Objem prodejů pet foodu je v České republice poslední dva roky stabilní. Roste však jeho hodnota, což svědčí o zájmu o prémiovější krmiva. Důležitým prodejním kanálem pro zvířecí krmivo zůstávají drobné speciálky. Druhé nejdůležitější jsou hypermarkety.
Data Spotřebitelského panelu GfK ukazují, že objem nakoupeného krmiva pro domácí mazlíčky je za poslední dva roky zhruba stejný. Nicméně při pohledu na hodnotu trhu je patrné, že trh s průmyslově vyráběnými krmivy roste. Při srovnání dat za poslední dva roky je to o 12 %, při srovnání dat za poslední rok o 6 %. Tento růst táhne především psí krmivo. Celkové výdaje domácností v nejnověji měřeném období (prosinec 2018 až listopad 2019) přesáhly 8,5 mld. Kč.
Majitelé koček nakupují častěji
Při pohledu na nákupní chování majitelů domácích mazlíčků je patrná změna počtu nákupů za určité období. „Vidíme mírné zvýšení frekvence nákupů, a to u majitelů psů,“ konstatuje Vladimíra Šebková, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. Celkově majitelé zvířecích mazlíčků nakupují jednou za dva týdny. Nejčastěji do obchodů míří majitelé koček, méně často majitelé psů (jednou za tři týdny) a nejméně majitelé ostatních zvířat (jednou za více než dva měsíce).
Z dat Spotřebitelského panelu GfK dále vyplývá, že výdaje na jeden nákup rostou zejména u výrobků pro psy, za které české domácnosti zaplatí více než 2 250 Kč za rok. „To je o deset procent více než v minulém období,“ podotýká Vladimíra Šebková. Nicméně nejdražšími mazlíčky jsou kočky, za které české domácnosti, v nichž žijí, průměrně zaplatí necelých 2 500 Kč ročně, přičemž tento údaj je meziročně stabilní. Za krmení pro ostatní zvířata pak jejich majitelé utratí jen necelých 450 Kč ročně.
Do prodejny se chodí i pro radu
Nejdůležitějším nákupním kanálem zvířecího krmiva jsou v České republice stále menší specializované prodejny, nicméně jejich důležitost se v průběhu let mírně snižuje. Přesto v nich chovatelé stále ponechávají více než třetinu svých výdajů na krmivo. Právě v těchto prodejnách nakupuje zhruba jednou za měsíc téměř 1,7 mil. domácností a průměrná domácnost tu zanechá více než 1700 Kč ročně. „Na českém trhu hrají malé nezávislé kamenné prodejny klíčovou roli. Jejich majitelé jsou většinou zapálení milovníci zvířat, kteří mají o výživě pro zvířata dobrý přehled a dokáží velmi kvalifikovaně poradit. Samozřejmě jsou také nejvíce zranitelní vůči internetu a síťovým řetězcům, proto je pro ně důležité budovat vztahy se svými zákazníky, jelikož tím se mohou výrazně odlišit. Majitelé mazlíčků chtějí nejenom nakoupit, ale také si o svém miláčkovi popovídat,“ konstatuje Eva Krejčí, marketingová manažerka společnosti Nestlé Česko.
Druhým nejdůležitějším prodejním kanálem jsou z hlediska výdajů hypermarkety, v kterých potravu pro své domácí mazlíčky nakupuje 40 % českých domácností. Celkově hypermarkety spolknou pětinu výdajů českých domácností na zvířecí krmivo. „Výdaje za roční nákup představují více než 1 000 Kč na domácnost a dlouhodobě se zvyšují. V hypermarketech domácnosti nakupují krmivo jednou za měsíc,“ dokresluje Vladimíra Šebková.
Napsat komentář