Fakt, že dvakrát nevstoupíš do jedné řeky, řešili už antičtí filozofové. Nelze proto očekávat, že svět po koronaviru bude stejný jako před ním.
Ze dne na den „vypnutá“ ekonomika se krok za krokem rozjíždí. Co bude pokračovat ve starých kolejích a jak nás COVID-19 změnil, ukáží až následující měsíce. Momentálně jsme ve fázi predikcí, manažerů, ekonomů, sociologů a politiků.
Svět bude určitě jiný, neznamená to nutně, že horší. Prostě jiný. A jak jiný bude spotřebitel? Minimálně po nějakou dobu si bude více vážit hodnot jako je zdraví, rodina a bezpečí a podle toho se bude i chovat.
Neznamená to však, že přestane chtít nakupovat a „normálně žít“ v návaznosti na to, jak byl zvyklý před pandemií. Stejně jako celá ekonomika, byl i on totiž náhle vypnut a odpojen od svých plánů a aktivit. Logicky lze proto předpokládat, že se bude snažit získat svůj starý život zpět.
Fáze omezené žití a život v novém normálu
Do budoucnosti hledíme podle aktuálních dat společnosti Nielsen optimističtěji než zbytek střední Evropy. V České republice podléháme v souvislosti s koronavirem méně panice než na sousedním Slovensku, v Polsku nebo v Maďarsku. Více věříme krokům vlády než lidé v těchto zemích. Velká část Čechů si myslí, že se koronaviru v Česku zbavíme do půl roku, pouze 35 % očekává, že to bude trvat déle. Ohledně Evropy si však téměř 40 % lidí myslí, že koronavirus bude trvat déle než rok. Na základě těchto pocitů mění lidé své spotřební zvyklosti. 81 % lidí deklaruje, že si myje více ruce než před pandemií, 45 % sahá po doplňcích stravy, aby si zvýšili imunitu, 40 % více dezinfikuje svou domácnost a 29 % změnilo způsob, jakým pere prádlo.
Lidé změnili i své nákupní chování. 26 % Čechů deklaruje, že během pandemie nakupovalo potraviny a drogerii online a 44 % lidí omezilo frekvenci nákupů v hypermarketech a supermarketech. A co lidé plánují, až krize pomine? V případě hypermarketů a supermarketů lidé předpokládají, že se vrátí do zajetých kolejí, ale v případě online se dá předpokládat, že současný boom bude v nějaké míře pokračovat. Jak se změní život po uvolnění karantény a nouzového stavu? „V následujících měsících lze očekávat nadále boom kategorií souvisejících se zdravím a hygienou. Do normálu by se měly vracet kategorie spojené s domácím vařením a pečením nebo gastronomický segment. Další skupinou kategorií jsou ty, které jsme panicky nakupovali a předzásobili se jimi. Až spotřebujeme domácí zásoby, prodeje se vrátí do normálu. Nejméně optimistický je segment kategorií zahrnujících dekorativní kosmetiku nebo luxusní zboží. Tady vidíme propad prodejů. Návrat do normálu bude dlouhodobý a bude záležet na tom, jak se celkově bude vyvíjet světová a česká ekonomika,“ říká Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen.
Mimořádná doba jako katalyzátor změn
Dopady koronaviru na retail a zákazníka se 5. května zabývala online konference Retail Summit Action, kterou zorganizovala společnost Blue Events. „Když jsme začátkem února na Retail Sumitu 2020 v Praze mluvili o ekosystému nového retailu, nikdo netušil, jak rychle budeme mít příležitost některá teoretická východiska zažít v praxi. Současná situace působí jako katalyzátor změn,“ konstatoval úvodem konference Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Obchod a jeho dodavatelé situaci zvládli. „Urychlili jsme změny, korporátní projekty, které by trvaly roky se zvládly během několika týdnů,“ hodnotil situaci minulých týdnů T. Prouza. Zároveň vyjádřil obavu, aby vydržela nastavená spolupráce všech zúčastněných – retailu, dodavatelů a vlády.
Koronavirus jako urychlovač plánovaných změn ve firmě potvrzuje i Tomáš Vala, generální ředitel SIKO koupelny & kuchyně, které online zachránil v minulých týdnech velkou část tržeb. Proces digitální transformace ve firmě trval tři roky a pandemie jeho dokončení značně urychlila. „Donedávna byla digitální transformace v hlavách spolupracovníků z 50 % nepřijatelná,“ říká T. Vala.
Také Skupina COOP urychlila svůj plánovaný online projekt e-coop.cz. Zapojilo se do něj zatím pět spotřebních družstev s přibližně dvěma stovkami prodejen. Postupně by se měla zapojovat další družstva a regiony. Cílem projektu bylo a je podpořit kamenné prodejny a venkovské lokality.
V případě společnosti Albert Česká republika se podle Petra Pavlíka, Senior Vice Presidenta společnosti, urychlilo organizační schéma pro pracovní flexibilitu a home office. Co se chystalo roky, muselo být kvůli pandemii vyřešeno prakticky ze dne na den.
Krize je i šance pro změnu
„Kdo běžel před krizí rychle, poběží po krizi ještě rychleji. Uvědomovali jsme si, že se nesmíme zastavit,“ komentuje vývoj během posledních týdnů Tomáš Čupr, CEO, Rohlik.cz.
„Je nutné pochopit změny a obrátit je v příležitost,“ říká Monika Černíková, Principal, BCG Praha, a vyjmenovává devět pokrizových trendů, které podle ní ovlivní retail: další rozvoj e-commerce, nárůst stravování doma, růst privátních značek, zúžení sortimentu, cílený marketing, moderní technologie, robustnější zásobování, konsolidace trhu a společenská odpovědnost firem.
Co a jak budou lidé nakupovat? Lidé budou mít méně peněz, méně jistot a přetrvávající strach z koronaviru, jak upozorňuje Jan Binar, CEO společnosti McCann. I proto bude podle Petra Pavlíka stále důležitější budování loajality zákazníka.
Největším překvapením a poselstvím krize podle Tomáše Prouzy bylo, že se spolu naučili všichni komunikovat. Rozpory z předcházející doby šly stranou a všichni se snažili krizi zvládnout tak, aby zásobování fungovalo a zákazník nebyl ohrožen nedostatkem. „COVID 19 nás naučil obezřetnosti a připravenosti reagovat,“ říká Lukáš Němčík. Podobně situaci minulých týdnů hodnotí i Petr Pavlík, který vyzdvihuje schopnost reagovat rychle a flexibilně.
Tomáš Prouza zároveň upozorňuje význam, který má v krizových situacích při jednání s vládou zapojení praxe. „Je potřeba lidem říkat, že svět nekončí. Jak se lidé začnou bát, ztratíme všichni,“ apeluje.
Napsat komentář