Wellbeing na pracovišti začíná péčí o zdraví a bezpečné prostředí

Mezi nejoblíbenější benefity v posledních třech letech patřily ty, které podporovaly zdravý životní styl a flexibilní pracovní prostředí. Doba koronavirová tento trend spolu s bezpečností práce posunula ještě více do popředí zájmu.

Národní institut pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci v USA Total Worker Health Program ve výhledu do příštího desetiletí očekává, že podpora všech aspektů „pohody zaměstnanců“ (tzv. Wellbeingu) včetně fyzického, duševního, sociálního a finančního zdraví bude hlavním pilířem programů BOZP.

Podívejme se, jak vypadá péče o zdraví a bezpečné prostředí v některých společnostech v současné době.

Očkování zdarma i konzultace s psychologem

„V Amazonu je pro nás zdraví našich zaměstnanců a vytvoření bezpečných pracovních podmínek prioritou,“ říká Zuzana Zajacová, HR manažerka společnosti Amazon v ČR. Ve všech distribučních centrech Amazonu po celém světě platí jednotná bezpečnostní pravidla. V první polovině roku přibylo téma koronaviru. „Celosvětově jsme zavedli nová bezpečnostní opatření a soustředíme se ještě více na fyzické a psychické zdraví našich pracovníků,“ říká Zuzana Zajacová.

Ovšem programy a nástroje k podpoře zdraví fungovaly ve firmě dávno před covidovou krizí. Například v distribučním centru v Dobrovízi je nonstop k dispozici pracovník záchranné služby, který je v případě potřeby schopen poskytnout první pomoc. V rámci benefitů mají zaměstnanci Amazonu možnost využít firemní slevu na nákup farmaceutických produktů. „Poskytujeme lidem očkování zdarma a samozřejmostí je životní a skupinové úrazové pojištění. Vedle fyzického zdraví nám záleží také na psychické pohodě našich zaměstnanců. Proto jsme zřídili asistenční linku, kam mohou zaměstnanci zavolat, když potřebují konzultaci psychologa v náročných nebo krizových životních situacích. Linku mohou využít nejen naši kmenoví zaměstnanci, ale i jejich rodinní příslušníci,“ vypočítává Zuzana Zajacová.

Zdraví nás baví

Je pro nás velmi důležité, aby se u nás dobře cítili nejen naši zákazníci, ale i naši zaměstnanci. Moc si ceníme jejich každodenního nasazení a je pro nás samozřejmé, že se jim dlouhodobě a systematicky snažíme vytvářet co nejpříjemnější pracovní prostředí,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kauflandu. Součástí komplexní strategie, kterou Kaufland na podporu zdravého životního stylu rozvíjí, je program „Zdraví nás baví“, který už dvakrát získal ocenění Firma pro zdraví. Program podporuje sportovní a relaxační aktivity, zahrnuje vytváření moderního pracoviště přizpůsobeného potřebám zaměstnanců a klade důraz na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.

Certifikát Firma pro zdraví, jehož garanty jsou lékaři a další zdravotní specialisté, je s dvouletou platností udělován zaměstnavatelům, kteří aktivně podporují zdraví svých zaměstnanců, a jsou tak inspirací v prosazování zdravého životního stylu na pracovištích. Kaufland jej poprvé získal v roce 2018 za interní projekt „Zdraví nás baví“, který od té doby rozšířil a připojil k němu řadu dalších aktivit v péči o zaměstnance v prodejnách, logistických centrech, masozávodu i na centrále. V rámci programu například v loňském roce proběhlo na pracovištích Kauflandu po celé ČR více než 120 aktivit. Velké oblibě se těšily workshopy a kurzy, jejichž účastníci se dozvěděli, jak se zdravě stravovat, zregenerovat tělo po celodenní práci, posílit organismus cvičením, spojit práci a volný čas nebo třeba přestat kouřit. Zaměstnanci mohli absolvovat také masáže, diagnostiku skladby těla či fyzioterapeutické poradenství.

Další aktivitou, která se v Kauflandu setkává s velkým zájmem zaměstnanců, je od loňského roku také program „Hejbni zadkem pro dobrou věc“. Díky kartě MultiSport mohou zaměstnanci navštěvovat vybraná fitness centra a jiná sportovní a wellness zařízení a zároveň podpořit dobrou věc. Za každé jednotlivé využití karty naším zaměstnancem daruje Kaufland deset korun organizaci Loono, která se v rámci řady projektů zabývá prevencí onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. Jen během loňského roku se takto našim zaměstnancům podařilo „vysportovat“ 446 240 Kč,“ shrnuje Renata Maierl.

Pohyb, prevence stresu a zdravá strava

Ve společnosti Philip Morris ČR probíhá globální program Health & Wellbeing, který byl zaveden v roce 2018 a usiluje o podporu zdravého životního stylu, snižování stresové zátěže a podporu rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. Tento program stojí na čtyřech pilířích: prevence, pohyb, stravování a rovnováha. Této oblasti se firma intenzivně věnovala již před koronavirovou pandemií. „Nicméně výjimečná situace si samozřejmě vyžaduje výjimečná opatření. V době koronaviru jsme se ještě více zaměřili na podporu imunity našich zaměstnanců, všichni například dostali vitamínové balíčky obsahující mimo jiné i Colostrum, a samozřejmě jsme zavedli množství nových opatření, která dříve nebyla potřebná – roušky, dezinfekce, obědové balíčky, zvýšená kvóta na práci z domova atd.,“ říká Kateřina Sládková, Head of Talent & Organizational Development, Philip Morris Česká republika, Slovensko, Maďarsko.

Administrativním pracovníkům, u kterých to charakter práce dovolil, firma umožnila neomezenou práci z domova. „Těhotné zaměstnankyně a zaměstnanci nad 65 let zůstávají doma na překážkách. Zároveň jsme také uzavřeli jídelnu, aby nedocházelo ke zbytečnému kontaktu mezi lidmi z různých oddělení. Jako kompenzaci dostávají zaměstnanci jedno jídlo denně zdarma,“ doplňuje Kateřina Sládková.

Ani v době nouzového stavu nepřestala firma poskytovat některé zdravotní aktivity, a to online. „V době uzavřených fitness center jsme měli pro naše zaměstnance k dispozici online lekce cvičení, které se konaly třikrát týdně a každý se mohl zdarma připojit z domu a protáhnout si tělo. Místo klasických turnajů, kde jsou zaměstnanci přítomni fyzicky, jsme letos zvolili formu Endomondo challenge, kam se zaměstnanci přihlásí a soutěží mezi sebou virtuálně. Každý měsíc probíhá slosování o hodnotné ceny,“ vysvětluje Kateřina Sládková.

Příjemné a bezpečné pracoviště

Covidová doba význam zdravého prostředí posunula o ještě několik úrovní výš. Například v Kauflandu v rámci modernizace stávajících prodejen prochází proměnou společenské místnosti, šatny a sociální zázemí tak, aby odpovídaly nejmodernějším trendům. „Nejrozsáhlejší změnou byla v loňském roce přestavba centrály, která nyní zaměstnancům nabízí celé spektrum moderních technologií jako centrální osvětlení simulující denní světlo dle aktuální denní doby, filtraci prachových částic a alergenů, výškově nastavitelné stoly nebo ergonomické židle,“ říká Renata Maierl.

Moderními technologiemi je vybavená a zdravotním a bezpečnostním požadavkům přizpůsobená je budova distribučního centra Amazonu v Dobrovízi. Je plně klimatizovaná a odvětrávaná. „Zaměstnanci mají k dispozici šatny, na hale jsou odpočívárny, kde si mohou dát svačinu. Máme velký prostor kantýny s jídelnou, ale i terasu, kde se mohou zaměstnanci naobědvat na čerstvém vzduchu. V letním počasí zde několikrát do týdne grilujeme,“ popisuje pracovní prostory Zuzana Zajacová.

Zaměstnanci ovlivňují své pracovní podmínky

V Amazonu se průběžně zajímají o názory zaměstnanců k pracovním podmínkám a bezpečnosti. „Zpětnou vazbu od našich zaměstnanců sbíráme prostřednictvím několika nástrojů. Prvním z nich je program (Safety Saves), v rámci kterého mají zaměstnanci možnost osobně přicházet za svými manažery s nápady na to, jak zlepšit bezpečnost na pracovišti. Vyjádřit se mohou také elektronicky, využitím našeho softwaru (Eureka) ve speciálním kiosku v budově. V tomto nástroji mohou okomentovat prakticky cokoliv, co by chtěli zlepšit a týká se chodu budovy. Veškeré připomínky našich zaměstnanců vyhodnocujeme na měsíční bázi, ty nejlepší pak realizujeme a odměňujeme zaměstnance za jejich proaktivitu,“ říká Zuzana Zajacová.

Třetí nástroj (Connections) je globální a slouží k internímu průzkumu spokojenosti. Princip průzkumu spočívá v každodenním položení jedné otázky, která se zobrazí na pracovním skeneru, se kterým pracuje většina zaměstnanců. „Našich zaměstnanců se ptáme na to, zda se na pracovišti cítí bezpečně, zda se cítí dostatečně proškoleni nebo například jestli se o ně jejich manažer zajímá. Nyní také dostáváme otázky spojené s koronavirovou situací. Týkají se třeba nošení roušek na pracovišti, dezinfekce prostor a podobně,“ doplňuje Zuzana Zajacová.

Kavárna pro zaměstnance a PC koutky

Také ve společnosti Philip Morris vyhodnocují zpětné vazby lidí na prostředí, v němž pracují. „V rámci programu Health & Wellbeing sbíráme zpětnou vazbu také na pracovní prostředí. Zaměstnanci s námi mohou sdílet v podstatě cokoliv, co se týče well-being a my se jejich prosby snažíme vyslyšet,“ říká Kateřina Sládková. A dodává: „Aktuálně pracujeme na nových relaxačních místnostech ve výrobním závodě v Kutné Hoře. V červenci byla otevřena nová recepce. V Praze v centrále společnosti na Karlově náměstí proběhla minulý rok celková rekonstrukce jak kanceláří, tak i recepce. Celý prostor je tak světlejší a vzdušnější, přitom ale stále útulný.“

Pro zaměstnance ve výrobním závodě v Kutné hoře firma vytváří podmínky k zdravému stravování a k relaxaci v příjemném prostředí. Zaměstnanci v Kutné Hoře mají například k dispozici kuchyňky se základním vybavením. „Minulý rok byla nově otevřena kavárna, která je propojena s rajskou zahradou, kde je možnost si posedět a vypít kávu. V Kutné Hoře máme také jídelnu pro zaměstnance, která je však nyní v souvislosti s protiepidemickými opatřeními uzavřená. Jídlo pro naše zaměstnance však zajišťujeme i nadále, pouze jinou cestou,“ říká Sládková.

„Hlavní výrobní hala je klimatizována a je zde po celý rok udržována stejná teplota. Zaměstnanci z výroby mají k dispozici šatny, sprchy, relaxační místnosti se základním občerstvením. Dále mají k dispozici také nové PC koutky, kde si mohou vyřídit potřebné pracovní či soukromé záležitosti,“ popisuje Kateřina Sládková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *