Ke konci roku patří i slané mlsání

Slané snacky a oříšky patří v Česku k velmi oblíbeným pochutinám. Do košíku je podle Spotřebitelského panelu GfK pravidelně vkládají téměř všechny české domácnosti.

V oblasti slaných pochutin jsou Češi konzervativní. Nejčastěji nakupují obyčejnou slanou příchuť, nicméně zejména v období vánočních svátků rádi ochutnají něco méně tradičního.

Některý z výrobků kategorie slaných snacků a oříšků si české domácnosti koupí podle Spotřebitelského panelu průměrně každých 12 dní. Při každém nákupu vloží do košíku 310 g výrobku a utratí za něj průměrně 45 Kč. Na trhu slaných pochutin se 40 % veškerého objemu nakoupí pod privátní značkou a 45 % pak v promoci.

Roste spotřeba chipsů

Mezi slanými pochutinami jsou nejoblíbenější chipsy, kterých Češi průměrně nakoupí podle nejnovějších dat 3,1 kg ročně, což je pro zajímavost o 0,7 kg více než v roce 2015. Nejoblíbenější příchutí jsou obyčejné solené chipsy, za nimiž následují slaninové a paprikové. Každá druhá koruna, kterou nakupující vynaloží na chipsy, směřuje na promoční nákupy.

Podle dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 4. kvartál 2018 a 1. kvartál 2019) si brambůrky a extrudované výrobky za posledních 12 měsíců dopřávaly dvě třetiny dotázaných respondentů. Největší skupinu z nich (28 %) přitom tvořili ti, které si je dopřávali 2× až 3× měsíčně, nicméně hned za nimi následovali konzumenti, kteří je jedli jednou do týdne (24 %). O jejich oblibě svědčí i fakt, že více než desetina (11 %) konzumentů si je nedokáže odepřít 2× až 3× za týden.

Chystají se speciální edice

Přestože je o chipsy zájem celoročně, jejich prodeje výrazně rostou spolu s příchodem vánočních svátků. „Období Vánoc s sebou přináší čas pohody, kdy jsou rodiny pohromadě, navštěvují příbuzné a společně s přáteli se scházejí při posezeních. Právě z těchto důvodů bývá ke konci roku největší zájem o větší balení, která mohou společně sdílet. Vzhledem k tomu, že v naší nabídce máme velká třistagramová balení po celý rok, nic extra se pro nás nemění. Jen samozřejmě, jako všichni prodejci, očekáváme zvýšení prodeje,“ predikuje Libor Hobža, výrobní ředitel firmy Petr Hobža Snack. A navzdory trendu, kdy se Češi snaží o zdravý životní styl, právě v této kategorii jejich snaha příliš neplatí.

„Jistý vliv samozřejmě vidíme, což je také důvod, proč používáme výhradně řepkový olej nebo dbáme na nízkou hodnotu akrylamidu a snižujeme obsah soli, nicméně zákazníci, kteří si kupují solené a smažené pochutiny, očekávají, že prostě budou jíst slané a vlastně i nezdravé,“ konstatuje Libor Hobža. Také on potvrzuje nejoblíbenější slanou příchuť, za níž následuje česneková, kterou firma vyváží dokonce do USA.

„Nejoblíbenější příchutě značky Pringles jsou celoročně Pringles Original a Pringles Smetana a Cibule. V období Vánoc a Silvestra si spotřebitelé často koupí ještě nějakou netradiční příchuť, například octovou, nebo si zakoupí nějakou variantu z našich vánočních limitovaných edicí,“ přidává se Oleh Kosťuk, Key Account Manager ve společnosti Orbico. Tento rok pro ně firma připravuje tři nové, a to Pringles Honey Glazed Ham, Pringles Cheese Fondue a Coctail Sauce.

Se zajímavou příchutí přichází na trh také firma Chips Praha. „Z počátku prosince se na policích supermarketů i našich ostatních zákazníků objeví jedna z našich Tretter´s  novinek, jde o Stixi z hrachu s příchutí jalapeños a druhá příchuť je  hořčice s medem. Osobně jim říkám tyčkočipsy. Jsou to kroucené tyčky, které mohou být o vánočních svátcích zábavnou formou křupání,“ popisuje Michael Tretter, jednatel firmy.

Soli konkuruje sýr

Slané mixy, tyčinky a preclíky nakoupí podle Spotřebitelského panelu GfK průměrná česká domácnost přibližně 10× ročně a při jedné návštěvě obchodu utratí necelých 27 Kč za 0,21 kg těchto výrobků. „Až sedmdesát procent nakoupených výrobků má slanou nebo sýrovou příchuť, přičemž nejoblíbenější jsou v této kategorii tyčinky. Ty kupuje sedm z deseti Čechů,“ dokresluje Kateřina Králová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.

I zde platí, že více než polovinu výrobků nakoupí domácnosti v promoci. Jak upozorňuje Gabriela Bechynská, Corporate & Government Affairs Manager – Czech Republic/Slovakia/Hungary ve společnosti Mondelez Interantional, co se týká chutí, jsou spotřebitelé i zde konzervativní. „Klasické příchutě vykazují vždy největší prodeje, zároveň ale stále část spotřebitelů ráda experimentuje a zkouší novinky.

Proto jsme u produktu TUC Balefuls uvedli solenou příchuť jako klasiku, k tomu krémový sýr s cibulkou jako druhou nejoblíbenější příchuť v rámci slané kategorie a jako specialitu příchuť sweet chilli,“ naznačuje. TUC Balefuls jsou krekrové lupínky, který firma uvedla na trh letos a jako reakci na požadavek zdravějšího mlsání nejde o smažený, ale o pečený produkt, díky čemuž obsahuje až o 30 % méně tuku než třeba klasické smažené brambůrky.

Se zajímavým nápadem míří na trh společnost Vest. „Pro letošní Vánoce jsme si připravili tematickou novinku, a to Vánoční mix. Uvnitř stogramového balení najdete stromečky, hvězdičky, zvonečky a baňky upečené z tradičního těsta, které se používá na výrobu klasických tenkých tyčinek či preclíků. Kromě toho, že si na našem slaném pečivu spotřebitelé pochutnají, může mít Vánoční mix ještě jedno netradiční využití: vánoční tvary totiž mohou posloužit jako ozdoby na stromeček,“ popisuje Luděk Stránský, marketingový manažer firmy.

Oříšky mlsá polovina národa

Prakticky všechny domácnosti, a to devět z deseti, nakoupily ořechy. „Téměř polovinu výdajů investovaly do nákupu arašídů a mandlí. Není bez zajímavosti, že šedesát procent všech ořechů se nakoupí na podzim, tedy od září do prosince,“ podotýká Kateřina Králová. Ořechy české domácnosti nakupují 10× za rok a utratí za ně v průměru 615 Kč ročně, což je o pětinu více než na chipsy. Při jednom nákupu jich nakoupí průměrně 450 g.

Konzumaci balených či konzervovaných oříšků přiznává podle dat společnosti Median téměř polovina (48,5 %) dotázaných Čechů. Necelá třetina (30 %) z nich je sice mlsá méně než jednou za měsíc, ale více než pětina (22 %) přiznává jejich konzumaci jednou měsíčně a stejný počet je i těch, kteří je konzumují 2× až 3× do měsíce. Alespoň jednou týdně se bez nich neobejde 15 % milovníků oříšků. Nejoblíbenější značkou je Bohemia, za níž následuje Alika K&K a Alika ArRashid. I zde jsou silně zastoupeny privátní značky, jejichž nákup přiznávám 29 % konzumentů oříšků.

Pamlsek se stává dárkem

Oblibu oříšků potvrzuje Kateřina Lužná, obchodní ředitelka společnosti Alika: „V období nejen Vánoc jsou naše produkty velmi oblíbené. Ať už jde o tradiční pražené solené arašídy a oříšky, jako mandle, kešu, pistácie nebo též velmi oblíbené směsi ořechů a ovoce, ořechové mouky a ořechové krémy. Ořechy a různé ořechové směsi jsou též oblíbenou součástí vánočních dárků a pozorností, které s sebou rádi vezmete na návštěvu k rodině či přátelům.“

Pro tuto příležitost firma letos chystá hned několik novinek. „Objeví se mezi nimi kelímky s léty osvědčenými arašídy v cukru a ostřejšími wasabi arašídy. Jde o praktické, znovuuzavíratelné balení s vánočním motivem. Tyto kelímky se poté objeví v nadcházející sezóně se širším sortimentem. Další novinkou jsou dózy s několika druhy směsí ořechů a sušeného ovoce, které mohou být zdravým dárkem pod stromeček,“ naznačuje Kateřina Lužná.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *