Obliba obsluhovaných úseků roste

Design obslužných pultů se přizpůsobuje moderním trendům farmářského prodeje potravin. Nákupy berou Češi zejména poslední dobou nezřídka jako aktivitu, kterou si chtějí užít, a proto rádi přivítají službu, kdy je prodavač obslouží a zároveň představí benefity produktu. Ve specializovaných prodejnách je obsluha nutností.

Ještě naše babičky nakupovaly prakticky výhradně v koloniálech, kde je obsluhovali jejich majitelé nebo jejich příručí. Kromě toho, že si domů odnesli požadované zboží, měl tento způsob nákupu také sociální aspekt, kdy se lidé setkávali s dalšími sousedy a obsluhující obchodník mohl zákazníkům méně známé druhy doporučit, případně nabídnout alternativu nebo novinky.

Když se u nás v padesátých letech minulého století v Praze na Žižkově objevila první samoobsluha, získala si oblibu hlavně tím, že zákazníkům při výběru nabízela pocit svobody. Mnohé zboží ovšem potřebuje, aby jej prodavač zákazníkovi nabídl, vysvětlil jeho přednosti a případně mu jej nakrájel, zvážil a zabalil. Idea o tom, že se zákazníci budou v prodejně obsluhovat výhradně sami a obchodníci ušetří za prodavače, se tedy v dohledné době nenaplní. Přestože někteří provozovatelé prodejen k tomuto cíli směřují, povaha určitého sortimentu vyloučení živého prodavače ještě dlouho nedovolí.

Zákazník přichází za službou

Existují prodejny, a to zejména s elektronikou, v kterých bychom prodavače, nebo dokonce pokladního, hledali marně. Nicméně pro běžné nákupy potravin bude zapotřebí koncept prodejen, v kterých se budou nacházet jak úseky s obsluhou, tak bezobslužné části, zapotřebí ještě dlouho. Zatímco úseky bez obsluhy využívají zákazníci kvůli rychlosti nákupu produktů, například u lahůdek roste opět obliba obsluhy, která zákazníkům nabízí službu: a to nakrájení uzeniny podle jejich představ a také v porci, která odpovídá jejich potřebě. „Moderní zákazník často vnímá nakupování jako formu volnočasové aktivity, a pokud se tedy rozhodne pro nakupování, chce si tento čas užít. Proto jej láká možnost nechat se obsloužit – přichází za poskytovanou službou. My obchodníkům nabízíme kvalitní nářezové nástroje, které očekávání jejich zákazníků pomáhají splnit,“ říká Michaela Krulichová, která má ve společnosti Bizerba váhy a systémy na starosti retailovou sekci. Zákazníci si podle ní oblíbili tržiště, přičemž je znovu na vzestupu trend menších prodejen specializovaných na regionální či jiné speciality. „Takové zboží se vždy lépe prodává v úseku s obsluhou,“ konstatuje. Jak dále dodává, v neposlední řadě obchodník od zákazníka získává okamžitou zpětnou vazbu.

U speciálek je obsluha nutností

Vývoj prodeje čerstvých potravin obecně následuje evropské trendy, kdy bývá pultový prodej částečně nahrazen policovými regály. „Nicméně Češi stále milují svoje uzeniny a rádi si vybírají i čerstvé maso z nabídky prezentované na pultech, takže lze předpokládat, že obsluhované úseky budou stále součástí našeho nakupování. U specializovaných prodejen, jako jsou řeznictví či lahůdky, se pak jedná o povinné vybavení a součást našich spotřebitelských zvyků a někdy i zlozvyků,“ popisuje Michal Kudláček, Sales Manager ve společnosti Carrier chladicí technika CZ. Snad největší rozdíl mezi nákupním chováním Čechů a jiných národů tak podle něj představuje pouze otevřenost koncepce, kdy jsou zejména jižní národy Evropy více zvyklé na velké otevřené prodejní plochy samoobslužných pultů. „V současnosti se v zahraničí klade důraz na tvorbu speciálních úseků s obsluhou, kde mohou zákazníci produkty také přímo konzumovat, a vznikají také úseky s čerstvou kávou, čajem a dalšími nápoji, které zákazníci mohou popíjet v průběhu nákupu. Za pokrokový považuji objednávkový systém podle kuponových čísel ze stojanů u daného úseku, tak jako je tomu například na poště,“ přidává se Veronika Šataníková, jednatelka firmy intaPlastic.

Moderní je hranatý design

Design obslužných pultů se velmi výrazně přizpůsobuje moderním trendům farmářského prodeje potravin. „Ten je patrný zejména celkovou koncepcí obsluhovaného úseku i prvky z přírodních materiálů, jako je dřevo i či kámen. Samotné pulty jsou pak doplněny více či méně výrazným designovým obložením. Běžným standardem pro větší prodejny jsou nábytky s hranatými čelními skly, u menších prodejen se stále používají klasická zakřivená skla, ale také už trendy hranatá,“ popisuje Michal Kudláček. „Náš přístup je takový, že se snažíme zachovat hlavní formát prodejny, ale její koncept doplnit o snadno zapamatovatelný prvek, přičemž vždy samozřejmě záleží na prodávaném sortimentu. Rádi volíme nesourodé prvky, které znamenají jedinečnost. Přitom je důležitá také možnost snadné výměny a aktualizace interiéru, aby se zákazníkům neokoukala. Zatímco celkově se v interiéru setkáváme s oblými prvky, u pultů a vitrín jasně vedou rovné linie v případné kombinaci s pultovými displeji,“ přidává se Veronika Olšanská, vývojová designérka ve společnosti MBG. „Novým trendem jsou elektronické cenovky a LCD displeje s nabídkami či recepty přímo u daných úseků,“ doplňuje Veronika Šataníková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *