Obchodní centra se nedostatku zákazníků neobávají

Jak pandemie změnila obchodní centra ukáží následující týdny a měsíce. Jisté je, že mají před sebou nesnadný úkol: vrátit zákazníka zpět z online do offline světa nakupování.

Obchodní centra se od 11. května postupně vrací do normálu. Budoucnost některých nájemců z řad obchodníků a gastronomických provozů je však stále nejistá.

Na to, jak se změní obchodní centra po COVID-19 jsme se kromě jiného zeptali Martina Šimka, partnera a vedoucí správy obchodních center ve společnosti Cushman & Wakefield, Jana Kotrbáčka, partnera a vedoucího týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield a Lenky Čapkové, ředitelky outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.

Obchodní centra mohla od 11. května po mnoha týdnech opět otevřít, a to za přesně stanovených hygienických podmínek. Existuje harmonogram, jak by se tyto podmínky mohly dále rozvolňovat?

Martin Šimek: V pondělí 11. května mohly otevřít pro veřejnost všechny obchodní jednotky v nákupních centrech vyjma obchodů, kde se připravuje jídlo na místě, restaurací, foodcourtových jednotek, kaváren, dětských koutků, saun a wellness center. Avšak i v otevřených provozovnách byly přesně stanoveny podmínky, za kterých mohli zákazníci nakupovat – například zkoušení oděvů a obuvi pouze po předchozí dezinfekci rukou, přičemž zkoušený předmět musel být následně na 24 hodin odložen „do karantény“, nebo při výkonu služeb musely být aplikovány ochranné štíty z plexiskla, zdvojené ochrany dýchacích cest a mnoho dalšího.

Dle harmonogramu nařízeného vládou mohly poslední neotevřené provozovny přivítat návštěvníky v pondělí 25. května, stále však s výjimkou dětských koutků. Nadále ale platí přísná bezpečnostní a hygienická opatření, která musí provozovatelé obchodních center aplikovat a na jejichž dodržování musí dohlížet.

Rozvolňování přijatých hygienických opatření – jako je například nošení ochrany dýchacích cest v uzavřených prostorech, pravidelná dezinfekce exponovaných míst, dvoumetrové rozestupy a mnoho dalšího – není zatím diskutováno. Předpokládáme, že tato opatření budou dlouhodobého charakteru, minimálně do podzimu tohoto roku.

Lenka Čapková: Postupovali jsme v souladu Usnesením Vlády ČR č. 195/2020 Sb. ze dne 23. dubna 2020 č. 453 o přijetí krizového opatření. Což nám umožnilo otevřít většinu jednotek v centru již v pondělí 27. dubna. Jsme venkovní outletové centrum, ve kterém mají jednotlivé obchody samostatné vstupy z venkovních prostor. Vzhledem k tomu, že jsou všechny naše obchodní jednotky do 2 500 m², mohly otevřít všechny prodejny s oděvy a obuví. Za nešťastný bych označila krátký časový rozestup od vydání Usnesení do možného otevření centra. Někteří naši nájemci nestihli tak rychle zareagovat a zajistit dostatečný počet personálu pro provoz, a proto některé značky otevíraly až s týdenním zpožděním. I tak jsme otvírali první den více než 75 % obchodů, což považuji za obrovský úspěch manažerů všech značek v našem centru. Regulace se samozřejmě i nadále týkala restaurací, bister, kaváren a obchodů, které nemají samostatný vchod z venkovního prostoru, které byly buďto úplně zavřené nebo byl provoz řešen tzv. výdejním okénkem.

Jak se změní obchodní centra po COVIDU 19?

Martin Šimek: V současné chvíli musejí obchodní centra dodržovat hygienická a bezpečnostní opatření nařízená vládou a tento stav ještě nějakou dobu potrvá. Na nošení roušek, všudypřítomnou dezinfekci a dodržování rozestupů si zákazníci rychle zvykli, opatřením rozumí a nemají problém je dodržovat.

V obchodních centrech v naší správě jsme zavedli i další opatření nad rámec těch povinných. Inspirovali jsme se u našich zahraničních kolegů a vyšli jsme z konceptu Six Feet Retail, který staví na třech pilířích: zvýšených hygienických opatřeních, dodržování bezpečného odstupu a informovanosti.

Předpokládáme, že i po uvolnění vládních opatření bude do značné míry fungovat současný režim úklidu, který má větší frekvenci a častěji používá dezinfekci. Obchodní centra se tak budou snažit zákazníky ujistit, že nemusí mít z jejich návštěvy obavy a mohou se vrátit zpět ke svým předchozím nákupním zvyklostem.

Lenka Čapková: Naše základní strategie se nemění a zůstává stejná. Chceme i nadále nabízet nadstandardní zážitek při nakupování a být prémiovým outletovým centrem. Nákupní centra budou muset hledat způsoby, jak udělat návštěvu nákupního centra atraktivnější, aby ji zákazník upřednostnil před online nákupem, na který si někteří zákazníci v období uzavření kamenných obchodu zvykli.

Vychází obchodní centra vstříc nájemcům v úpravě nebo dočasném odpuštění nájmů?

Jan Kotrbáček: Vše se odvíjí od vládních nařízení. Podle nich mohou nájemci, jimž pronajímatel poskytne slevu na nájemném, získat podporu 50 procent. Na základě tohoto opatření teď probíhají debaty mezi nájemci a pronajímateli, obě strany zvažují své možnosti a řeší také procesní stránku včetně právních otázek.

Lenka Čapková: S nájemci jsme v kontaktu a nelehkou situaci intenzivně řešíme. Jedná se o citlivé téma, tak si dovolím ponechat bez komentáře.

Už víte, kolik procent nájemců „nepřežije“?

Jan Kotrbáček: Situaci zatím monitorujeme, na konkrétní informace je ještě brzy. V tuto chvíli nájemci počítají ztráty, vytvářejí nové strategie – a na jejich základě se budou rozhodovat o případném neotevření některých obchodů.

Lenka Čapková: Jsme velmi rádi, že v našem centru zatím otevřeli všichni nájemci v souladu s vládními nařízeními. Nemáme žádného nájemce, který by vyhlásil insolvenci a ani neočekáváme ukončení činnosti nájemců v masovém měřítku, přestože nelze vyloučit v následujících měsících individuální případy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *