Cukrovinky si na tuzemském trhu drží dlouhodobě stabilní pozici, máme je rádi a téměř každá rodina (zejména ty s dětmi) je nakupuje poměrně pravidelně a má doma k dispozici běžně sušenky a oplatky, čokolády, bonbony a jiné dobroty.
Změny spotřebitelských preferencí v segmentu cukrovinek se mění. Češi jsou vybíravější, hledají produkty s nižším obsahem cukru, bez aditiv, s co „nejpřírodnějším složením,“ nižším obsahem tuku a poctivou čokoládou s vysokým podílem kakaa.
Češi neváhají utratit více peněz za kvalitní cukrovinky a výrobci jim pružně a ochotně vycházejí vstříc.
Cukrovinky v nákupech domácností
„Mezi cukrovinky řadíme sušenky, bonbony, perníky, žvýkačky, čokolády, lízátka, müsli tyčinky, pralinky, piškoty a další sladké produkty. Produkt některé z cukrovinkových kategorií nakoupí domácnosti v průměru 1x za 4 dny. Za takovéto nákupy utratíme kolem 5 000 Kč ročně. Na každou domácnost pak připadne 28 kg cukrovinek,“ prozrazuje Tomáš Zíka, konzultant GfK Spotřebitelský panel. Podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu za období od září 2019 do srpna 2020 nakupujeme v segmentu cukrovinek nejčastěji kategorii sušenek a oplatek, a to až 35x do roka. Dopřeje si je během roku takřka každá česká domácnost. V úhrnu pak za celý rok nakoupíme přes 10 kg těchto sladkostí. Nepatrně menší počet kupujících vyzkouší alespoň jednou za rok tabulkové čokolády a čokoládové tyčinky. Co se množství týče, tak každoročně spořádá průměrná česká domácnost přes 4 kg tabulkové čokolády, podobné množství bonbonů a přes 3,5 kg čokoládových tyčinek.
„U sladkostí jsou velmi vyhledávané promoční akce a některé kategorie jsou ve většině případů nakupovány právě v nich. Nejvíce tak slev využíváme při nákupu za tabulkovou čokoládu. Silný vliv mají akce i u sušenek a čokoládových tyčinek,“ dodává Tomáš Zíka.
Covid? Češi chtějí stejnou kvalitu, ale čekají na slevy
„Největší změny na trhu cukrovinek jsou momentálně způsobeny zejména situací okolo světové pandemie koronaviru. Sledujeme, že tuzemští spotřebitelé se snaží výrazně více využívat promočních a slevových akcí. Zároveň ale nechtějí příliš slevit na požadavcích na jakost a chuť, vyhledávají tedy kvalitní, prověřené výrobky, které znají, ovšem za snížené ceny,“ přibližuje situaci Pavel Vojta, marketing manager společnosti Storck Česká republika. Firma přišla v poslední době s několika novinkami, které si rychle získaly své místo na trhu. Jde v první řadě o tyčinku Knoppers Nutbar, která kombinuje oplatky s mléčným krémem, lískooříškovým krémem a kousky lískových oříšků, navíc obsahuje měkký karamel, větší kousky lískových oříšků, a to celé je zabalené v čokoládě. Druhou atraktivní novinkou je prémiová 70% tabulková hořká čokoláda Merci s kousky mandlí a pomeranče.
Milovníky sladkostí a čokolády potěší rovněž letošní letní novinky Milka a Oreo. Tyčinka Mika Oreo White nabízí spojení křupavých kousků Oreo sušenek, vanilkové náplně a alpské čokolády. Milka Oreo Minis White je balíček několika malých tyčinek, vhodný třeba jako svačina na cesty či na výlet, který je k dostání buď s bílou nebo klasickou mléčnou Milka čokoládou. Nejen pro děti je tu pak ještě male balení oblíbených kakaových Oreo sušenek s vrstvou vanilkového krému a snack v podobě Oreo Strawberry Cheesecake – dvě kakaové sušenky, které skrývají krémovou jahodovou náplň.
Zdravé mlsky lákají
Poptávka po zdravějších a kvalitnějších cukrovinkách setrvale roste. „Z naší pozice nemůžeme mluvit za trh jako celek, protože my do sortimentu vybíráme pouze kvalitní, a tudíž poněkud dražší potraviny. Nemůžeme tedy úplně říct, jak roste nebo klesá zájem o ty nejlevnější druhy, které v sortimentu nemáme. Každopádně víme, že například palmový tuk, který jsme ze všech surovin vyřadili už před více než čtyřmi lety, je pro naše zákazníky stále velké téma. Co se týče konkrétních druhů, tak u nás se velmi dobře prodává tzv. ruby čokoláda, která se vyrábí z růžových kakaových bobů a chutná výrazně ovocně. A druhou cukrovinkou, která teď hodně roste, je slaný karamel. Máme ho v müsli, jako součást oříškového másla a nově i ořechy ve slaném karamelu,“ uvádí Martin Wallner, spoluzakladatel české firmy Mixit.cz. Největším hitem jsou podle něj aktuálně zejména ořechy ve sladké variantě. „Nejvíce prodáváme ořechy ve slaném karamelu a v čokoládě ochucené lyofilizovaným ovocem,“ dodává.
I zástupce společnosti A&P Company a značky Veselá Veverka Alexej Kozin pozoruje rostoucí zájem o cukrovinky bez barviv a umělých látek. „Náš sortiment se zaměřuje zejména na přírodní oříšky a sušené nesířené ovoce, cukrovinky a sladkosti jsou spíše okrajovější položkou. Navíc v letošním roce, s ohledem na situaci kolem koronaviru, jsme náš sortiment neměnili a nerozšiřovali, nicméně do budoucna uvažujeme mimo jiné o náhradě želatinových bonbonů za verzi s umělým sladidlem,“ uvedl. V kategorii cukrovinek nabízí Veselá Veverka ovoce v hořké, mléčné nebo bílé čokoládě a v jogurtu, gumové bonbony, nugát arašídový a s mandlemi, marcipánové kuličky, karamelky s příchutí vanilky a čokolády a lékořici.
Napsat komentář