Amazon vs. Walmart: jde o rychlost doručování a podíl na trhu

Walmart a Amazon závodí v tom, kdo získá majoritu v doručování zboží zákazníkům nejpozději v den následující po objednání a tím také větší podíl na on-line trhu. Zavádějí technologie, které se mohou zdát futuristické, ale je jen otázkou času, kdy je zákazníci začnou považovat za běžné.

Hozenou rukavicí v soupeření obou gigantů bylo začátkem roku 2019 oznámení Amazonu, že zkrátí průměrnou dobu doručení na severoamerickém trhu ze dvou na jeden den. Krátce na to vyhlásil podobný cíl Walmart a už v srpnu oznámil, že svou službu Next Day garantuje pro 75% populace v USA a ve 40 z top 50 amerických měst.

Zatímco Amazon sází na svá logistická centra, předností Walmartu je obrovská síť vlastních obchodů, z nichž 1 100 je schopno dodat zboží v rámci stejného dne, 2 700 nabízí vyzvednutí přes internet objednaného zboží přímo v obchodě a dalších 1 200 má řešení pro automatizaci vydávání zboží. Společnost analyzovala objednávky zákazníků a je teď schopna mít v každém z obchodů správné položky ve správném čase, a tak dosáhnout zkrácení přípravy zboží k odeslání. Proto po zavedení Next Day nečekají vyšší náklady, naopak: protože všechny objednané položky budou v jedné lokalitě nejblíž zákazníkovi, budou odcházet v jedné zásilce a krátkou pozemní cestou.

Amazon je ve svých zprávách stručnější. Neuvádí kolik procent americké populace v tomto závodě pokrývá, ale zveřejnil 800 mil. USD výdajů na program jen za druhý kvartál 2019 a také, že v uskutečňování programu 1-Day Shipping vidí růstový potenciál až 24 mld. USD. O to aktivnější je Amazon v zavádění nových technologií.

Nákup až do ledničky

K doručení objednaného nákupu už není nutné čekat doma. Můžete ho najít ve vaší ledničce, pokud souhlasíte se vstupem zaměstnanců obchodníka do vaší domácnosti. Samozřejmě s podporou chytrých technologií, které chrání vaše soukromí.

V rámci služby InHome Delivery vybavil Walmart doručovatele kamerami, které je sledují při vstupu do domácnosti a ukládání potravin do ledničky. Zákazník může sledovat doručování na svém mobilním telefonu. Doručující zaměstnanci jsou pečlivě vybíráni a školeni a samozřejmostí je používání chytrých zámků v kombinaci s bezpečnostním systémem pracujícím v cloudu. Také vracení zboží je snadné: zákazník ho prostě označí na poličce v lednici a služba už zařídí jeho vrácení do obchodu. Služba je ve stádiu rozvoje a předcházely jí testy ve třech velkých městech.

Amazon přišel s kombinací chytré kamery a chytrého zámku už v říjnu 2017. Službu využívá hlavně pro dodávky vlastního zboží, ale řešení umožňuje kontrolovaný vstup do bytu dodavatelům nejrůznějších služeb: úklidové službě, pečovatelům o psí miláčky a dalším. V den dodání zboží dostane zákazník notifikaci a může sledovat průběh doručování on-line nebo později ze záznamu, o který může požádat i Alexu. V určený čas si služba odemkne virtuálním klíčem a po dodávce informuje zákazníka o uzamčení. Amazon kontroluje pomocí kryptovaného verifikačního postupu, že se jedná o správného řidiče na správné adrese. Ten pak smí pokračovat v dalším doručování až po bezpečném uzavření dveří.

Amazon doplňuje služby vlastními chytrými produkty: na trh uvedl elektronický zámek ovládaný aplikací Ring přes wifi, nebo kameru v bezdrátovém zvonku na domovních dveřích. Pohodlí a bezpečí obyvatel mají zvýšit inteligentní světelné zdroje se senzory. A na všechna zařízení může samozřejmě dohlédnout Alexa.

Ne všichni zákazníci se odhodlají pustit si někoho cizího do bytu a pro ně jsou určeny dodávky do ledničky v garáži. Od poloviny letošního roku si mohou koupit řešení pro otevírání garážových dveří, které je kromě Amazonu dostupné i pro další partnerské firmy. Ještě větší jistotu zákazníků lze zajistit instalací kamery Amazon Cloud Cam.

Doručování do ledničky je určeno pro uživatele služby Amazon Prime v 37 městech a jejich okolí.

Patří budoucnost dronům?

Už v roce 2013 předpovídal Jeff Bezos, že doručovací drony budou do pěti let stejně běžné jako dodávky kurýrních služeb. Jak se dalo čekat větším problémem, než technologie je legislativa. Předpisy na ochranu soukromí, zákaz letů za snížené viditelnosti a bez přímého dohledu svého pilota – to všechno řeší Amazon v úzké spolupráci s Federálním úřadem pro letectví (FAA). Ten nakonec povolil v roce 2015 testy a v roce 2019 má dát zelenou zkušebnímu provozu na jeden rok. Testování probíhá na několika místech v USA, UK, Rakousku, Francii a Izraeli.

Služba Amazon Prime Air byla poprvé použita v prosinci 2016 v Cambridge v Anglii, kdy zcela autonomní nepilotovaný stroj doručil zboží zákazníkovi za 13 minut od odeslání objednávky.

CEO Amazonu Jeff Wilke představil letos v červnu na konferenci v Las Vegas současné parametry řešení: dron má 6 rotorů, letové hladiny 60-150 metrů, rychlost 80 km/h a akční rádius do 24 km. Zboží do 5 liber váhy (2,3 kg) doručí do 30 minut. Drony mají termokamery a sonary a používají strojové učení, aby se dokázaly vyhnout překážkám jakými jsou elektrické vedení a stromy až po třeba pejska na zahradě. Podle některých vyobrazení je dron sice automaticky navigován do cíle, ale při přistání se orientuje podle speciální značky, kterou je vlastně větší čtvrtka s logem Amazonu na zemi.

Projektem pro budoucnost je zatím distribuční centrum, které si Amazon patentoval a které vypadá na kresbách jako obří včelín: ve spodní části jsou rampy pro nákladní auta a v mnoha patrech se připravují zásilky. Z ochozů nebo obloukových oken na plášti budovy startují a přistávají drony. Centrum se má hodit do husté městské zástavby, ale určitě bude potřeba nejdřív splnit řadu regulatorních požadavků.

Prvenství Amazonu může ohrozit technologický gigant Google. Po schválení Australským úřadem pro bezpečnost civilního letectví mají v australské Canberře začít létat drony uskupení Alphabet.

I v tomto závodě přichází Walmart později, ale může se věnovat řešení otázek, které otevřeli jiní. Problémem je například hustý provoz dronů. Walmart si dal patentovat řešení jejich kolizí na základě vzájemné komunikace. Drony si předávají údaje o poloze, rychlosti ale i o stavu baterie a zatížení. To vede například k úvaze, že by si drony mohly předávat zásilky, a vyřešit tak jejich limitovaný akční rádius. Patent obsahuje jenom koncept, ale tím, že připouští komunikaci i s jinými robotickými objekty, může být základem logistického modelu autonomního doručování. Za zmínku stojí i kryptování a ukládání informací do blockchainu, které má zajistit nezpochybnitelnost dat o vzájemných interakcích.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *