na čištění ostatních podlah si domů přineslo téměř 16 % domácností. Následují čističe koupelen a čističe odpadů. Každý z obou posledně jmenovaných segmentů nakoupila přibližně čtvrtina českých domácností. Z dalších významnějších segmentů jsou to např. odstraňovače vodního kamene, prostředky proti plísni a čističe skla.

U čističů pro domácnost preferujeme značkové produkty

Trhu čističů pro domácnost dominují značkové produkty. Pozice privátních značek je pod úrovní rychloobrátkového trhu celkem. V jednotlivých segmentech se jejich postavení liší, na celém trhu domácích čističů činí podíl privátních značek 20 % z celkových spotřebitelských výdajů. Slevové akce ovlivňují trh domácích čističů o něco méně, než je průměr FMCG. Na akční nákupy směřovaly v této kategorii 4 z 10 korun.

Pro nákupy čističů pro domácnost jsou srovnatelně důležité hypermarkety, drogerie a diskonty. Do každého z uvedených nákupních míst směřovala necelá čtvrtina prostředků na kategorii.

Prací prostředky kupujeme převážně v akci

Prostředky na vlastní praní nakoupilo v posledním roce 8 z 10 českých domácností. Nákup uskutečnila jedna domácnost v průměru 5krát do roka a celkem za kategorii utratila 900 Kč, vyplývá ze Spotřebitelského panelu GfK Czech.

Na trhu rozlišujeme univerzální detergenty, které představují 8/10 daného trhu ve výdajích. Nejoblíbenější formou jsou tekuté a gelové detergenty, které nakoupily za poslední monitorované období dvě pětiny domácností, o několik p.b. méně kupujících měly tradiční práškové prostředky na praní a necelé 3/10 domácností si domů přinesly prací kapsle nebo tablety.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.