Potkáme na nákupu svého robota?

V průmyslových odvětvích se setkáváme s automatizací už desítky let a v literárních a filmových zpracováních se objevují humanoidní roboti ještě déle. Přesto by nás překvapilo, kdybychom se s nimi potkali v reálném životě, třeba při nakupování.

Naleznou roboti místo v obchodech a ve skladech? Vyplatí se ekonomicky nebo jsou to zatím jen technologické zajímavosti? Jaké jsou dosavadní výsledky? Zatímco obchodníci v USA už získávají zkušenosti a některé pilotní instalace přecházejí do rutinního používání, v Evropě zaplňují robotické projekty spíše blogy o technologiích a příspěvky na konferencích.

Nejblíž technologickým inovacím jsou on-line obchodníci, kteří na nich vyrostli, a jedno jméno mezi nimi vyčnívá – Amazon. V jeho skladech pracují desítky tisíc robotických pomocníků a další inovace zavádí, aby doručil svým zákazníkům nákup co nejrychleji. Jeho výzvu už přijali velcí kamenní obchodníci a stávají se zdatnými soupeři. Potvrzují se předpoklady, že se oba světy vzájemně inspirují a přibližují. Boj o zákazníka samozřejmě přetrvává. Digitalizace, automatizace procesů, umělá inteligence a strojové učení zasáhly všechny oblasti logistiky a obchodování. V následujícím výčtu příkladů se zaměřím na mechatronické prostředky, vyzbrojené schopnostmi AI – retailové roboty. V dosud známých použitích je můžeme nalézt ve třech hlavních rolích:

* poskytování služeb zákazníkům v obchodech,

* péče o zboží a vybavení obchodu,

* doprava zboží zákazníkům.

Roboti poradí i najdou zboží

Popsaná řešení jsou založena na výsledcích AI v oblasti 3D vidění. Roboti lépe překonávají logistická omezení a přispívají ke zlepšení zákaznické zkušenosti. Od roku 2016 pomáhají při výběru zboží v obchodech Lowe’s, řetězce s 3 000 obchodů pro dům a domácnost, roboti pojmenovaní LoweBot. Mobilní kiosky komunikují hlasově nebo přes obrazovku, a nejen poradí ale i dovedou zákazníka k hledanému zboží. Mimo to sbírají pro obchodníka nesmírně cenné údaje o zákaznickém chování. Pro další přiblížení potřebám zákazníků, musí podle Lowe’s více trénovat s lidskými experty.

Spokojenost zákazníků přímo v místě prodeje zjišťují v Japonsku semi-humanoidní roboti Pepper, které dodává už od roku 2014 Softbank Robotics. Mohou poradit s jednoduššími činnostmi, provádět dotazníkové průzkumy a vyhodnocovat základní zákazníkovy emoce. Nestlé angažovalo 1 000 těchto robotů, aby pomáhali zákazníkům v obchodech nalézt cestu ke kávovým automatům.

U španělského obchodního giganta Zara pracují roboti v zázemí a připravují položky objednané on-line zákazníky a vkládají je do krabic, ve kterých si pak zákazníci celou objednávku vyzvednou. V plně automatizovaném obchodě s módou Hointer dovezou roboti zákazníkem vybrané zboží ve správné velikosti a barvě přímo ke zkušebním kabinám.

Walmart testuje roboty ve více oblastech. Jedním z projektů je robotický nákupní vozík DASH vyvinutý společností Five Elements Robotics. Zákazníka naviguje podle nákupního seznamu, doporučuje další položky k zakoupení a doveze už vybrané zboží až k checkoutu.

Uvedená řešení často spadají i do další kategorie: uplatnění při správě obchodu, výdeji zboží, doplňování a kontrole zásob.

Odstranit rutinní činnosti

Skenování prezence zboží v regálech a předávání informací zaměstnancům obchodu je úkolem už zmíněných LoweBot robotů. Pouze na tuto úlohu se soustřeďuje Tally od Simbe Robotics u Target v San Franciscu. Pohybuje se v uličkách mezi regály a strojovým vyhodnocováním obrazu kontroluje zásoby vystavených položek a správnost cenového značení. Zvýšením dostupnosti zboží sleduje Target nárůst prodejů, ale o rozsáhlejším nasazení robotů Tally se zatím nezmiňuje.

Mezi regály 50 obchodů Walmart operují od roku 2018 roboti Bossanova Robotics. Hledají žádané nebo chybějící produkty, odhalují nesouhlasné ceny a informují lidskou obsluhu. Personál se může lépe věnovat zákazníkům, protože jeho kolega robot nalezne hledané zboží třikrát rychleji.

Roboti ale nepořizují obrázky uliček, regálů a dalších prostor jen kvůli zboží. Hledají i zdroje nepořádku, znečištění a jiných odchylek od standardů a mohou je odstranit sami (úklidoví roboti) nebo ve spolupráci s lidmi.

Koncept vertikálního uspořádání prodejny, zabírající pak značně redukovanou plochu, podporuje robotická ruka Chloe v obchodech s elektronikou Best Buy. Zákazník si vybere na kiosku a bez čekání na lidskou obsluhu může sledovat, jak se Chloe pohybuje mezi vysokými regály a z často uzamčených vitrín zboží vyzvedává a přepravuje k pokladnám.

Pro rychlejší přípravu on-line objednávek k vyskladnění testuje Walmart Alphabot – robota který se pohybuje v multiúrovňovém prostředí skladu a připravuje objednané položky ke kompletaci zakázky svým lidským kolegům. Jedná se jak o čerstvé zboží, tak o chlazené a mražené potraviny. Na začátku ledna 2020 oznámil Walmart plně funkční provoz 30 robotů Alphabot ve svém obchodě v Salemu. I když zatím využívají jen 20 % své kapacity, vyskladní denně zboží pro 170 objednávek. Důvody k nasazení robotů jsou zřejmé: efektivnější procesy a úspora lidské práce a v neposlední době zkrácení doby pro vyskladnění a doručení k zákazníkovi.

Rychlost doručení je výhodou

V článku publikovaném v Retail News v říjnu 2019 jsme psali o soupeření Amazonu a Walmartu v rychlosti doručování, kterým se oba snaží o konkurenční výhodu podílu na trhu a zajištění obratů. Garantují dodávky do příštího dne, investují nemalé prostředky a jsou přesvědčeni o jejich návratnosti. Navýšit dopravní kapacity se snaží prostřednictvím kurýrů, kteří doručují zboží zákazníkům do jejich domovů. Autorizace doručovatelů ke vstupu do domácností je podporována zabezpečenými daty, chytrými kamerami a dveřními zámky.

Za robotické technologie je potřeba považovat autonomní pozemní vozidla a drony. Uživatelé služby Amazon Prime v Seattlu a v Irvine v Kalifornii se setkávají s malými vozidly Scout, která jsou schopna doručit objednávku až ke dveřím zákazníka. Jako příspěvek k diskuzi, kam až sahá autonomie robotů, je zatím platné omezení na provoz za denního světla a nutný doprovod lidské obsluhy. Tedy analogie počátků automobilové dopravy. Walmart půjčuje zákazníkům autonomní automobily Waymo, ve kterých můžou dopravit nejen nákup, ale i sebe, domů i zpátky do obchodu. Zatím jde o testování obecnějšího zapojení samořiditelných aut do doručovacích procesů. Tím může být i využívání služeb tak osvědčených dopravců jakým je FedEx. Od listopadu 2019 jezdí na dolním Manhattanu jeho autonomní roboti Roxy, pro které není problémem zdolávat jakýkoliv terén (včetně respektování semaforů).

Po pěti letech spolupráce dal americký Federální úřad pro letectví Amazonu povolení k testovacímu provozu dronů. Kromě legislativních překážek jsou zatím omezujícími faktory váha zásilky a doručovací vzdálenost. Přesto už existují smělé projekty distribučních center, obřím včelínům podobné věže pro drony, a také koncepty kombinující vzdušné i letecké cesty. Ve druhém případě si patentoval Walmart způsoby zabezpečené komunikace a spolupráce dronů a samohybných vozidel, který může vést k vytvoření ekosystému zcela nové autonomní dopravy.

V soupeření on-line a kamenných obchodů mohou hrát roli i jiné než technologické aspekty. Zcela nedávno zveřejnil svá zjištění analytik RiskHedge: Průměrné náklady na dopravu Walmartu jsou o 23 % nižší než Amazonu. Jde o logistickou výhodu, vyplývající z toho, že mezi americkým zákazníkem a jemu nejbližším Walmartem je vzdálenost nejvýše 10 mil.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.