Vepřové je v Česku stále klasika

Stejně jako bez masa samotného, neobejdou se spotřebitelé bez výrobků, jejichž je maso základem. Požadují kvalitu a hlídají jejich složení. Nicméně rádi nakupují v promocích.

Spolu s drůbežím je vepřové maso nejkonzumovanějším druhem masa u nás. I když by spotřebitelé rádi, aby obojí bylo českého původu, není naše republika v produkci masa soběstačná. Loňský rok znamenal pro produkci českého masa vytrvalý růst. V prvním čtvrtletí letošního roku došlo sice k poklesu, jak ale ukazují data Českého statistického úřadu, ve 2. čtvrtletí 2019 bylo vyrobeno 114 015 tun masa, což představuje meziroční nárůst o +2,2 %.

Podle Českého statistického úřadu vzrostla v České republice o 4 % produkce hovězího, o 1 % vepřového a o 2,8 % masa drůbežího. Po ročním propadu začaly růst ceny jatečných prasat (meziročně o 13,6 %), vzhledem k 1. čtvrtletí pak o 4,76 Kč za kg v mase. Ceny jatečného skotu meziročně klesly v průměru o 3,2 % a ceny jatečných kuřat se zvýšily o 1,2 %. Pokud jde o český zahraniční obchod, u všech druhů masa jednoznačně převažuje objem masa dovezeného z ciziny nad objemem masa vyváženého.

Roste zájem o pultový prodej

V České republice v posledních letech roste zájem o maso prodávané u obsluhovaných pultů. Tradici tohoto nákupu je možné hledat v minulosti, kdy bylo naprosto běžné, že se pro maso chodilo k řezníkovi, který hospodyňkám dokázal nejen poradit s výběrem, ale případně jim i doporučit vhodný způsob přípravy. Zákaznice tuto službu opět vyhledávají a spolu s rostoucí šíří sortimentu mas si rády nechají poradit od proškolených prodavačů. Společnost Kaufland v loňském roce realizovala interní průzkum mezi českými spotřebiteli, jehož výsledky mimo jiné ukázaly vzrůstající oblibu nakupování u obsluhovaných úseků. Celkově prodeje čerstvého masa na pultech Kauflandu vzrostly v roce 2018 o zhruba 57 % oproti předešlému roku, je ale nutné přiznat, že za nárůstem stojí mimo jiné také zvýšení počtu pultů s čerstvým masem. Zájem spotřebitelé jevili zejména o maso vepřové.

„Vepřové maso z čerstvých pultů tvoří šedesát procent celkového objemu prodaného pultového masa. Abychom ulehčili zákazníkům orientaci při výběru, přišli jsme s novým logem Naše maso z Modletic – Výhradně z českého chovu. U takto označených produktů v čerstvém pultu má zákazník jistotu, že kupuje maso z českého chovu,‘“ dodává k průzkumu Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika.

Vepřovému kontruje kuřecí

Vepřové je spolu s drůbežím nejoblíbenějším druhem maso, které čeští spotřebitelé konzumují. Z dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 1. a 2. kvartál 2019) vyplývá, že jednou týdně se vepřové maso jí téměř v jedné třetině českých domácností, což je prakticky stejně jako v případě masa drůbežího. Na drůbežím mase si ale pochutnává větší skupina (34 %), která uvádí, že se u nich doma ocitá na talíři častěji, tedy 2×–3× týdně. V případě vepřového masa tuto skutečnost deklarovalo 27 % respondentů. U hovězího si nejvíce spotřebitelů (23 %) tento druh masa nakládá na talíř 2×–3× měsíčně. Další druhy masa, jako je zvěřina, jehněčí či telecí, se v Česku konzumují nepoměrně méně.

Balíčky mají své místo

Značná část nakupujících dává stále přednost balíčkovanému masu, případně nákup balíčků a masa v obsluhovaných úsecích kombinuje. Důvodem, proč spotřebitelé pro baleném mase sahají, je za prvé úspora času, protože nemusejí stát ve frontě, a za druhé skutečnost, že nakupovaný druh masa dobře znají a žádné informace k němu nepotřebují nebo spoléhají na to, že je najdou na etiketě. V neposlední řadě existuje také skupina zejména mladších lidí, která si o produktu zjišťuje informace na internetu, kde zároveň hledá také recepty.

Prodeji balíčkovaného masa mimo jiné nahrává také pokrok, který se odehrává v oblasti obalů. I když je v současné době nejčastějším typem balení to, kdy je maso umístěno ve vaničkách v ochranné atmosféře, objevují se i jiné typy balení. „Zajímavou technologií, která umocňuje přidanou hodnotu a kvalitu výrobku, je takzvaný skin pack, kdy je z balení vysátý vzduch a fólie kopíruje tvar výrobku. Toto balení také prodlužuje životnost produktu,“ vysvětluje Renata Maierl.

Češi milují uzeniny

Nejen bez samotného masa, ale také bez produktů z něj vyrobených si český stůl nelze představit. Jejich oblibu dokládají data Spotřebitelského panelu GfK, z nichž vyplývá, že navzdory vegetariánskému či veganskému trendu, výrobky z masa stále nakupují prakticky všechny české domácnosti. „Průměrná domácnost uskuteční každý měsíc devět nákupů těchto výrobků, přičemž při jednom nákupu utratí necelých sedmdesát korun,“ potvrzuje Hana Paděrová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. Za celý rok pak činí výdaje průměrné české domácnosti za výrobky z masa přes 7200 Kč.

Data společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 1. a 2. kvartál 2019) dokreslují, jak často si Češi tyto výrobky nakládají na talíře. Párky nebo klobásy se jednou do týdne objeví ve více než čtvrtině domácností (27 %) a více než pětina jich je do jídelníčku jejich členů zařadí 2×–3× do týdne. Velmi podobně jsou na tom šunky, které se jednou týdně konzumují ve více než pětině (21 %) domácností, 2×–3× týdně si je dopřeje víc než třetina domácností (32 %).

Šunky zvyšují kvalitu

Šunky jsou podle Spotřebitelského panelu GfK také největší kategorií na trhu s produkty vyrobeným z masa, a to s 20% podílem na spotřebitelských výdajích a jsou zároveň nejoblíbenější – nakupuje je přes 97 % domácností. Šunku si vkládají do nákupního košíku v průměru 39× ročně a za jeden kilogram zaplatí 173 Kč. Spolu s rostoucí životní úrovní Čechů se v jejich košících stále častěji vyskytují kvalitní výrobky, čemuž odpovídá také jejich vyšší cena.

„Poptávka po sortimentu šunek nejvyšší jakosti má ze strany našich zákazníků už několik let vzrůstající tendenci,“ komentuje trend Renata Maierl. To je také důvodem, proč firma do prodejního portfolia nově zařadila rakouského výrobce šunek Radacz, který na její pulty dodává velkoformátové šunky nejvyšší jakosti. Již během října společnost zavede také nové receptury uzených mas v kuse z vlastní produkce, a to pod značkou Naše maso z Modletic. Ta budou mít více než 90% obsah masa, budou bez glutamátů a budou uzená na bukovém dřevě.

Oblíbené jsou suché výrobky

Nejdražší masné výrobky na trhu jsou sušená masa a sušené šunky s cenou, která převyšuje 250 Kč za kilogram. „K nejlevnějším naopak patří jelita a masné výrobky z mletého masa, za které spotřebitelé zaplatí méně než sto korun za kilogram,“ dodává Hana Paděrová.

Za šunkou na trhu s produkty vyráběnými z masa následují suché a polosuché salámy se 14% podílem. Tyto druhy salámů nakupuje podle dat Spotřebitelského panelu GfK 95 % českých domácností, přičemž každá taková domácnost uskuteční 27 nákupů ročně a za jeden kilogram těchto salámů vydá 166 Kč.

Na třetí pozici (s 11% podílem na výdajích) jsou párky. Ty nakupuje rovněž 95 % českých domácností, a to v průměru 19× za rok, přičemž za jeden kilogram párků zaplatí 109 Kč.

Nejdůležitějším nákupním místem produktů vyrobených z masa jsou malé prodejny potravin, včetně prodejen masa a uzenin, kam směřuje třetina z celkových spotřebitelských výdajů. Následují hypermarkety s čtvrtinovým podílem a diskonty, kde nakupující zanechají pětinu výdajů za tuto kategorii.

Spotřebitele zajímá původ

Se zajímavou novinkou určenou zejména pro grilování přišla letos společnost Kostelecké uzeniny, která na český trh uvedla zcela ojedinělý produkt, a to Masošpejle, což je mleté maso v podobě špízu na špejli. Podobně jako u masa samotného, potvrzuje také generální ředitel firmy Kostelecké uzeniny Michal Jedlička, že se spotřebitelé zajímají nejen o složení výrobku, ale stranou jejich zájmu nezůstává ani původ suroviny, tedy masa. „Jsem osobně moc rád, že zákazník začíná dávat přednost českým potravinám, což je u masa velmi pozitivní trend. My jako největší producent českého vepřového masa jdeme tomuto trendu naproti a garantujeme všem našim zákazníkům stoprocentní český původ u všech prasat, která porazíme v našem závodě v Plané nad Lužnicí. Pro představu zpracujeme zhruba půl milionu prasat za rok,“ naznačuje Michal Jedlička.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *