Vždy ve střehu, hlásí obchodníci. Výdaje spojené s koronavirem jdou do miliard

Koronavirová nákaza, zdá se, zatím na ústupu není. Spíše naopak. Alespoň to dokládají aktuální statistiky týkající se denních přírůstků. Hygienici evidují v posledních dnech rekordní hodnoty nakažených.

Celkem se za více než půl roku nakazilo přes 27 500 lidí, z nichž se přes 18 800 vyléčilo, a naopak více než 430 nemoci podlehlo.

Podle údajů ministerstva zdravotnictví jsou v přepočtu na obyvatele nejrazantněji zasaženy okresy Hodonín, Třebíč a Svitavy. Až za nimi následuje Praha. Údaje se dennodenně mění, respektive bohužel stále zvyšují.

Skutečně lze jen obtížně předvídat, jaká opatření budou v následujících týdnech zavedena. Každopádně obchodníci jsou i nadále připraveni poskytovat své služby tak, aby nedošlo k jakémukoli omezení výběru potravin, nápojů a dalšího zboží.

Přece jen si dovolím retrospektivu, pokud jde o jarní měsíce. První týdny po oficiálně potvrzených prvních případech nákazy COVID-19 na samém začátku března byly skutečně hektické. Na stále nová opatření se obchodníci museli připravit vždy přes noc, přičemž v řadě případů šlo o procesně složité úkony vyžadující doplnění a nákup dalšího vybavení a školení mnoha tisíc lidí. Namátkou se jednalo o změnu systému zásobování a navážení zboží, nákup nových ochranných prostředků nebo upozorňování v prodejnách na nová pravidla nákupu, včetně například značení dvoumetrových rozestupů mezi nakupujícími.

Nákupní hysterii museli zaměstnanci jednotlivých prodejen čelit s maximálním nasazením. Prioritou se stala co nejrychlejší obsluha zákazníků, aby lidé v obchodech trávili, pokud možno, co nejméně času. Bylo zapotřebí zajistit dostatek ochranných pomůcek, navíc se začalo s intenzivní dezinfekcí vnitřních prostor obchodů, ať už šlo o madla nákupních košů a vozíků, pokladní pásy a další povrchy.

Celý retailový trh nicméně dokázal, že je schopen neuvěřitelné aktivace v zájmu zásobení občanů potravinami a dalším základním zbožím. Pracovníci nejen velkých obchodních řetězců, ale i on-line obchodů, ti všichni dokázali zvládnout obrovský nápor zákazníků bez ohledu na náklady, které s tím souvisely. Za tohle všechno jim patří obrovské poděkování.

Náklady obchodníků přesáhly miliardu

Určitě bude v této souvislosti zajímavá trocha statistiky. Od konce února do konce dubna, tedy za pouhé dva měsíce, dosáhly náklady jednotlivých obchodních řetězců spojené s opatřeními proti koronaviru 889 milionů korun. Tato částka zahrnuje především mimořádné odměny a navýšení mezd pro zaměstnance, náklady na dodatečný personál a finance použité na nákup nejrůznějších ochranných pomůcek a hygienických prostředků používaných zaměstnanci a samozřejmě i zákazníky.

A můžeme pokračovat v krasojízdě. Odhady nákladů do konce letošního roku šplhají na dalších více než 1,5 miliardy korun. Jen si dovolím připomenout, že obchodníci nečerpají ani korunu dotací, takže vše jde jen a jen z jejich kapes.

K ochraně spotřebitelů použily řetězce více než čtvrt milionu litrů dezinfekce

Od začátku března do konce června použily řetězce k ochraně spotřebitelů více než čtvrt milionu litrů dezinfekce. Zaměstnanci strávili přes 100 tis. hodin dezinfikováním madel košíků a vozíků. Jen pro představu, pokud bychom je postavili do řady, jejich délka by dosáhla až 250 km. Zákazníci použili bezmála 15 mil. kusů jednorázových rukavic. A co zaměstnanci? Obchodníci pro ně zajistili až 150 000 textilních roušek nebo respirátorů a k tomu více než 300 000 jednorázových roušek. To jsou rozhodně úctyhodná čísla za pouhé čtyři měsíce, není-liž pravda?

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *