Do cukrovinek se promítá udržitelnost a ekologie

Kromě samotného složení se u cukrovinek spotřebitelé zajímají také o ekologický a udržitelný původ jednotlivých surovin.

Projevují se snahy výrobců o produkty se sníženým obsahem cukru, nebo dokonce bez něj, nicméně u cukrovinek se na dodržování zdravého životního stylu příliš nehraje. Pro spotřebitele je důležité pochutnat si.

V České republice neexistuje domácnost, která by si alespoň jednou za rok nedopřála nějakou sladkost. Sušenky, oplatky, bonbony, žvýkačky, perníčky, lízátka, müsli tyčinky a další cukrovinky, mezi kterými nesmí chybět ani čokoládové dražé či tabulkové čokolády, nakoupí průměrná česká domácnost podle dat Spotřebitelského panelu GfK devadesátkrát za rok. „To znamená, že si nějakou sladkost koupí v průměru jednou za čtyři dny. Podíváme-li se na tento údaj do detailu, nejčastěji nakupované jsou sušenky a oplatky, které si průměrná domácnost zakoupí jednou za deset dní, tedy třikrát do měsíce,“ vypočítává Julia To, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.

Stálicemi jsou čokolády

Průměrná česká domácnost nakoupila za posledních 12 měsíců (za období do srpna 2019) více než 28 kg sladkostí, přičemž si nakupující odnesli téměř 4 kg bonbonů a bezmála 10 kg sušenek a oplatků. Za cukrovinky jedna domácnost utratila celkem více než 5 000 Kč. Mezi naprosté prodejní stálice patří čokolády. „Oblíbených cukrovinek je skutečně hodně. Nicméně velmi tradiční a trvale oblíbené jsou čokolády Studentská pečeť, také čokoláda Margot anebo čokolády od Milky,“ naznačuje Rita Gabrielová z oddělení externí komunikace společnosti Glous ČR. Tato firma také úzce spolupracuje se společností Alnatura, která se orientuje na biopotraviny a obecně zdravou alternativu.

Žvýkačkové dózy do auta

Češi jsou v oblasti sladkostí poměrně konzervativní a na cukrovinkách si chtějí především pochutnat, nehledě na trend, který by je měl vést ke zdravějšímu životnímu stylu a vyhýbání se cukru a tuku. „V cukrovinkách se tento trend zatím příliš neprojevuje, sladkosti se pořád stejně prodávají i konzumují. Přesto zaznamenáváme určité snahy některých našich dodavatelů řešit například obsah cukru v cukrovinkách – zatím však bez konkrétních změn pro zákazníka. Pokud vůbec došlo k nějaké změně v nákupním chování Čechů, pak je to rostoucí obliba hořkých čokolád,“ říká Rita Gabrielová. Cukru se ve své žvýkačkové novince vyhýbá značka Orbit spadající do portfolia firmy Mars Czech. V březnu na trh uvedla žvýkačku Orbit Mega. U žvýkaček je současně možné pozorovat příklon k větším balením (dózám), které si spotřebitelé často kupují na cestu do auta.

Hračky nahradily ponožky

Přestože je ekologie mnohem výraznějším trendem v oblasti kávy, je její nepopiratelný vliv patrný také u cukrovinek. „Je vidět, že se dodavatelé cukrovinek nad ekologií již také zamýšlejí. Přestali například dávat ke svým cukrovinkám plastové hračky a nahrazují je praktickými dárky, jako ponožky a podobně,“ konstatuje Rita Gabrielová. Podle slov Jindřicha Fikara, jednatele Čokoládoven Fikar, se začínají někteří obchodní partneři ptát také po biologicky rozložitelných obalech. K novinkám, které tato firma letos uvedla na trh, jsou čokoládové „gramofonové“ desky s portrétem Karla Gotta.

Nutný je zodpovědný přístup

Ekologický aspekt u svých produktů zohledňuje například firma Ferrero Česká, která klade důraz nejen na udržitelnost použitých surovin, ale stanovila si také závazek týkající se obalů. „Do roku dva tisíce dvacet pět budou všechny naše obaly stoprocentně znovu použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné,“ říká Hana Mašková, Legal, Labelling & PR Specialist této firmy. Také ona potvrzuje zájem spotřebitelů o kvalitu výrobků, nicméně také zájem o způsob, jakým se získávají suroviny k jejich výrobě.

Ekologické hledisko je podle Gabriely Bechynské, Corporate & Government Affairs Manager CZ/SK & Hungary společnosti Mondelez Europe Services – odštěpný závod Česká republika, v současnosti dokonce jedním z nejvýznamnějších trendů. „Spotřebitelé se zajímají o recyklovatelnost obalů, dopad na přírodu daný tovární výrobou, ale i zodpovědný přístup ke zvířatům a od nich získávaných živočišných produktů, jako jsou vejce nebo mléko. Pro dvě naše klíčové suroviny, kakao a pšenici, máme vlastní programy udržitelnosti nazvané Cocoa Life a Harmony. Oba komunikujeme na obalech našich produktů,“ říká Gabriela Bechynská. Najdeme je také na obalech značky BeBe Dobré ráno, která patří do výrobního programu firmy a která letos na trh uvedla dva nové produkty – Malinové s chia semínky a Borůvkové s lněnými semínky.

Promuje se permanentně

Z pohledů nákupů v akcích patří sladkosti k nadprůměrně promovaným kategoriím. Oproti loňskému roku vzrostl podíl výdajů na akční produkty, které nyní činí téměř 54 % všech výdajů domácností na sladkosti. „Z hlediska promočních akcí můžeme říci, že zvýhodněných nákupů využívají domácnosti zejména v kategoriích tabulkových čokolád a čokoládových tyčinek,“ konstatuje Julia To. Zde akční podíl přesahuje 60 % všech výdajů domácností na tyto dvě kategorie. Češi jsou u této kategorie cenově citliví a nejrůznější akce rádi vyhledávají. „Cukrovinky jsou díky tomu permanentně v promočních nabídkách,“ potvrzuje Rita Gabrielová. „Ano, zhruba šedesát procent těchto produktů se u nás prodává v akcích, což je nejvyšší číslo v Evropě,“ přidává se Hana Mašková.

Palmový tuk je nežádoucí

V rámci sladkostí preferují české domácnosti více produkty tradičních než privátních značek. „Podle posledních trendů tento podíl nákupů značkových produktů zůstává víceméně neměnný,“ popisuje Julia To. Podíl osciluje okolo 81 % všech výdajů domácností na sladkosti. Jedinou kategorií, kde převažují neznačkové výrobky, jsou piškoty.

Spotřebitelé se u cukrovinek nicméně velmi zajímají o složení a tyto informace mnozí z nich aktivně sami vyhledávají. „V poslední době například odmítají palmový tuk,“ potvrzuje Rita Gabrielová. Zajímavou novinkou je podle ní přítomnost soli v cukrovinkách – vyhledávanou příchutí je v současnosti slaný karamel. Neobvyklá je svým způsobem také připravovaná novinka společnosti Ferrero Česká, která se na trhu objeví příští rok. Mělo by jít o unikátní spojení značek Tic Tac a Coca-cola.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *