Čerstvost jako nutná podmínka úspěchu

Prodejny potravin jsou stále „čerstvější“. Nabízejí formáty tržiště i úseky navozující atmosféru specializované prodejny. Za čerstvé a chlazené kategorie zaplatily české domácnosti podle Spotřebitelského panelu GfK v 1. pololetí 2019 více jak 90 mld. Kč, což znamená skoro polovinu všech jejich výdajů za nákup FMCG. Dominantní kategorií bylo maso a masné výrobky.

Součástí moderní koncepce supermarketu je široká nabídka gastronomických služeb. Může to být pekárna ve vstupním prostoru, který zákazníkům nabídne posezení, bistro s teplým menu nebo sushi bar.

Také přímo v prodejně je prostor pro další nabídku konvenience. V úseku ovoce a zeleniny, kterým cesta zákazníka prodejnou zpravidla začíná, může být umístěn salátový bar, pomerančový lis, čerstvé ovocné saláty, dezerty a snacky. Zákazník vidí v ideálním případě od jedné „kompetenční oblasti“ k další. Grafické prvky by ho měly navigovat mezi jednotlivými úseky a nenásilně informovat, které sortimenty najde v příslušných odděleních. Účelem je navodit v jednotlivých odděleních charakter specializovaného obchodu, který na zákazníka důvěryhodně zapůsobí svou kompetencí k danému sortimentu. Ve všech případech pak dnes v prodejnách vévodí čerstvost.

Podíl čerstvých potravin roste

V hypermarketech tvořil podíl čerstvých potravin v průměrném nákupním košíku v roce 2019 podle společnosti Nielsen 43,9 % a v supermarketech a diskontech (bez Lidlu) 50,1 %. V obou případech se oproti roku 2018 jednalo o nárůst.

„V našich prodejnách nabízíme zákazníkům stále více čerstvých potravin v souladu s posláním značky jíst lépe a žít lépe. Zdravé čerstvé potraviny s rostoucím trendem zdravého životního stylu a poptávky právě po tomto segmentu potravin tvoří přibližně polovinu celé naší nabídky v prodejnách,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Řetězec v uplynulých třech letech přestavěl a remodeloval více než 150 prodejen, a právě na těchto prodejnách je tento trend vidět nejvíce.

„Podíl čerstvých potravin v naší nabídce se neustále zvyšuje. Reagujeme tak na rostoucí zájem zákazníků, kteří stále častěji dávají přednost zdravému životnímu stylu. V rámci modernizací našich prodejen proto postupně instalujeme speciální regál s čerstvými výrobky. Nachází se v blízkosti vstupu do prodejny v úseku čerstvého zboží, který začíná ovocem a zeleninou, a právě tímto regálem. V něm zákazníci najdou na jednom místě čerstvé ovocné šťávy, chlazená smoothie, zeleninové saláty a čerstvou zeleninu či houby určené ke skladování v chladu. Úsek čerstvých potravin pak pokračuje pekárnou, čerstvým masem a rybami a velkou částí chlazeného zboží, tedy mléčných výrobků a uzenin. Zde zákazníci najdou na jednom místě chlazené bio, bezlaktózové a veganské výrobky a dále různé saláty, pomazánky, sendviče, obložené bagety či hotová jídla určená k přímé konzumaci,“ popisuje filozofii prodejen Zuzana Holá, vedoucí firemní komunikace společnosti Lidl.

Zákazník řeší kvalitu, původ i vlastní zkušenost

„Na našich prodejnách pozorujeme kontinuálně růst prodejů čerstvého sezónního ovoce a zeleniny. Zákazníci stále více řeší nejen kvalitu potravin, ale také to, co konzumují, jak se po daném jídle cítí nebo jak vypadají. S tímto trendem souvisí i zvýšený zájem o odpovědný přístup k životnímu prostředí, tedy zvýšenou poptávku po organických produktech, veganských a vegetariánských potravinách, ale také i po čerstvém kvalitním mase s důrazem na způsob chovu zvířete,“ říká Jiří Mareček. Na všech prodejnách proto řetězec otevřel oddělení Zdravě s Albertem, kde zákazníci najdou široké portfolio potravinových alternativ pro různé jídelní preference. „Kategorii masa i s důrazem na zacházení se zvířaty v chovech a „animal welfare“ rozvíjíme novinkami v nabídce, jako je například Královské kuře, které je zařazené pouze v našich prodejnách. Je exkluzivní pro svou kvalitu způsobenou především dobou chovu, která je delší téměř o polovinu než u klasického kuřete, větším chovným prostorem i kvalitním krmivem,“ doplňuje Mareček.

„Podpora lokálních dodavatelů a produkce je jedním z pilířů naší činnosti a naší dlouhodobou strategií. V reakci na aktuální situaci způsobenou koronavirem jsme také spustili kampaň Žít si tady hezky česky. Touto kampaní chceme podpořit české dodavatele a motivovat širokou veřejnost, aby se k podpoře českých produktů a dodavatelů připojili,“ říká Tomáš Kubík, manažer komunikace společnosti Penny Market, a pokračuje: „Vnímáme, že dlouhodobě roste zájem zákazníků o produkty od lokálních dodavatelů. Preference českých a lokálních dodavatelů je naší dlouhodobou strategií: 7 z 10 potravin v Penny je českých. Spolupracujeme s celou řadou regionálních dodavatelů. Například chleba dodává do sítě více než 385 prodejen přes 50 lokálních pekáren.“

„V současné chvíli se snažíme nabízet české potraviny napříč celým sortimentem. U našich dodavatelů je nejdůležitější kvalita a dostatečná kapacita,“ komentuje situaci za Kaufland Renata Maierl.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.