Svět retailu v novém desetiletí

Přelomovým rokem, který má přinést největší proměny maloobchodního prodeje, jak ho dnes známe, má být rok 2025. Společnost Unibail-Rodamco-Westfield se v průzkumu spotřebitelského chování „Jak nakupujeme: Příští dekáda“ zeptala 16 tis. Evropanů z 10 zemí, jak vnímají současný maloobchod a jak si přejí nakupovat v následujících deseti letech.

Na základě průzkumu „Jak nakupujeme: Příští dekáda“ (Westfield How We Shop: The Next Decade) bylo identifikováno pět klíčových trendů, které v nadcházející dekádě ovlivní odvětví maloobchodu napříč Evropou.

1. Svoboda nakupování

Budeme při nakupování více online, nebo offline? Ideálně obojí. Více než polovinu (56 %) evropských spotřebitelů frustruje nepřesná nabídka online e-shopů, která pramení z nesprávně zvolených algoritmů a snahy zákazníkovi podstrčit jen konkrétní výběr. K nejvíce nespokojeným zemím v tomto ohledu patří Polsko (70 %), Španělsko (63 %) a Rakousko (62 %). Přibližně polovina Čechů (52 %) se cítí být rovněž frustrována omezenou online nabídkou, kterou jim e-shopy představují. Více si tak užívají atmosféru nakupování v kamenných obchodech, kde je 75 % z nich otevřeno impulzivnímu nákupu a k vyzkoušení něčeho nového. Pokud chtějí maloobchodníci v budoucnu uspět, neměli by své zákazníky záměrně omezovat. Úspěšnými značkami budoucnosti jsou ty, které umějí kombinovat oba světy – online i offline. Na svých digitálních platformách představují kompletní sortiment a kamenné prodejny využívají jako místo k budování vztahu se zákazníkem, kde ho nejen potěší, ale i překvapí a zaujmou.

2. Retail „vzhůru nohama“

Nákupní plocha jako zábavní park pro dospělé. Prvek zábavy očekává 59 % spotřebitelů do roku 2025 (75 % do roku 2027) na více než polovině prodejní plochy. Za zážitky, které by zákazníci nejvíce ocenili v oblasti zdraví a gamingu, přitom drtivá většina z nich (81 %) nemá problém připlatit. Zážitková ekonomika kompletně proměňuje tvář maloobchodu už dnes. Český zákazník v současnosti hledá při nakupování kromě produktů také zábavu – té by se podle nich měla v obchodních centrech standardně věnovat více než třetina prodejní plochy. Český zákazník také rád zkouší nové technologie jako je VR, gaming a velmi rád využívá služby nebo ovládá produkty prostřednictvím aplikací. Sílí rovněž zájem o nová co-workingová centra, která by v maloobchodních prostorách uvítala téměř třetina Pražanů (29 %).

3. Trend udržitelnosti

Maximální soběstačnost a pronájem od automobilu až po módu. Povědomí spotřebitelů o ekologii a dopadech na životní prostředí rychle roste a s ním také jejich požadavek na hledání udržitelnějších řešení. Celkem 76 % Evropanů požaduje, aby maloobchodníci dělali více pro řešení ekologických problémů.

Budoucnost směřuje k trendu tzv. továrních prodejen, které budou schopny uspokojit požadavek 71 % Evropanů (stejně tak 71 % Čechů) na výrobu produktů přímo v místě prodeje, a to na objednání předem nebo přímo v prodejně na počkání.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.