Pandemie mraženému zvyšovala obraty

Během koronavirové krize zákazníci více kupovali mražené a chlazené potraviny, které jim pomáhaly s každodenním řešením jídelníčku.

Nejvíce peněz za mražené potraviny utratí české domácnosti v diskontech, které zaujímají přes třetinu trhu. V těsném závěsu se nacházejí hypermarkety.

Mezi mražené výrobky řadíme zmrzliny a mražené těsto, ryby, mořské plody, ovoce, zeleninu, maso, pizzu, hotová jídla, bramborové produkty. Některou z těchto mražených kategorií si alespoň jednou za rok zakoupila každá domácnost.

V takřka devíti domácnostech z 10 se objevily zmrzliny a mražená zelenina. Více než 70 % domácností pak zakoupilo v minulém období mražené ryby a mořské plody, jak vyplývá z výsledků Spotřebitelského panelu GfK za období od dubna 2019 do března 2020.

Balená chlazená a mražená připravená jídla používaly v předcházejících dvanácti měsících podle průzkumu MEDIAN, Market&Media&Lifestyle – TGI, 2. a 3. kvartál 2019, tedy bez vlivu pandemie COVID-19, domácnosti méně než jedenkrát měsíčně a 2-3x měsíčně. V případě mražené a chlazené pizzy byl nejčastějším intervalem méně než jedenkrát měsíčně a jedenkrát měsíčně. Mraženou zeleninu používaly domácnosti 2-3x měsíčně, stejně jako mražené rybí výrobky.

Výdaje za mražené produkty v březnu rostly

Data, která budou zahrnovat období nouzového stavu během pandemie koronaviru budou určitě vypadat jinak. Přesun stravování domácností do domácích podmínek měl vliv na složení nákupního košíku. Domácnosti kupovaly více hotových chlazených i mražených jídel i dalších mražených a chlazených kategorií, které jim usnadnily každodenní přemýšlení o tom, co připravit rodině další den k jídlu…

„Pokud se budeme ještě blíže věnovat letošnímu nadprůměrnému březnu způsobenému ve velké míře koronavirovou pandemií ve srovnání s březnem v předcházejícím roce, ukazuje se, že domácnosti utratily za mražené produkty v průměru 300 Kč, což je o 80 Kč více než v předchozím roce,“ vysvětluje Tomáš Zíka, konzultant Spotřebitelského panelu GfK.

Největší kategorií jsou zmrzliny

I z hlediska výdajů můžeme vidět, že jsou velmi důležitou kategorií zmrzliny, na které připadá více než čtvrtina rozpočtu domácností na mražené výrobky. Více než desetinu rozpočtu vyhrazeného na mražené potraviny spolknou ještě ryby a mořské plody, pizza, drůbež a hotová mražená jídla. „Pokud bychom srovnávali současnou situaci v březnu 2020 ovlivněnou koronavirovou nákazou s březnem 2019, pak můžeme ve výdajích pozorovat signifikantní nárůst u mražených hotových jídel a pizz. Výrazné nárůsty zaznamenaly i kategorie mražených těst, ovoce, zmrzlin, bramborových produktů i zeleniny,“ uvádí Tomáš Zíka.

Návštěvu obchodu za účelem nákupu jakékoli mražené kategorie uskuteční domácnosti v průměru skoro třikrát do měsíce. Nejčastěji jdeme nakoupit zmrzlinu, v průměru 15x do roka. Velmi častým artiklem v nákupních košících jsou i zelenina a pizzy. Mražené bramborové produkty, drůbež a hotová jídla koupíme v průměru každé dva měsíce.

Nejvíce prostředků určených na mražené potraviny utratí české domácnosti v diskontních obchodech, které zaujímají přes třetinu trhu. V těsném závěsu se nacházejí hypermarkety. Z hlediska výdajů jsou největší kategorií zmrzliny. Za ty necháme v diskontech dokonce téměř dvě pětiny výdajů. Pizzy jsou zase nejdůležitější kategorií pro hypermarkety, které zachytí 40 % výdajů na tuto kategorii.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *