Podlaha může být originální, ale především funkční

Výběr podlahy závisí na mnoha faktorech. Kromě stylového designu musí splňovat především požadavky kladené na provoz.

Současné materiály i technologie dávají provozovatelům prodejen možnost vybrat si podlahu přesně podle jejich přání. V některých případech je možné díky digitálnímu tisku zvolit i naprosto individuální design.

Přestože podlaha pro mnohé obchodníky představuje okrajovou záležitost, jde vlastně o základ. Dobře vybraná a provedená podlaha umožňuje věnovat se tomu hlavnímu, a to obchodu.

Pomáhá snadnému a bezpečnému pohybu nejen po prodejně, ale také v přilehlých prostorách a na komunikacích, které do prodejny vedou.

Podlaha může řídit pohyb

Podlaha by měla splňovat nejen správné technické parametry, ale v současnosti hraje velkou roli také její design. Ten dnes podléhá módním trendům a mění se mnohem častěji, než je životnost podlahy. Již při její realizaci by měl proto provozovatel obchodní jednoty dobře zvolit dekor, který by měl odpovídat požadavkům moderní doby, nicméně svým stylem být zároveň nadčasový. Na druhou stranu by však neměl být konzervativní. „Provozovatelé prodejen velmi často chybují v tom, že nejsou kreativní. V důsledku toho pak na podlahách vítězí fádnost a jednotvárnost. Při zapojení jisté dávky kreativity lze snadno získat atraktivní podlahu, která přitáhne zákazníky, stejně jako vhodným přechodem materiálů bude například řídit tok zákazníků po ploše,“ podotýká Pavel Malinský, obchodní ředitel společnosti Anvi Trade.

Originalitě nic nebrání

Současné technologie a materiály dávají provozovatelům na výběr z mnoha typů podlah. Jendou z nich jsou lité podlahy (epoxidová, polyuretanová, cementová), jejichž návrh řeší projektant, nicméně ten by měl velmi bedlivě naslouchat investorovi, zejména v oblasti designu a propojení s celkovým vzhledem prodejny. „Bohužel se velmi často setkáváme s nevhodnými návrhy již od projektantů, nejčastěji se jedná o nevhodné návrhy podlah do daných prostor v souvislosti s užitností. Jde zejména o typ podlah, jejich strukturu, složení nebo odolnost a dále pak požadavky na dekor a odolnost podlahy, s čímž souvisí i její životnost,“ upozorňuje Ria Nacko ze společnosti Nacko Group. V současné době přitom moderní interiérové lité podlahy nabízejí takřka neomezené možnosti.

„Díky nepřebernému množství barevných kombinací závislých pouze na fantazii uživatele a řemeslníka lze vnést do finálního vzhledu podlahy originalitu a jedinečnost,“ dodává Ria Nacko. Mnoho zadavatelů dnes požaduje podlahu, která se z estetického hlediska omezuje na výběr jednoho dekoru, který se poté realizuje v celé ploše prodejní jednotky. Nicméně existují také takoví, kteří požadují pravý opak a nebojí se originálních nápadů. Pro ty jsou určeny například epoxidové stěrky v metalickém provedení. Také u litých podlah samozřejmě platí snaha výrobců inovovat materiály tak, aby byly ekologické, šetrné k životnímu prostředí a zdravotně nezávadné. Díky těmto vlastnostem se dnes běžně používají ve zdravotnických nebo potravinářských provozech.

Promlouvá ekologie

Ekologické hledisko dnes prostupuje také vinylovými podlahami. Technologie výroby podlahových krytin prochází soustavnými inovacemi, jejichž cílem je kromě optimalizace nákladů výrobců, případně přizpůsobení se novým legislativním požadavkům, jednoznačně i zlepšení technických vlastností materiálu, často s přihlédnutím ke snadnější údržbě a vyšší odolnosti materiálu. „Ve srovnání s předešlými lety jsou současné značkové podlahoviny bezpochyby materiálově šetrnější jak k životnímu prostředí, tak k realizační firmě i uživateli. To stejné je možné říct i o jejich výrobním procesu,“ potvrzuje Pavel Malinský. Podle jeho dalších slov patří mezi očekávané vlastnosti také dlouhá životnost a odolnost podlahy vůči zatížení, stejně jako snadné čištění a údržba.

Co se estetického hlediska týče, bývá toto poslední dobou často omezeno na výběr jednoho dekoru, který se poté realizuje v celé ploše prodejní jednotky. „Osobně se domnívám, že trendem současnosti je používání spíše tlumených barevných odstínů, kdy dříve se prosazovaly podlahy mnohem více zářící barvami,“ konstatuje. Jistou roli v tom podle něj hraje i práce s hodnotou světelného odrazu podlahy (LRV z anglického Light Reflectance Value), kdy správná hodnota LRV, dosažená použitím správných barev, dokáže snížit energetickou náročnost celé budovy.

Podlaha podle sortimentu

Při výběru podlahy je v prvé řadě zapotřebí vzít na zřetel charakter prodejny a také rozdělit prodejní plochu, která musí reprezentovat a podporovat prodej zboží, a prostory v zázemí, kde je kladen důraz především na funkcionalitu. „Existuje zde ovšem velký rozdíl také co do velikosti prodejny a charakteru prodávaného zboží. Jinak budou vypadat podlahy v květinářství a jinak v butiku s oblečením. V prvním případě je nutno brát na zřetel vlhké prostředí a práci s hlínou, a tudíž je zde nutné zvolit podlahu protikluznou, která se snadno setře. Pro obchody s oblečením zase volíme útulné, komfortní podlahy,“ vysvětluje Hana Tomíčková, Sales Promotion Assistant společnosti Forbo. Trendem jsou přírodní materiály s ohledem na ekologii a šetrnost k životnímu prostředí, která se stále více promítá do všech oblastí. Přírodní a odolnou krytinou je například Marmoleum. V nabídce je v mnoha barevných provedeních, strukturách (mramorované, jednobarevné, ve vzhledu betonu, břidlice i lineární dekory) i formátech (rolích, dílcích, v systému click).

Mnoho prodejen také trvá na vlastním dekoru krytiny. „Naše společnost nabízí v kolekci zátěžového vinylu Eternal nebo protikluzného vinylu Step možnost vytvořit dekor na přání zákazníka pomocí digitálního tisku. Je tedy na majitelích, zda si přejí na podlaze měsíční oblohu, duhové barvy nebo barevné dřeviny,“ popisuje Hana Tomíčková. Nejen u litých podlah, ale také u vinylu je v oblibě neutrální betonový vzhled a v posledních letech také terazzo a mramor. Kompromisem mezí hladkou krytinou a benefitem komfortu koberců je pak volba sametového vinylu Flotex. „Snadno se udržuje, má mnoho dekorů a současně nabízí i možnost výrobu dekoru na přání dle speciálního požadavku klienta,“ dodává Hana Tomíčková.

Zvolte správný povrch

Pro supermarkety a jejich přilehlé prostory se obvykle doporučuje pouze kvalitní hlazená betonová deska s povrchovou úpravou vsyp nebo „wet to wet“a dále s povrchovou úpravou, kdy je aplikována pryskyřice, která zajistí bezprašnost a nenasákavost podlahy. „Taková podlaha může být použita i v malých prodejnách, buticích, pokud zákazník požaduje betonový vzhled. Ale právě v těchto prostorách se velmi často projevuje kladení důrazu na vysokou estetiku, kreativitu a tak se zde aplikují epoxidové a polyuretanové stěrky v různých barevných provedeních,“ popisuje trendy Ria Nacko. Pro prodejny s oblečením, obuví nebo hračkami je možné zvolit také krytinu sametový vinyl Flotex, který v sobě splňuje komfort koberců s odolností a snadnou údržbu hladkých krytin. „Krásně zde bude také fungovat přírodní linoleum Marmoleum, ze kterého je možné vytvořit podlahové vzory neboli intarzie,“ říká Hana Tomíčková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *