Praha jako turistická – a nákupní destinace

Pražské Příkopy drží Česko v žebříčku 68 zemí podle nejdražších nákupních ulic v první dvacítce.

V každoročním žebříčku společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across The World 2019 se Česká republika již podruhé dostala do první dvacítky zemí řazených podle nejdražší nákupní ulice. Na 18. pozici ji vyzdvihla ulice Na Příkopě, v níž nejvyšší hodnota nájmu činí 235 eur za m2 a měsíc.

Česko je jedinou zemí v regionu střední a východní Evropy, která se mezi top 20 letos (a loni poprvé) dostala, a potvrzuje tak absolutně dominantní pozici na středoevropském trhu.

V evropském i globálním měřítku se Praha řadí k nejatraktivnějším destinacím. Úspěch České republiky, tj. Prahy a její nejdražší nákupní ulice Na Příkopě, v celosvětovém srovnání má několik klíčových důvodů. Jedním z nich je koncentrace retailu na jednom místě – pražské centrum představuje kompaktní highstreetovou destinaci, již tvoří trojúhelník Václavské náměstí, Na Příkopě a Pařížská.

Turisté jsou pro značky lákadlem

K dalším přednostem pražského centra se řadí velké množství lokálních i zahraničních návštěvníků, velké množství památek a turistických atrakcí, perfektní infrastruktura a dostupnost hromadnou dopravou. To vše přispívá k velice vysoké návštěvnosti, jež na nejrušnějším místě přesahuje 120 tis. lidí denně.

Velký význam mají i lokální makroekonomické a demografické parametry. V celé CEE stále roste HDP, zvyšuje se také kupní síla obyvatel. Zároveň Česko těží z obrovského množství turistů – ti pro pražský retail generují 50 % obratu. Praha si dlouhodobě drží pozici atraktivní a bezpečné turistické destinace, která se může chlubit 7,9 mil. návštěvníků a 18,3 mil. přenocování ročně. Význam Prahy umocňuje i vývoj pražského letiště, kde roste počet odbavených turistů – ten se za posledních 10 let téměř zdvojnásobil. A tento trend má pokračovat: Praha má ambici stát se hlavním dopravním uzlem pro celý region, zejména pokud jde o lety z Asie či Ameriky.

Česko zastává klíčovou pozici vstupní brány regionu i z pohledu retailu. Funguje tak pro značky, které do CEE nově vstupují – na českém trhu si mohou ověřit svůj budoucí úspěch. V poslední době tuto strategii zvolil např. Primark, který příští rok plánuje otevřít svou prodejnu v Praze.

Prémiové značky dlouhodobě preferují Pařížskou ulici, která reprezentuje pražský „prime luxury“ segment a hodnotou výše nájmu těsně následuje Příkopy. Loni v hlavní ulici středoevropského luxusního retailu, kterou Pařížská představuje, svůj obchod otevřela značka Celine a proslýchá se, že totéž v blízké budoucnosti učiní Chanel a další velké brandy. Druhou nejvýznamnější destinací pro retailové značky je centrum Brna. Těší se velkému zájmu gastronomických operátorů, za nimiž sem lidé cíleně chodí, v posledních letech je zde stabilní profil retailerů, zájem o zdejší maloobchodní prostory se zvyšuje.

Hlavní trend: flagship stores

I pražský high street reaguje na trendy, které v poslední době hýbou maloobchodním trhem. Skladba retailerů se proměňuje, roste zájem ze strany segmentu leisure, který přináší turisticky atraktivní volnočasové koncepty, jako jsou třeba různá muzea, a ze sektoru F&B. Příkladem je Time Out Market se svým gastronomickým konceptem tržnice, která se stane součástí projektu Savarin v centru Prahy.

Dalším klíčovým trendem je koncept tzv. flagship stores. Velké značky volí cestu méně prodejen, ale výraznějších, atraktivnějších, nabízejících zákazníkovi zážitek se značkou, často ve formátu tzv. experience centra. Retaileři tak reagují mimo jiné na rostoucí konkurenci online nakupování. Proto velcí retailoví hráči potřebují být na klíčových místech, kde se jejich cílová skupina pohybuje a která nabízejí atraktivní prostředí, jež podtrhne exkluzivitu konceptu a značky samotné.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.