Retail a e-commerce pronikají do průmyslových parků

Internetový obchod ovlivňuje podobu průmyslového developmentu. Jak? Na to jsme se zeptali Tomáše Míčka, ředitele P3 v České republice.

S rozvojem e-commerce se mění způsob zásobování. Zboží už nečeká na zákazníka v obchodě, ale ve skladu, a provozovatelé e-shopů závodí s časem, aby zákazníkovi dodali zboží co nejdříve.

Roste u vás poptávka po skladech ze strany obchodníků?

Retail a e-commerce zabírají na trhu průmyslových nemovitostí v České republice asi 15 %. V našich parcích tvoří služby pro kamenné i internetové obchody více než třetinu a v Praze dokonce až 48 %. Meziročně u nás podíl tohoto segmentu na celkových průmyslových plochách vzrostl z 31 % na 36 % a v celoevropském měřítku rozmach e-commerce v posledních dvou letech přispěl i k našemu růstu.

Jak se sklad e-shopu liší od obvyklého skladu?

Z hlediska konstrukce je potřeba počítat s menšími nakládacími rampami pro dodávky. Preferuje se světlá výška budov 12 metrů, protože umožňuje vestavbu mezaninů, což oceňují především provozovatelé e-shopů s mnoha drobnými položkami na skladě. To nejpodstatnější ale je, kde se sklad nachází, protože to pak ovlivňuje, jak rychle se zboží dostane k zákazníkovi. Naše parky mají skvělá napojení na dálniční síť, stejně jako dobrou dostupnost do centra města, ať už se jedná o Prahu nebo třeba Olomouc.

Nedočkaví zákazníci si tak pro své zboží mohou rovnou dojet, že?

Mezi zákazníky skutečně roste zájem o možnost zřídit u skladů rovnou i výdejnu. Výhodou je okamžitá dostupnost zboží i bezproblémové parkování. Rostoucímu zájmu se těší také vzorkovny a showroomy. Nájemci se vyplatí připravit pěknou prezentaci sortimentu, který může v případě zájmu ihned expedovat. Nejčastěji toho u nás využívají prodejci nábytku nebo interiérových prvků. V Letňanech jsme šli ještě dál. Spolu se skladem je v jedné budově umístěna i plně funkční prodejna a zároveň zde na 6 000 m2 vzniká volnočasové a sportovní centrum. Průmyslové parky se tak více otevírají koncovým zákazníkům a třeba v případě našeho hornopočernického parku už se dá směle hovořit o prodloužené ruce obchodní zóny na Černém Mostě.

V Horních Počernicích máte pro retailery ještě jednu specialitu, virtuální laboratoř …

Start up Virtuplex provozuje v jedné z našich hal největší studio pro virtuální realitu v Evropě. Do virtuálního prostoru o velikosti přibližně dvou tenisových kurtů lze nahrát jakoukoliv scénu a máte pravdu, že se často využívá například pro představení nebo testování nového designu prodejen nebo poboček. Je to výhodné, protože si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, jak by se vám po prodejně pohybovalo, ověřit si, zda od sebe nejsou regály moc daleko nebo blízko, zkrátka zažít mnohem realističtější vjem, než z obrazovky počítače. Určitě to stojí za vyzkoušení!

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.