Většina domácnostní se bez masa neobejde

K nejoblíbenějším masným výrobkům patří šunka, salámy a párky. Každý z uvedených druhů nakoupilo více než 9 z 10 českých domácností.

Masné výrobky nakoupily v období od června 2019 do května 2020 téměř všechny české domácnosti. Na nákup se vydaly v průměru 9krát za měsíc a celkem za kategorii utratily bezmála 8 000 Kč, vyplývá ze Spotřebitelského panelu GfK za období červen 2019 až květen 2020.

Od roku 1989 došlo k výrazné změně stravovacích návyků. Tato změna se velmi výrazně projevuje u masa a masných výrobků.

„Dříve se zkonzumovalo 30 kg hovězího masa na obyvatele, dnes spotřeba hovězího masa představuje 8,7 kg. Naopak u drůbežího masa došlo k nárůstu spotřeby z 13 kg v roce 1989 na rekordních 28,4 kg v roce 2018,“ srovnává Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Velkou změnou prošlo v posledních letech nákupní chování v kategorii masných výrobků. Zájem zákazníka se postupně přesunul od tzv. měkkých salámů ke kvalitním šunkám. Zákazník si navíc žádá „zdravější“ masné výrobky. Výrobci a obchodníci tak rozšiřují nabídku uzenin bez tzv. éček a s nižším obsahem soli.

Podle dat zveřejněných ČSÚ se za rok 2018 v České republice zvýšila spotřeba masa v hodnotě na kosti o 2,1 kg (+2,7 %). Došlo ke zvýšení spotřeby vepřového masa o 0,8 kg (+2,0 %), hovězího masa o 0,3 kg (+3,7 %) a spotřeby drůbežího masa o 1,1 kg (+4,1 %). Snížila se spotřeba králičího masa o 0,1 kg (-7,3 %) a spotřeba zvěřiny o 0,1 kg (-11,2 %). Spotřeba ryb vzrostla o 0,1 kg (+2,8 %).

Přes 70 % nakoupeného masa tvoří vepřové

96 % českých domácností nakoupilo červené maso, přitom uskutečnily v průměru pět nákupů za dva měsíce a celkem utratily za rok 4,7 tis. Kč. Na trhu červeného masa převládá vepřové s podílem přes 70 % v nakoupeném množství, následuje maso hovězí s 15% podílem. Nezanedbatelnou část trhu tvoří směsi mas, především mletého vepřového a hovězího.

A shodný je i počet českých domácností, které nakupují drůbeží maso. V průměru se vydaly na nákup kategorie dvakrát měsíčně a celkem utratily přes 2,7 tis. Kč za kategorii a rok. Jak uvádí Hana Paděrová, Consultant GfK Spotřebitelského panelu, drůbeží maso je trh, kde hraje významnější roli mražený segment. Mražená drůbež tvoří 15 % z celkového objemu kategorie. Nejoblíbenějším druhem drůbeže je kuřecí, které nakoupilo 96 % českých domácností, krůtí maso nakoupilo přes polovinu a kachní přes dvě pětiny domácností. Jedna z 10 domácností nakupuje husí maso.

Masné výrobky jsou nejdražší kategorií

Masné výrobky jsou nejdražší kategorií s průměrnou spotřebitelskou cenou 145 Kč na kilogram, následuje červené maso s cenou 113 Kč na kilogram. Drůbeží maso jsme nakupovali nejlevněji, a to za 80 Kč. Mražené drůbeží jsme mohli pořídit dokonce ještě levněji, a to v průměru za 60 Kč na kilogram.

Trh masa a masných výrobků je poměrně významně ovlivněný promočními aktivitami výrobců i řetězců. V akci jsme nakupovali nejvíce drůbeží maso. Téměř tři pětiny výdajů na kategorii jsme utratili za akční nákupy. Necelá polovina výdajů za červené maso směřovala na nákupy v akci. „Bezmála 40% promoční podíl jsme zaznamenali u masných výrobků,“ uvádí Hana Paděrová.

Čtvrtina výdajů směřuje do specializovaných prodejen

Nejdůležitějším nákupním místem červeného i drůbežího masa jsou hypermarkety. Přes 30 % z celkových výdajů na červené maso směřuje právě tam. Čtvrtina končí ve specializovaných prodejnách masa a uzenin, následují supermarkety. Za drůbež jsme utratili čtvrtinu z celkových výdajů v diskontech a jen o něco méně v malých prodejnách potravin včetně prodejen masa a uzenin. Malé prodejny potravin jsou nejdůležitějším místem nákupu pro masné výrobky, přitom pětina z celkových výdajů na kategorii směřovala do malých prodejen se smíšeným zbožím, 12 % pak do specializovaných prodejen masa a uzenin. Z hlediska významu pro masné výrobky následují hypermarkety a diskonty.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.