Obsluhované úseky nabízejí řadu výhod

Na rozdíl od regálů a vitrín, z kterých si zákazníci odebírají zboží sami, je možné v obsluhovaném úseku se zákazníkem navázat osobní kontakt, díky kterému nakoupí víc, a ještě se bude rád vracet.

Spolu s rozšiřujícím se sortimentem, zejména v segmentu čerstvých potravin, vzniká požadavek na prodej, při kterém je výhodná přítomnost prodavače. Ten, kromě toho, že zákazníka obslouží, může jeho potřeby uspokojit dalšími doporučeními.

Pultový prodej měl v České republice v minulosti poměrně silnou tradici. Postupem doby se však měnily požadavky, a především nástup zahraničních řetězců přinesl způsob prodeje, kde tyto úseky chyběly. Dnes jejich role opět sílí.

Typ prodeje určuje sortiment

Na jedné straně velmi dobře fungují obchodníci, kteří v prodejnách obsluhované úseky nemají a dávají zásadně přednost zabalenému zboží, které si zákazníci odebírají z regálu sami. Díky nejrůznějším podavačům pak mohou i tyto regály působit příjemně, vždy plným dojmem a prodej z nich skutečně funguje. K tomu je zapotřebí připomenout také fakt, že tomuto způsobu nákupu dává kvůli jeho rychlosti určitá skupina zákazníků přednost.

Na druhé straně u prodejen, které se zaměřují na speciality, lahůdky či regionální produkty, vzniká nutnost zákazníka obsloužit a často mu také vysvětlit, v čem jsou produkty unikátní a proč by si je měl koupit. U tohoto způsobu prodeje je navíc možné využít emoce, které se jinak, než při kontaktu zákazníka s živým prodavačem nevytvářejí. Další stránkou věci je pak skutečnost, že osobní rozhovor dává prostor pro zjištění spokojenosti zákazníků, a tedy poskytuje cenné informace pro další zdokonalování služeb.

Atmosféru podporuje design

Stejně jako osobní kontakt využívají obchodníci k vytváření příjemné nákupní atmosféry v obsluhovaných úsecích design. „Obliba obsluhovaných úseků roste spolu se zvyšující se poptávkou zákazníků po kvalitním zboží. To samozřejmě vyžaduje nápaditou a poutavou prezentaci, která toto zboží odliší od standardního sortimentu. Design těchto úseků proto často evokuje prostředí tržnic s čerstvým zbožím či farmářské prostředí. Samozřejmě do nich bývají integrovány také chladicí vitríny, které jsou osazeny do pultů tak, že s nimi splývají, a nenarušují tak celkový pohled,“ popisuje Josef Vala, jednatel společnosti Plus Kontakt.

Nosí se vzdušnost

Použité materiály a celkový design obsluhovaných úseků jde ruku v ruce s nabízeným sortimentem. „Čerstvost potravin je podtržena přírodními materiály, jako je dřevěný masiv, nebo teplými dřevodekory v kombinaci s černou výstavní plochou, rustikálními dekory obkladů či černými tabulemi s ručně psanou nabídkou,“ naznačuje trendy Veronika Hanzelová, jednatelka firmy intaPlastic. Jak podotýká, vše ovšem musí zároveň působit vzdušným a lehkým dojmem.

Pro podej lahůdek je nutností obslužná linka s kvalitní chladicí a případně i ohřevnou vitrínou a je nutné věnovat pozornost správnému a dostatečnému nasvícení zboží. „V posledních letech se stále častěji objevují kombinace obslužných a samoobslužných úseků, které na sebe úzce navazují. U tohoto způsobu prodeje se nám, respektive našim klientům, osvědčila kombinovaná chladicí vitrína, kdy se jednoduchým posunutím skla stane z vitríny obslužné samoobslužná,“ konstatuje Veronika Hanzelová.

Vytvořte zákazníkům prostor

Již při plánování nového úseku nebo při jeho rekonstrukci by měl obchodník počítat s tím, aby měl před prodejními pulty dostatek prostoru jak pro nakupující, tak pro zákazníky, kteří v úseku sice nakupovat nebudou, ale potřebují kolem projít. Je nutné zejména počítat s tím, že tvořící se fronta k pultu nesmí omezit výběr a nákupu sortimentu jiného. Je tedy vhodné obrátit se na odbornou firmu, která na základě dispozice a prodávaného sortimentu obchodníka dokáže navrhnout vhodné řešení, včetně technického zázemí, které je k provozování obslužných úseků samozřejmě také nutné.

S komunikací pomůže displej

Přestože u obsluhovaných úseků hraje prvotní roli profesionální obsluha, která je spolu s kvalitními produkty alfou a omegou úspěšného prodeje, je možné využít synergií spolu s POS a pultový prodej ještě podpořit. To, co nestihne říci prodavač, může zákazníkovi komunikovat pultový displej. „V místě prodeje je důležité zaujmout a vybídnout spotřebitele ke koupi zboží. Pultové displeje jsou jednou z možností, jak zboží na POS zviditelnit. Prostor na pultech je sice omezen, ale to, co je zde vystaveno, má velký účinek. Správně koncipovaného pultového displeje si nelze nevšimnout,“ říká Leoš Máslo, Project Manager POS & POP ve společnosti Thimm pack’n’display. Výhodou používání pultových displejů je podle něj možnost doplnění slovního komentáře obsluhy za pultem. Prodavačka vystavené zboží může doporučit, a podpořit tak jeho prodej.

Zviditelňují zejména novinky

Nejčastěji se pultové displeje využívají v menších obchodech, jako jsou prodejny smíšeného zboží, parfumerie, lékárny, ale i shopy na čerpacích stanicích či ve specializovaných prodejnách pro pet food a podobně. Hodí se například pro představení novinky nebo zviditelnění (topování) produktu či představení různých druhů sortimentu či jako upoutávka na nějakou doprovodnou akci nebo pro ochutnávky. „Ideální jsou pro drobné zboží. Mohou propagované zboží přímo obsahovat, ale mohou být i bez daného produktu,“ doplňuje Leoš Máslo. Tam, kde na ně není u pokladen místo, jako je tomu v supermarketech a hypermarketech, je možné je umístit v integrovaných odděleních, kde pulty jsou, například v úseku uzenin.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 07-08.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.