Humanizace trhu pet food znamená i větší zájem o kvalitu krmiv

„O svého zákazníka se staráme od nápadu po radu. Děláme vše pro to, aby zvířatům krmivo chutnalo a aby prospívala,“ shrnuje filozofii firmy Dibaq její generální ředitel Ing. Petr Křivohlávek, MBA.

Ve zhruba 4,5 milionech domácností v České republice žijí na dva miliony čtyřnohých mazlíčků. Ve srovnání s dobou před 20 lety se zákazník o krmivo více zajímá, chce vědět, z čeho je vyrobené a snaží se tomu rozumět. Pet food kopíruje všechny trendy v lidské výživě.

Krmiva pro zvířata vyrábíte již více než 20 let. Jak se tento trh změnil?

Začátek byl takový, že lidé kupovali barevné granule s pocitem, že ty oranžové jsou s mrkví a ty zelené s hráškem… Dnes se od levného způsobu nakrmení domácího mazlíčka trh vyvinul směrem k prémiovým krmivům, u nás postavených na čerstvém mase.

Ve srovnání s dobou před 20 lety se zákazník o krmivo více zajímá, chce vědět, z čeho je vyrobené a snaží se tomu rozumět. A my cílíme právě na zákazníka, který se takto chová.

Jak se tyto změny trhu projevily během let na vývoji firmy?

Dnes jsme úplně jiná firma než před 15-20 lety. Krmiva jsme začali vyrábět před více než 20 lety v Helvíkovicích. Nejdříve jako firma Fitmin, s lokální produkcí krmiv pro hospodářská zvířata. Později už jako Dibaq, nadnárodní dodavatel zvířecích krmiv.

Zatímco dříve se používala odpadní masa, dnes používáme maso vhodné pro lidskou výživu. Zatímco dříve stačilo ISO, dnes máme i IFS. Bezpečnost pet foodu je na úrovni lidské stravy.

Dříve bylo běžné konkurovat cenou. My jsme nikdy nebyli nejlevnější a ani to nikdy nebylo naším cílem. Jsme inovativní firma a dáváme do toho hodně peněz. Chceme, aby cena byla pro nás fér.

Kolem roku 2014 jsme přestali spolupracovat s řetězci, protože od nás chtěly jen nízkou cenu, bez ohledu na kvalitu. Nám to ale vadilo, protože když chceme dělat značkové superprémiové krmení, nemůžeme vedle toho současně nabízet krmení, které neodpovídá výživovým potřebám zvířete.

V současné době registrujeme změnu pohledu na zvířecí výživu u nákupčích řetězců, kteří chtějí v tomto sortimentu nabídnout zákazníkům vyšší kvalitu. Proto jsme vyvinuli novou řadu kvalitního superprémiového krmení thePet+, která je určena pro prodej v obchodních řetězcích. Jsme na začátku, ale je zřejmé, že tato řada funguje. Zákazníci totiž v řetězcích hledají stále častěji mnohem kvalitnější výrobky.

V souvislosti s domácími mazlíčky se hovoří o humanizaci tohoto segmentu trhu. Jak se to projevuje v nabízeném sortimentu?

Pet food kopíruje všechny trendy v lidské výživě. Stejně jako lidé chtějí bezlepkové potraviny, nechtějí obiloviny v krmení pro zvířata. Stejně jako se v lidské stravě objevují tzv. superpotraviny, objevují se i v krmivech pro zvířata. Používají se nikoli odpadní suroviny, ale suroviny kvalitativně srovnatelné s úrovní potravin pro lidi. Krmiva se obohacují o vitamíny, stopové prvky, funkční složky apod. Lidé nekrmí dlouhodobě stejným výrobkem, ale kupují ve stejné kvalitě různá složení a příchuti.

Od levného způsobu nakrmení psa se trh a chování zákazníka překlopil směrem „krmím svoje zvíře jako svoje dítě“.

Jak testujete receptury?

Nejdříve vznikne receptura, která respektuje všechny požadavky a normy. Aby zvíře prosperovalo, musí nejdříve krmivo sníst. Aby ho snědlo, musí mu chutnat. Každý řeší, aby bylo jeho krmení chutnější než od konkurence. My pro testy chutnosti máme naši chovatelskou stanici. Tady zkoušíme, jak jsou krmiva chutná, ale také zde máme možnost dlouhodobě sledovat, jak zvíře po krmivu prosperuje, jakou má srst apod. I díky kvalitním krmivům se dnes psi dožívají vyššího věku.

Své domácí mazlíčky Češi milují a rozmazlují. Trh potřeb pro domácí zvířata se tak rychle vyvíjí a roste. Jaký potenciál má před sebou?

Standardní rodinu dnes často tvoří táta, máma, dítě a pes. Co se bude dít dál? Počet psů asi ještě poroste, ale možná se bude objevovat více menších plemen. Lidé mají dnes zájem o svá zvířata pečovat. Granule nekupují proto, aby si ušetřili práci a čas, ale aby dali svému mazlíčkovi to nejlepší.

Jaké výživové trendy jsou v současné době v oblasti pet food nejvýznamnější?

Jak už jsem zmínil, jedná se o humanizaci trhu pet food. Spolu s tím, jak kopírujeme u zvířat lidskou výživu, tak se u nich objevují lidské problémy. Nejvýznamnějším trendem jsou různé alergie. Nevím, jestli je to tím, že jsme si toho u zvířat dříve tolik nevšímali, nebo je to nový fenomén. To by byla otázka pro veterináře. Každopádně chovatel pak hledá krmivo, které neobsahuje určitou složku, na kterou je jeho zvíře alergické.

Stejně jako v lidské stravě se budou na českém trhu u zákazníků více prosazovat čeští výrobci, kteří mají velmi kvalitní výrobky.

Jako první v Česku jste zavedli technologii přidávání čerstvého masa do procesu výroby krmiv. Jak tato technologie ovlivňuje kvalitu krmiva?

Museli jsme se naučit pracovat s čerstvým masem. Kolem roku 2004-2006 jsme začali hledat cestu, abychom to zvládli. Říkali jsme si, že když to umí ostatní, musíme to zvládnout také. Tenkrát jsme nevěděli, že informace o čerstvém mase na obale je často jen marketingový tah a žádné čerstvé maso tam ve skutečností není… Technologii jsme si vyvinuli sami, resp. naše dceřiná firma Ditech, a stali jsme se lídrem.

Firma Ditech nám vyvíjí technologie, abychom měli konkurenční výhodu. Začalo to extrudéry, na kterých se vyrábí granule, pak přišla linka na maso. Způsobilo to odklon od obilovin, které se často v krmivech používají. Místo sil jsme museli vybudovat dostatečně velké mrazáky. Měsíčně zpracujeme kolem 200 tun masa. Co to u nás způsobilo? Nejsme tak citliví na cenu obilí, protože ho nezpracováváme takové množství, máme chutnější granule, protože maso se pozitivně projevuje na jejich chuti.

Objem výroby dnes máme kolem 1 500 tun, téměř všechno je prémiové a superprémiové krmivo. Se známostí značky se pohybujeme kolem 2-5 procent, takže máme kam růst.

Zákazníci se při nákupu potravin pro sebe stále více zajímají nejen o zdravý životní styl, ale také o certifikace kvality, bio kvalitu, udržitelnost, recyklovatelnost obalů a mnoho dalších aspektů. Přenáší se tento trend také do segmentu pet food?

Trh s pet food se čím dál více podobá trhu s potravinami pro lidi, a to včetně obalových trendů. Pet food je v tomto směru hodně inovativní. Zatím zde vládne plastový pytel. Krmivo chrání a je dostatečně odolný proti poškození. Používáme uzavíratelné pytle, aby nebylo krmivo po otevření cítit. Pokoušíme se o pytel, který by byl kompostovatelný, ale pro velká balení je zatím nevhodný.

Možná bude vývoj směřovat i k tomu, že se budou granule prodávat systémem bezobalového prodeje do obalů, které si přinese sám zákazník.

Češi i přes dobré časy, které trh zažívá, nakupují značnou část potravin a drogerie v promočních akcích. Jaká je situace v oblasti potřeb pro domácí zvířata?

V tuto chvíli prodáváme velkou část produkce na volném trhu, a tudíž nejsme tlačeni do akcí typu sleva. Nejsme v situaci, jako některé komodity, které zákazník kupuje jen v akcích. A snažíme se, aby k tomu nedošlo.

Rádi bychom si vytvořili takovou vazbu s řetězcem, abychom si naši značku marketingově nezničili. I proto do řetězců nedodáváme Fitmin, tedy značku, kterou dlouhodobě budujeme, ale vytvořili jsme novou superprémiovou značku thePet+, se kterou můžeme pracovat.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *