Kosmetice se stabilně daří v kamenných prodejnách

Trh s kosmetikou neustále globálně roste i přes finanční krize, a to díky silně konkurenčnímu prostředí, stárnoucí populaci i stále více o sebe pečujících mužů.

Kosmetický trh ve světě dosáhl v roce 2017 hodnoty 532,4 mld. USD a do roku 2023 by měl vyrůst o dalších 51 % na 805,6 mld. USD. Vyplývá to ze studie Storedits Skin Care, Make-Up & Cosmetics, kterou ve 13 zemích včetně České republiky realizovala odborná asociace POPAI a Shop! Global.

Podle dat z roku 2016 tvoří z celosvětového kosmetického trhu největší podíl péče o pleť (116,5 mld. USD), následuje vlasová péče (72,5 mld. USD), dekorativní kosmetika (61,5 mld. USD) a pánská péče (48,5 mld. USD). I tyto subkategorie se těší trvalému růstu. Péče o pleť stabilně roste od roku 2012, a tak tomu má být minimálně do roku 2024. Stejně tak, byť pomaleji roste i dekorativní kosmetika.

Zároveň dle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen v České republice se tělové a pleťové kosmetice oproti předchozímu roku daří navyšovat tržby. V posledním roce utratili čeští spotřebitelé v maloobchodních prodejnách více než 4 mld. Kč a meziroční nárůst obratu dosáhl 7 %. Nejvýznamnějším prodejním kanálem pro tělovou a pleťovou kosmetiku jsou řetězcové drogerie a jejich důležitost v prodejích narůstá. V současnosti tvoří na obratu celého segmentu téměř dvě třetiny (64 %), druhým nejoblíbenějším místem nákupu jsou hypermarkety, které si ukrajují čtvrtinu tržeb za tělovou a pleťovou kosmetiku. Supermarkety včetně diskontních prodejen generují 10 % a nejmenší část tvoří maloformátové prodejny do 400 m2 (2 % z obratu).

Také obrat dekorativní kosmetiky meziročně narostl. V období posledního roku se tržby za tento drogistický segment vyšplhaly v maloobchodě na více než 2,4 mld. Kč a meziroční nárůst obratu dosáhl 3 %. Až 92 % celého obratu se realizuje v drogeriích a zbylá část v hypermarketech a supermaketech. V rámci dekorativní kosmetiky jsou největšími kategoriemi řasenky a make-upy, jejichž tržby v obou případech přesáhly více než 450 milionů korun ročně.

Mezi hlavní světové hráče patří po několik desetiletí stejné firmy. Největší je L’Oréal, do jejíhož portfolia patří jak masové značky L’Oréal Paris, Garnier nebo Maybelline New York, tak luxusní jako Lancôme, Giorgio Armani a Yves Saint Laurent. Dále se k top 10 řadí Unilever (Axe/Lync, Dove, Lifebuoy, Vaseline aj.), Estée Lauder, P&G (Olay, Safeguard, Secret), Coty (parfémy Adidas, Marc Jacobs, Clvin Klein aj.), Shiseido, Beiersdorf (Nivea, Eurcerin, Labello, La Prairie), LVMH (Dior, Dior Addict, Guerlain), Johnson & Johnson a Amore Pacific.

Vývoj trhu ovlivňuje starnoucí populace i technologie

I přes jistou stabilitu, ovlivňují vývoj celého trhu s kosmetikou celosvětové trendy. Významným je stárnoucí světová populace a prodlužující se průměrná délka života. Do roku 2050 by na Zemi měly žít 2,1 miliardy lidí starších 60 let, kteří budou přirozeně toužit po mladistvém vzhledu. Z tohoto důvodu se očekává, že prodeje produktů na vyhlazení vrásek a proti stařeckým skvrnám porostou.

Dalším trendem je stále se zvyšující zájem mužů o svůj vzhled. Zejména mileniálové se o sebe více starají a čím dál častěji používají i make-up, pleťové vody či speciální krémy. Úspěch mají u spotřebitelů i tzv. multifunkční produkty, které jsou doménou zejména prémiové kosmetiky. Tyto výrobky řeší více věcí najednou – například opalovací krém, jenž má zároveň anti-aging účinky nebo make-up s výživným efektem.

Do kosmetiky také více promlouvají technologie – Neutrogena uvedla například skenování pleti Skin360, Lancôme se svým Le Teint Particulier pomáhá spolu s umělou inteligencí vybrat pro daný odstín pleti nejlepší make-up. Sephora umožňuje ve své aplikaci Virtual Artist uživatelům vyzkoušet tisíce rtěnek. K tomu je nutné připočíst i chytré telefony v rukou zákazníků, které přímo ovlivňují způsob nakupování.

Zvětšuje se význam některých afrických a blízkovýchodních trhů. Roste poptávka po veganských výrobcích. A v neposlední řadě se oceňují svěží nápady – na velmi konkurenční trh neustále přicházejí nové značky, zároveň zavedené firmy neustávají v inovacích.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2019…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *