Konzum získal ocenění Udržitelný obchodník

Letošním vítězem v kategorii Mastercard Obchodník roku 2019 – Udržitelný obchodník se stal Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí. Dlouhou cestu k ocenění přibližuje ředitel společnosti Miloslav Hlavsa.

Příběh Konzumu začal v Anglii roku 1844, kde vzniklo první družstvo. Otevřeli prodejnu a prodávali potraviny sami sobě. Na stejných principech vzniklo v roce 1898 v podhůří Orlických hor družstvo Konzum. Cílem není zisk, ale prospěšnost členské komunitě a podpora ekonomiky regionu.

Konzum v Ústí nad Orlicí funguje 122 let a spoluvlastní ho 5 500 rodin. Jak se mu během turbulentních historických peripetií podařilo přežít?

Těžce, ale co v životě jde lehko? Začínali jsme za Rakousko-Uherska. Rozkvétali jsme za první republiky. Přečkali jsme protektorát i socialismus. Žádný režim se nás nedovolil zbavit majetku. Jak lze znárodnit nebo naopak privatizovat něco, co patří tisícům členů? A tak nás nechali žít a dále rozkvétat…

Hned na počátku to nebylo jednoduché, jak je vidět z citace vzpomínek prvního předsedy družstva Fr. Morávka na otevření první prodejny v roce 1898. „Za prodavače přijat Josef Lidický, s týdenním platem 10 korun, což odpovídalo platu tkalcovského dělníka. Pracovní doba stanovena od 6.30 ráno do 9 hodin večer s polední hodinovou přestávkou a v neděli se prodávalo do 11 hodiny dopolední (tj. pracovní doba 85,5 hod. týdně). Za těchto podmínek, horších než v továrnách, spojených ještě s nedostatkem zboží a nepříjemnostmi s nakupujícími ženami, vrátil se Lidický po čtyřech týdnech raději ke svému řemeslu sochaře. Po tak nepříjemném začátku, přijat byl za skladníka Theodor Markl dne 2. února 1899 s jeho manželkou s platem 60 korun měsíčně a naturálním bytem, za nějž jeho manželka, případně i dcera, při větších návalech vypomáhali.“

V dnešní době už cítíte stabilitu a možnosti dalšího rozvoje?

Z pohledu našeho družstva určitě ano. Je to tím, že se snažíme provozovat družstvo klasického typu, jak bylo původně vymyšleno. Vlastníky družstva jsou členové, mělo by jich být co nejvíc. Každý člen profituje z vlastní spoluúčasti a sdílení benefitů, ne z vlastnictví. Když postupujeme podle družstevních principů, tak z tohoto pohledu se nám zdá, že naše družstvo je stabilizované a zažívá období rozkvětu.

Provozujete prodejny, ale také kavárny, čerpací stanice nebo hobbymarket. Do jaké další aktivity se pustíte příště?

No my toho provozujeme ještě víc. Například vlastní potravinový e-shop s 5 000 položkami zboží s výdejním místem na všech prodejnách Konzumu nebo koncept zábavních hřišť pro děti Džungle a v Ústí nad Orlicí minihotel. Ve spolupráci se SČMSD i virtuálního operátora Coop mobil. Vše, co děláme, děláme sami pro sebe. My nedobýváme svět. Nejsme motivováni ziskem, ale prospěšností pro naši komunitu, takže příště to třeba už nebude nic nebo opět něco, co zlepší kvalitu života našich členů nebo nám členům přinese nějakou úsporu či cenovou výhodu.

Dlouhodobě se také snažíme podporovat lokální neziskové organizace především působící v oblasti sociálních služeb.

Máte dorost pro členskou základnu?

Zhruba polovina z členské základny, která je dnes 5 500 rodin, vstoupila do družstva po roce 2011, kdy jsme zavedli nový členský systém a zahájili aktivaci nových členů. Typickým členem družstva je zástupce rodiny ve středním věku. Mládež pak, z pozice dětí a vnuků našich členů, využívá hlavně benefity, jako jsou vstupy do kin nebo sportovní aktivity. Členů do 30 let věku máme menší procento, ale snažíme se být zajímaví i pro nižší věkovou hranici.

Členství je rodinné. Členem družstva musí být vždy konkrétní fyzická osoba, která získává čtyři kartičky i pro členy rodiny. Členský vklad je 1 500 Kč. Členství se neváže na trvalé bydliště. Má však smysl jen pro lidi, kteří v lokalitě nakupují a mohou využívat benefity družstva. Patří k nim třeba i chataři. Držíme se sedmi principů spotřebního družstevnictví. První z nich je dobrovolné a otevřené členství. Máme zájem o co největší množství členů. Každého nového člena schvaluje představenstvo. Když chce někdo vystoupit, dostane zpět svůj vklad. Všechny benefity vznikají výhradně na základě a po dobu členství. Benefity ze spoluvlastnictví získáváte tím, jak nakupujete, ne tím, co vlastníte.

Provozujete 96 obchodů od malých po velké. Které jsou nejmenší a naopak?

Nejmenší je prodejna v obci Žampach s 280 obyvateli, jejíž prodejní plocha měří pouhých 37 m2. Z hlediska velikosti samostatné obce jsou nejmenší Petrovice s 253 obyvateli, ale někdy působíme v okrajových částech větších obcí, kde fakticky žije ještě méně obyvatel.

Největší je nákupní galerie Nová Louže v Ústí nad Orlicí s celkovou nájemní plochou 3 000 m2, kterou vlastníme a v rámci které provozujeme supermarket potravin na ploše 500 m2. Je to nákupní galerie uprostřed sídliště. Díky ní má 4 500 obyvatel asi nejkomfortnější nákupní galerii v republice, 25 obchodů a služeb, včetně pošty.

Z hlediska investic do prodejen rozhodujeme centrálně, ale personál může ovlivňovat sortiment a jeho přizpůsobení lokální poptávce. Kvalita personálu ovlivňuje tržby prodejny minimálně z 20-40 %. Zbytek je lokalita, vybavení prodejny apod. Je to i tím, že náš systém není direktivní, že personál má poměrně velký prostor pro tvorbu sortimentu. Na každé prodejně tak zákazník najde například jiné pečivo.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *