Vánoční nabídku táhne elektronka i potraviny

Poslední měsíc v roce generuje obchodníkům až několikanásobné příjmy než dosahují v průběhu roku. Kromě dárků se nakupují také potraviny, které tvoří součást pohoštění nebo sváteční tabule.

Na Vánoce se připravují obchodníci také jedním z prostředků, který neustále dobře funguje. Jde o klasický tištěný leták, který má i v elektronické době stále své opodstatnění.

Předvánoční období bývá nezřídka provázeno stresem, který je spojen nejen s úklidem domácností a přípravou slavnostních pokrmů, ale zejména s nákupem dárků.

Loňský průzkum společnosti Internet Mall zjistil, že kromě těch, kteří jejich shánění nechávají na poslední chvíli, existuje skupina spotřebitelů, která se stresu snaží bránit jejich včasným nákupem. Za poklady, kterými poté obdarovávají své blízké, proto vyrážejí už v září.

Třetina nakupuje od září

Výše zmíněný průzkum ukázal, že 28 % Čechů mělo v plánu vyrazit na nákup dárků již v měsíci, kdy se mládež po letních prázdninách vrací do školy. Skoro polovina (49 %) z nich uvádí, že tak činí ve snaze vyhnout se všudypřítomným davům, 34 % vnímá pozitivně úsporu času, kterou brzké přípravy přinášejí, a pro 31 % je to možnost, jak získat dostatek času na pečlivý výběr každého dárku. Z dalších výsledků průzkum je patrné, že necelá polovina Čechů měla loni v plánu koupit do 10 dárků, 25 % dotazovaných uvedlo 11–15 dárků a více než 30 dárků chtělo pořídit 6 % Čechů. Spolu s rostoucí životní úrovní lze předpokládat, že letos čísla ještě povyskočí.

Mnozí sázejí na internet

Jednou z možností, jak se se vyhnout tlačenicím v obchodech, je nákup dárků po internetu. Loni tuto možnost nějakým způsobem využilo 86 % českých uživatelů internetu, přičemž jejich počet rok od roku roste. Vánoční nákupy ve své vrcholné podobě loni odstartovaly v týdnu, který táhl takzvaný Black Friday. Do mohutné marketingové akce importované z USA se zapojuje stále více internetových obchodů, kterým se díky tomu daří vyvolat zájem nakupujících o pořízení dárků již v listopadu. V českých e-shopech tak byla loni poprvé překonána hranice 4 mld. Kč obratu v jednom týdnu. „Nakupující utratili v období od devatenáctého do pětadvacátého listopadu více než čtyři celé dvě miliardy korun,“ okomentoval situaci výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Cení se pohodlí

Důležitým faktem z pohledu e-commerce je fakt, že stále roste počet zákazníků, kteří mají v plánu nakoupit na internetu většinu nebo dokonce všechny dárky. V roce 2014 upřednostňovalo nákup po síti oproti kamenným obchodům 29 % spotřebitelů, loni to bylo již 40 %. „Tento nárůst je důkazem toho, jak Češi stále více upřednostňují pohodlí nákupu na dálku. Devětadvacet procent respondentů našeho výzkumu uvedlo jako hlavní motivaci pro nákup dárků on-line úsporu času, dalších dvanáct procent nákup bez front a osm procent pohodlné dodání. Celkem tedy devětačtyřicet procent nakupujících oceňuje komfort, jaký jim české e-shopy nabízejí,“ doplňuje Jan Vetyška. Nejčastěji se na internetu nakupovaly hračky, knihy, oblečení a obuv, nicméně velký zájem panovat také o šperky, hodinky a doplňky, vstupenky všeho druhu, dětské oblečení či výrobky péče o dítě, sportovní oblečení a vybavení a zážitkové a pobytové vouchery. Stranou zájmu rozhodně nebyla elektronika v čele s mobilními telefony.

Prim hrají sekty

Na své si v předvánočním čase rozhodně přijdou také obchodníci, kteří provozují kamenné prodejny. Z dat společnosti Nielsen sebíraných v českých obchodech s potravinami a smíšeným zbožím (mimo Makra) v prosinci 2017, vyplývá, že poslední měsíc v roce je období, kdy se realizuje až 27 % celoročních tržeb za sekty, šumivá vína či vermuty.  Jednoznačným favoritem jsou přitom bílé sekty, které tvoří až 90 % z celkových tržeb. Bez zajímavosti pak není skutečnost, že navzdory oblíbenosti sektů a různých druhů vín je nejprodávanějším alkoholickým nápojem prosince pivo. Z oblíbeného stolního vína mají Češi nejraději bílé víno, které tvoří až polovinu z celkových tržeb. Následuje červené víno (44 %) a růžové (6 %).

Pije se káva i čaj

Nejprodávanějším typem čokoládových cukrovinek jsou z hlediska tržeb čokoládové dezerty, které z koláče celkových tržeb ukrajují až 40 %, zatímco v průběhu roku jsou jedničkou čokoládové tabulky. Také kávy Češi v posledním měsíci roku nakoupí více, respektive tržby za ni jsou o 10 % vyšší, než je měsíční průměr po zbytek roku. Nejvíce spotřebitelé utratí za mletou (42 %), instantní (37 %) a zrnkovou (10 %). Během zimy roste také poptávka po čaji, nicméně prosinec je z pohledu tržeb dominantním měsícem. Nejvíce Češi utratí za ovocné čaje (32 %), které jsou nejprodávanějším typem i v průběhu celého roku, a černý čaj (23 %).

Kupují se mražené ryby

I když sezóna zmrzliny přichází až s teplejším počasím, prosinec je měsícem, kdy roste spotřeba jejího rodinného balení. Také o 10 % nad průměr oproti zbytku roku se nakupují mražené ryby a polotovary z ryb. Nejoblíbenější je přitom filé a polotovary z ryb (celé ryby tvoří jen 4 %). Z hlediska druhu ryby bývá před svátky při koupi rybího filé nejčastější volbou aljašská treska a mořská štika.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.