Zmrzliny: vanilková stále vede

Češi mají stále rádi klasické a tradiční příchutě. Na příčkách nejvyšších zůstává, a to u jednoporcových nanuků i rodinných balení zmrzlin, vanilková a čokoládová.

Narůstá zájem o jahodové a oříškové varianty zmrzlin. Spotřebitelé častěji vyhledávají druhy, kde je hlavní složkou smetana a poctivá čokoláda bez rostlinných tuků. Prim hrají „plnotučné“ a bez náhražek.

Hlavní sezóna prodeje zmrzlin a mražených krémů právě začíná a Češi si ji umí patřičně vychutnat. Prodeje se v tuzemsku setrvale zvyšují a vykazují meziroční nárůsty.

Pokud jde o neobvyklé a exotické příchutě, ty mají na tuzemském trhu stále poměrně malý podíl, a to jak v případě nanuků a kornoutů, tak u sorbetů, polárkových dortů, vaniček a kelímků.

Zmrzliny v nákupech domácností

Zmrzliny z pohledu nákupu českých domácností sledovala společnost GfK v rámci Spotřebitelského panelu (kontinuálního panelového průzkumu trhu za období březen 2019 až únor 2020). Ukázalo se, že zmrzlinu minimálně jednou za sledované období koupilo devět z 10 domácností. Pokud je tato pochoutka určena pro domácí spotřebu, sáhnou domácnosti raději po větším balení (vaničce nebo multipack balení o deseti a více kusech). Zmrzlinu ve vaničkách nebo multipacích zakoupilo 79 % domácností, jednotlivé tzv. impulsní produkty o něco méně (76 %). Domácnost se vydá na nákup této pochoutky 15x za rok při průměrné útratě 53 Kč za jeden nákup.

„Není žádným překvapením, že nejvíce zmrzlin se prodá v letních měsících. Až 45 % veškerých výdajů je realizováno v červnu, červenci a srpnu. Více než polovina výdajů jde na promoční nákupy. Oblíbené jsou i zmrzliny privátních značek, které koupilo alespoň jednou 70 % českých domácností. Celkem za ně kupující utratili 38 % rozpočtu na zmrzliny,“ uvádí Kateřina Králová, Konzultant GfK Spotřebitelský panel.

Pro zmrzlinu nejčastěji chodíme do diskontů, kde domácnosti utratí největší část výdajů za zmrzliny (38 %) s nejvyšší útratou za jednoho kupujícího (417 Kč). Následují hypermarkety (29 % výdajů) a supermarkety (17 %).

A pokud jde o příchutě? Potvrdilo se, že Češi dávají přednost tradici. Nejoblíbenější je vanilková zmrzlina, kterou kupuje je 60 % domácností. Za tuto příchuť zároveň domácnosti utratí nejvíce, a to až 17 % veškerých výdajů na zmrzlinu. Následuje čokoládová (koupilo minimálně jednou 47 % domácností) a jahodová (33 % domácností).

Prémiové kelímky jsou hitem

„Zaznamenali jsme postupný nárůst zájmu o kvalitu zmrzlin mezi spotřebiteli. Konkrétně to znamená, že lidé více sledují složení, dívají se na podíl cukru, podíl ovoce a hutnost konzistence. Stále větší část zákazníků si ověřila, že správná zmrzlina získává svou plnou nezaměnitelnou chuť ze smetany a rozhodně ne z levných rostlinných tuků; z pravého ovoce, nikoli z koncentrátů,“ uvádí Prokop Volf, vedoucí divize zmrzlin společnosti Bidfood, která má v portfoliu mimo jiné zmrzliny Prima a Haagen Dazs.

Podle jeho slov jsou Češi konzervativní, i když rádi vyzkouší novinky, většinou se pak vrací k osvědčeným stálicím. Každý rok je pro výrobce proto těžké přicházet s novinkami. Hitem loňské sezony z nabídky Bidfood byly smetanové Pegas Premium kornouty. Na jejich úspěch navazuje letošní novinka, kterou jsou Pegas Premium hutné smetanové kelímky o objemu 460 ml. Do nich jsou připraveny příchutě Almond, Belgium Chocolate a Strawberry Shake. „Tyto kelímky mají ještě o kousek kvalitnější složení než naše prémiové Haagen Dazs. Vzhledem k vysoké oblibě kelímků jsme zařadili také tři inovativní Mrože, tentokrát ve verzi poctivých sorbetů. Ve zmrzlinách Mrož Sorbet Jahoda, Zralé Magno a Malina jsme zvýšili dávku ovoce, a díky tomu poměrově snížili dávkování cukru. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet v době po Covidu. Nyní, kdy se lidé začínají bát o práci a budoucnost, musíme být připraveni možná i na doby, kdy budou u nákupu zmrzlin čím dál více hledět na cenu. Zde máme naštěstí před konkurencí obrovskou výhodu, že zmrzliny Prima v České republice sami vyrábíme, a tak máme větší prostor reagovat flexibilně,“ dodává Prokop Volf.

Ovoce osvěží

Ovocné dřeně, pyré a osvěžující sorbety patří v létě k nejpopulárnějším druhům relativně zdravého osvěžení. Zmrzliny a dřeně od české firmy Dione jsou bez umělých konzervantů, stabilizátorů či barviv. Do zmrzlinových ovocných specialit se zpracovává výhradně čerstvé sezonní ovoce sklízené v nejvyšší fázi zralosti. V praktickém obalu, kelímku s víčkem a s přibalenou lžičkou, je k dispozici Malinová a Jahodová dřeň, které obsahují 80 % ovoce. Pod značkou Dione se prodává rovněž Brusinková dřeň s malinou, Jahody s cukrem a nanuk Maliny v čokoládě.

Lahodnou kombinaci chutí nabízejí nanuky Mrož Jahody, Maliny nebo Třešně od Prima zmrzliny. Ovocná dřeň je zabalena v křupavé čokoládové polevě. Tradiční jahodový Mrož je k mání v tmavé nebo světlé polevě, během loňské sezony si spotřebitelé oblíbili i nanuky Mrož Až na dřeň. V čem je rozdíl? Žádná poleva, jen lehká tvarohovo-ovocná zmrzlina ukrytá v ovocné dřeni.

Tradice v moderním hávu

Zkušenosti tuzemského výrobce Polárka (loni oslavila 70 let na trhu) ukazují, že zákazníci v posledních dvou letech začali v mnohem větším měřítku kupovat kvalitnější zmrzliny, a tudíž vznikl velký prostor i pro novinky. Letos se očekává, vzhledem k nejisté celosvětové situaci, poněkud zdrženlivější chování spotřebitelů k utrácení za dražší prémiové druhy. K nejoblíbenějším produktům pod značkou Polárka patří smetanová zmrzlina z řeckého jogurtu Zorba a také nanuky plné ovoce Polárka Smoothie. Mezi novinky pro aktuální sezónu patří specialita pro děti, a to Mašinárium, sáček šesti malých zmrzlinek na tyčce ve tvaru nejrůznějších mašin, kamionů, lodí a letadel. Fajnšmekry potěší obohacení řady zmrzlin z řeckého jogurtu Zorba o další příchutě. Pro milovníky filmů je pak Polárka Filmová. Jde o spojení zmrzliny, slaného karamelu a popcornu v balení šitém na míru pro sledování dobrého filmu ve dvou.

„Podle našich statistik se v Česku nejvíce prodávají příchutě vanilka, čokoláda, jahoda a pistácie což odpovídá i celosvětovému žebříčku. Ale již delší dobu jsou na vzestupu kvalitní sorbetové zmrzliny a občas „trendy“ druhy. V současnosti je hitem černá zmrzlina anebo slaný karamel. V kategorii točené zmrzliny nově uvedeme příchutě slaný karamel, sorbeto černé plody a novou řadu řemeslných sorbetů s vysokým obsahem ovoce. V letošním roce jsme si k 60. výročí zmrzliny z Opočna nadělili nový prémiový výrobek, u kterého doufáme, že udělá radost spotřebitelům, a to je mražená smetanová zmrzlina Milky Day, určená pro maloobchodní prodej,“ prozradila Eva Šachová z marketingového oddělení společnosti Bohemilk. K dostání bude v pěti příchutích.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *