Nejvíc řetězců je z Evropy, ale podle tržeb vedou USA

Maloobchodní tržby 250 největších společností světa, které do svého v pořadí už třiadvacátého žebříčku zařadila společnost Deloitte, v účetním roce od 1. 7. 2018 do konce loňského června meziročně stouply o 4,1 % na celkových 4,74 bil. USD.

Na každou firmu v globálním TOP 250 průměrně připadá asi 19 mld. USD. První desítku řetězců ovládají americké společnosti, zatímco Evropa v ní má pouze tři zástupce. Společnosti sídlící v USA vykazují rovněž nejvyšší podíl na celkových tržbách TOP 250. Dále zvolna stoupá váha Asie, především zásluhou Číny a Hongkongu.

Studie, kterou Deloitte zveřejňuje každý rok, vychází z finančních a výročních zpráv jednotlivých společností i z zpráv, které jsou povinny předkládat burzovním regulátorům. Důležitým zdrojem jsou rovněž informace zveřejňované v odborných časopisech a také novinářská interview v médiích. Každý rok se vyskytne několik společností, které nemohou být do globálního žebříčku zařazeny, neboť o nich nejsou dostatečné informace.

Společnost Deloitte do svého globálního přehledu už několik let nezařazuje francouzský Carrefour, a to na žádost jeho vedení. Tento řetězec v minulém kalendářním roce zvýšil tržby o 3,1 % na 80,7 mld. eur, tedy na 90,4 mld. USD (přepočteno průměrným ročním kurzem ECB). Z toho plyne, že patří mezi 10 největších maloobchodních společností světa.

V žebříčku také nejsou společnosti obchodující jenom B2B, dodavatelé potravin (foodservice), autodealeři, fondy soukromého kapitálu a další investiční firmy.

Přesuny v posledním globálním žebříčku TOP 250 jsou dílčí, tedy jenom o několik příček. Výjimku představují společnosti nabízející zboží online. Je to především čínský internetový obchodník JD.com, který se dostal z loňského 20. místa na místo 15., když mu tržby stouply ze 49,7 mld. na 62,9 mld. USD. Ještě více poskočila německá firma Zalando, a to ze 191. na 166. příčku (růst tržeb z 5,1 mld. na 6,4 mld. USD v letošním žebříčku).

Nejvíc zástupců v globálním TOP 250 má Evropa

V posledním globálním žebříčku sestaveném podle maloobchodních tržeb je nejvýrazněji zastoupena Evropa s 88 řetězci, zatímco Severní Amerika jich má 84, z toho USA 77. Na Evropu připadá více než třetina souhrnných příjmů (34,4 %), ale před pěti lety to byly skoro dvě pětiny (38,9 %). Evropské společnosti jsou podle studie „globálně orientovány“ s více než dvoupětinovým podílem zahraničních aktivit na jejich tržbách.

Příjmy evropských maloobchodních společností během pětiletého období 2013/14–2018/19 rostly o 3,5 % ročně. Ve srovnání s předchozím obdobím jejich dynamika výrazně zvolnila, neboť mezi potravinářskými řetězci na starém kontinentu vypukla pod náporem expandujících diskontů cenová válka. Studie v této souvislosti jmenuje německé řetězce Lidl a Aldi.

Tvrdá konkurence na nasycených trzích tlačí společnosti ke strategii „omnichanel.

Do první světové desítky se dostaly tři evropské společnosti (Schwarz Group, Aldi a Tesco). Schwarz Group postoupila o jednu příčku na 4. místo, když jí maloobchodní příjmy meziročně stouply o 7,6 % na 121,6 mld. USD. Německá skupina provozující diskonty Lidl a hypermarkety Kaufland pokračuje v modernizaci svých prodejen. Snaží se posilovat pozici na stávajících trzích a současně vstupovat na trhy nové. Ve sledovaném fiskálním roce to byly mj. Srbsko, Estonsko a Lotyšsko. V USA Schwarz Group převzala 27 supermarketů firmy Best Market. Osmou globální pozici obsadil německý řetězec Aldi, který se zaměřuje na expanzi svých privátních značek. Současně se rozhodl investovat kolem 5 mld. USD do rozšiřování a modernizace sítě kamenných prodejen. V červnu 2019 otevřel první dva supermarkety v Číně. Britské Tesco zvýšilo meziročně tržby o 11,3 % na 82,8 mld. USD. V domovské Británii se zaměřilo na své vlastní produkty. Zřizuje také jednoduše zařízené prodejny (no-frills store format), jež mají svými nízkými cenami konkurovat hlavně německým diskontům.

Tesco v uplynulých měsících výrazně omezilo svoji přítomnost v Polsku, největším středoevropském trhu, kde ho postihl zákaz nedělního prodeje. Vedení začátkem letošního března oznámilo, že za 10,6 mld. USD prodá svůj byznys provozovaný pod značkou Lotus v Thajsku a Malajsii. Kupcem je thajský konglomerát CB Group.

Americké řetězce vykazují nejvyšší příjmy

Společnosti sídlící v USA, jichž je v globálním žebříčku 77, dosahují průměrného maloobchodního příjmu 27,6 mld. USD, tedy o 4,5 mld. USD více než před pěti lety. Mezi regiony a zeměmi je to nejvyšší ukazatel. Ze souhrnného příjmu TOP 250 (4,74 bil. USD) představují zhruba 45 % (cca 2,13 bil. USD).

V první celosvětové desítce mají USA sedm zástupců, z toho šest z nich generuje více než stomiliardový roční příjem. S velkým odstupem nadále vede Wal-Mart Stores, jehož maloobchodní příjmy meziročně stouply o 2,8 % a přesáhly 514 mld. USD. Poprvé se dostaly přes půlbilionovou hranici ve fiskálním roce 2017/18. Společnost Wal-Mart Stores klade v posledních letech velký důraz na omnichannel. V roce od 1. 7. 2018 do 30. 6. 2019 do elektronické komerce investovala 5,4 mld. USD. Prodej přes tento kanál jí vzrostl přibližně o 40 %.

Nejrychlejší meziroční tempo růstu v první desítce zaznamenal internetový obchodník Amazon, a to o 18,2 % na 140 mld. USD.

Maloobchodní tržby amerických společností v uplynulém pětiletém období stoupaly průměrným ročním tempem 4,7 %, tedy rychleji než evropským konkurentům. Přispěl k tomu solidní hospodářský růst USA, podmiňující rekordně nízkou nezaměstnanost a zvyšující se spotřebitelské výdaje. Řetězce jako Walmart, Target, ale i ty menší musejí v USA čelit konkurenci internetového obchodníka Amazon. Proto se soustřeďují na rozvoj vlastní e-commerce.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *