Klasickým slaným snackům konkurují zdravější varianty

Ze segmentu snacků a ořechů jsou v nákupech českých domácností stále nejpopulárnější chipsy. Roste zájem o jejich zdravější varianty.

Slané snacky a ořechy si dopřávají téměř všechny domácnosti. Domácnost za ně podle Spotřebitelského panelu GfK za období období červen 2019 – květen 2020 v průměru utratí téměř 1 550 Kč, na jejich nákup se vypraví téměř třikrát za měsíc.

Jak uvádí Kateřina Králová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK, nejpopulárnější jsou chipsy, které minimálně jednou koupí devět domácností z deseti. Jedna domácnost si chipsy koupí 16x ročně a při jednom nákup utratí 35 Kč. Není žádným překvapením, že nejoblíbenější příchutí jsou solené chipsy, následují chipsy paprikové a s příchutí sýra. Klasické chipsy z brambor stále tvoří největší část segmentu, ale v posledních letech roste obliba kukuřičných lupínků (tortilla). Ty kupuje jedna pětina českých domácností.

Pečivo (tzn. krekry, tyčinky, preclíky, bruschetty apod.) minimálně jednou ročně koupí 85 % českých domácností. Nejvíce vydají domácnosti za tyčinky, které tvoří 50 % kategorie. Následují krekry a bruschetty. Pečivo kupují domácnosti v průměru jedenkrát měsíčně a utratí za jeden nákup 28 Kč.

Slané extrudované výrobky kupuje sedm domácností z deseti. Nejoblíbenější jsou arašídové křupky, které kupuje 40 % domácností.

Osm z deseti českých domácností kupuje ořechy. Výdaje domácností na ořechy jsou nejvyšší mezi sledovanými segmenty slaných snacků. Jedna domácnost ročně za ořechy utratí 680 Kč. Z jednotlivých druhů ořechů jsou stále nejpopulárnější arašídy, které kupuje více než polovina domácností a jsou zároveň nejlevnějším druhem. Následují mandle a kešu ořechy.

Nejvíce domácnosti utratí za slané snacky a ořechy v diskontech, následují hypermarkety a supermarkety. V hypermarketech a diskontech zároveň kupující utratí nejvíce za jeden nákup, a to 50 Kč. Domácnosti nejčastěji kupují ořechy a pečivo v diskontech, pro chipsy a křupky jdou do hypermarketu.

Téměř polovina všech slaných snacků a ořechů je nakoupena v promoci. U ořechů je tento podíl vyšší, a naopak u extrudovaných výrobků jde pouze o 40 % výdajů. I výdaje domácností na privátní značky v kategorii slaných snacků jsou nadprůměrné (47 %), na celém trhu FMCG se jedná o polovinu. Podíl výdajů na privátní značky v kategorii zvyšují především ořechy, kde přesahuje podíl 70 %.

Snacky jako běžná součást jídelníčku

Podle dat společností Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 4. kvartál 2019 a 1. kvartál 2020) si brambůrky a extrudované výrobky za posledních 12 měsíců dopřávaly přibližně dvě třetiny dotázaných respondentů. Největší skupinu z nich (26,3 %) tvořili ti, kteří si je dopřávali 2× až 3× měsíčně, nicméně hned za nimi následovali konzumenti, kteří je jedli jednou do týdne (22,5 %). O jejich oblibě svědčí i fakt, že více než desetina (12,1 %) konzumentů si je nedokáže odepřít 2× až 3× za týden.

Balené a konzervované oříšky si za posledních 12 měsíců dopřávala přibližně polovina dotázaných respondentů. Největší skupinu z nich (28,4 %) tvořili ti, kteří si je dopřávali méně než 1x měsíčně, za nimi následovali konzumenti, kteří je jedli 2x až 3x měsíčně (22,1 %). Více než desetina (10,2 %) konzumentů si je nedokáže odepřít 2× až 3× za týden.

Slané sušenky konzumovalo za posledních 12 měsíců necelých 40 % dotázaných respondentů. Největší skupinu z nich (26,9 %) tvořili ti, kteří si je dopřávali méně než 1x měsíčně, za nimi následovali konzumenti, kteří je jedli 2x až 3x měsíčně (24,0 %), 17,1 konzumentů si je nedokáže odepřít jedenkrát za týden.

Slané tyčinky si za posledních 12 měsíců dopřávala přibližně polovina dotázaných respondentů. Největší skupinu z nich (29,0 %) tvořili ti, kteří si je dopřávali méně než 1x měsíčně, za nimi následovali konzumenti, kteří je jedli 2x až 3x měsíčně (22,0 %), 18,1 konzumentů si na nich pochutnává jedenkrát za týden.

Snacky musí dobře ladit s pivem, vínem apod

„Jako jeden ze současných trendů vnímáme čím dál větší příklon spotřebitelů k produktům českých značek, což jako česká rodinná firma samozřejmě vítáme. I proto na obaly našich výrobků nově přidáváme logo Česká potravina, jelikož naše výrobky splňují kritéria Ministerstva zemědělství ČR,“ uvádí Luděk Stránský, marketingový manažer společnosti Vest.

Dalším velkým trendem současnosti je zdravá výživa a s tím související zdravější alternativy tradičních slaných pochutin. „U nás ve Vestu jsme na tuto poptávku reagovali novými slanými tyčinkami s názvem „Vestky XL fitness“, které jsou upečené bez palmového oleje, obsahují spoustu zdravých semínek (chia, góji, dýňové, lněné, slunečnicové), jsou zdrojem vlákniny, a navíc skvěle chutnají, což vždy bude bez ohledu na veškeré trendy ten nejdůležitější parametr,“ popisuje novinku Luděk Stránský.

„Narůstající zájem o zdravé varianty slaných snacků, zvlášť u žen nebo obecně u mladší cílové skupiny spotřebitelů, pozorujeme už delší dobu. Na druhou stranu se ale nedá říct, že by byl tento trend natolik výrazný, aby to pohnulo s celým segmentem o 180 stupňů. Z logiky věci si slané pochutiny spotřebitelé kupují, aby si trochu „zahřešili“ a aby snacky dobře ladily s pivem, vínem apod. Jinak by spotřebitelé regál se slanými snacky v obchodě minuli a zamířili rovnou do sekce „ovoce a zelenina“. Přes veškeré trendy, ať už jde o zdravější snacky nebo hledání stále nových příchutí, vidíme, že český zákazník obecně zůstává spíše konzervativní, což vidíme na stále rostoucích prodejích našich krekrů, preclíků a slaných tyčinek,“ hodnotí současné trendy Luděk Stránský. Nejprodávanější příchutí tak zůstávají i nadále klasické „solené“ tyčinky nebo preclíky.

Třetím výrazným trendem současnosti jsou menší gramáže balení výrobků.

Když se čerstvě sklizená zelenina spojí s bramborou…

Zájem o zdravý životní styl obecně je již několik let na vzestupu. Tento trend stále sílí a zasahuje do různých segmentů, slané snacky a chipsy nevyjímaje. „Dle našeho názoru je na tomto trhu stále místo pro nového hráče, a proto jsme se rozhodli uvést značku revolučních zeleninových chipsů Enjoy Chips Gourmet a Enjoy Chips Baked. Obě řady jsou založeny na unikátní výrobní technologii, kdy se spojí čerstvě sklizená zelenina s bramborou, tím vznikne nutričně bohatý, křupavý, a hlavně chutný chips, který má neuvěřitelnou barvu dle druhu použité zeleniny. Je to díky faktu, že naše chipsy obsahují až 53 % skutečné zeleniny,“ vyjmenovává benefity zeleninových chipsů Tomáš Frantl, zodpovědný za business development ve společnosti Enjoy Chips. Obě řady cílí na ty, kteří se zajímají a přemýšlí o tom, co jedí, protože jim jejich zdraví není lhostejné. Zeleninové chipsy jsou, dle řady, praktické na cesty, výlety, klidně po sportu, s přáteli i s rodinou, ale také jako chutný snack k oblíbenému drinku nebo na párty.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.