Lidl v zahraniční expanzi nepolevuje

Také v příštím roce hodlá Lidl ve své globální expanzi pokračovat, jak pokud jde o kamenné obchody, tak prodej přes internet.

Německý diskont, který je součástí společnosti Schwarz-Gruppe, rychle roste. Jeho tržby během uplynulých let stouply více než dvojnásobně. Od roku 2012 v absolutním vyjádření stoupají nejméně o 4 mld. eur ročně. Je to především výsledek toho, že řetězec rozšiřuje svoji prodejní síť a staví nová distribuční centra.

„S tím, že by tempo jeho expanze v roce 2020 polevilo se nedá počítat,“ konstatuje britská analytická společnost IGD.

Míří i tam, kde září luxus

Nejvíce obchodů má Lidl v domovském Německu, kde jejich počet přesáhl 3 300. O přízeň zákazníků tam bojuje se společností Aldi, jedničkou na německém diskontním trhu. „Lidl je doslova posedlý soubojem s Aldi,“ uvádí v listu Süddeutsche Zeitung Matthias Queck z výzkumné skupiny Retailytics, jež patří listu Lebensmittelzeitung. Lidl postupně náskok svého hlavního konkurenta v Německu stahuje. V září otevřel svoji první filiálku na proslulé Königsallee v Düsseldorfu (zkráceně „Kö“), i když to není zrovna lokalita vhodná pro potravinářské diskonty. Sídlí tam především luxusní značky, jako Prada, Hermes nebo Armani.

Jak Lidl, tak Aldi musejí společně čelit náporu tradičních supermarketů, jako jsou Edeka nebo Rewe. Ty zvýšily během letošního prvního pololetí tržby v Německu nejméně o 2 %, zatímco diskonty se musely spokojit s černou nulou,“ uvádí společnost pro výzkum trhu GfK. Diskontní řetězce v uplynulých letech investovaly miliardy, aby zvýšily přitažlivost svých prodejen. Nové diskontní prodejny na okrajích měst nabízejí plochu 1200 m2 a větší, takže se v tomto ohledu směle vyrovnají supermarketům.

Jak Aldi, tak Lidl hledají nové vhodné lokality pro své prodejny, takové, jako je düsseldorfská „Kö“. Tam se ale musí spokojit s menší prodejní plochou a s mnohem dražšími nájmy. Nová prodejna Lidlu v Düsseldorfu zaujímá 700 m2. „Diskonty musejí jít tam, kde jsou zákazníci,“ podotýká Matthias Queck. Firma považuje polohu svého obchodu na Kö za „ideální“ vzhledem k vysoké frekvenci návštěvníků této vyhlášené lokality. Diskonty zatím drží v centrech německých měst stejné ceny jako ve velkých obchodech postavených v okrajových částech „na zelené louce“. Ale Matthias Queck pochybuje, že je taková cenová politika z dlouhodobého pohledu pro ně udržitelná. „Nakupování v centru města bude časem o něco dražší,“ předpokládá německý expert. Jak dodává, dokazují to zkušenosti Aldi z obzvlášť drahého centra Londýna.

Klíčové zahraniční trhy

Druhým nejdůležitějším trhem po Německu je pro Lidl Francie, kde má přibližně 1 500 obchodů. V této zemi je úspěšnější než jeho konkurent Aldi. Během několika uplynulých let se mu tam podařilo výrazně zvýšit tržby na více než 10 mld. eur ročně a patří mu tak kolem 6 % francouzského maloobchodního trhu s potravinami, zatímco Aldi jenom 2,2 %. Lidl vystihl potřeby francouzských zákazníků lépe než jeho konkurent. Vsadil na „soft diskont“, kdy jeho prodejny vedle levných potravin nabízejí také široký sortiment dražších bioproduktů nebo vína v ceně 30 eur za láhev. Třetí nejdůležitější zemí podle počtu prodejen je Británie. Čtvrté místo náleží Polsku, kde v listopadu otevřel svůj „jubilejní“ 700. obchod. Více než 600 prodejen má už jenom ve dvou zemích – ve Španělsku a Itálii.

V České republice Lidl letos do konce listopadu otevřel 12 nových prodejen z toho sedm v Praze. Celkem jich v ČR provozuje 254 a zaměstnává více než 11 tis. pracovníků.

Řetězec otevírá své první prodejny také v Estonsku a Lotyšsku. Svoji přítomnost posiluje mimo jiné v Chorvatsku, kam vstoupil v roce 2006. V polovině října otevřel v západní části Záhřebu v pořadí 98. obchod a měly by přibývat další.

Brexit jako růstová šance

Dvojice zmíněných německých diskontů vidí velké možnosti pro další expanzi ve Velké Británii. Čtyři z pěti britských spotřebitelů mají podle průzkumů obavy, že brexit povede k dalšímu zdražení potravin a nápojů. „Mezi obchodníky, výrobci i zemědělci sotva kdo pochybuje o tom, že dojde k poruchám v zásobování trhu,“ uvedl začátkem října britský výzkumný ústav Kantar. Podle něj se rýsuje situace hrající do karet právě Aldi a Lidlu, které na ostrovech podnikají zhruba 30 let a jejich „levný koncept“ se jim tam velice osvědčil. „Ohlasy britských spotřebitelů jsou velice pozitivní. Pro diskonty nastávají ještě lepší časy,“ míní Ulrich Hoppe, šéf Britsko-německé obchodní komory v Londýně.

Lidl a Aldi začaly budovat svoji síť v Británii během 90. let. Přítomnost na jejím maloobchodním trhu s potravinami výrazně posílily během minulého desetiletí a nyní jim na něm dohromady patří asi 15 %. Německé diskonty představují vážnou konkurenci pro britskou maloobchodní „čtyřku“, kterou tvoří Tesco, Asda (dcera amerického Walmartu), Morrisons a Sainsbury´s. Lidl v říjnu oznámil, že hodlá během následujících pěti let do britského potravinářství a zemědělství investovat 15 mld. liber. Část těchto peněz podle serveru retailgazette.co.uk půjde na podporu farmářů. Slibuje jim užší spolupráci na dlouhodobém základě.

Novými investicemi (kolem půl miliardy liber) chce Lidl během pěti let posílit svoji přítomnost v Londýně. Plánuje tam během příštích pěti let otevřít dalších 40 obchodů, čímž jejich počet stoupne skoro o polovinu. Jak poznamenal list Financial Times, v britské metropoli je vzhledem k hustotě maloobchodní sítě velice obtížné expandovat. Ale pro Lidl to není překážka. „Londýn tvoří základ našich růstových plánů v Británii,“ cituje zmíněný list Christiana Harnagela, britského šéfa Lidlu. Řetězec, který počátkem letošního června v Británii provozoval méně než 800 prodejen, plánuje, že koncem roku 2023 bude na ostrovech provozovat přes tisíc obchodů.

Lidl je přítomen také v zámoří. V současné době v USA provozuje 77 prodejen. Podle listu Handelsblatt tam musí – stejně jako Aldi – počítat zejména se sílící konkurencí nejen Walmartu, ale hlavně Amazonu. Ten vidí na americkém maloobchodním trhu s potravinami, jehož roční hodnota se odhaduje na 800 mld. USD velké šance, a proto rozšiřuje svoji nabídku také o víno a další alkoholické nápoje. Amazon loni v USA za potraviny nabízené online utržil 8,2 mld. USD.

Amazon o sobě dává stále více vědět také v Německu, kde pod značkou Whole Foods nabízí sušené ovoce a ořechy. Pod značkou Happy Belly pak nejen ořechy, ale také kávu a sušenky.

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *