Většině řetězců v Evropě se loni dařilo, padaly i rekordy

Příznivá hospodářské situace v Evropě se loni pozitivně projevila i na hospodaření maloobchodních společností, které podnikají ve vysoce konkurenčním prostředí.

Mnohé řetězce v nedávných letech schválily úsporné plány, které jim umožňují nejen více vydělávat, ale současně vytvářet finanční zdroje pro investice. Program restrukturalizace se daří plnit například britskému Tesku.

Rekordní tržby loni vykázaly německé společnosti Schwarz-Gruppe a Rewe. Letošní rok by se měl nést ve znamení dalšího solidního růstu, a to i díky rychlé dynamice elektronického obchodu, jehož podíl na celkových tržbách je stále nepatrný.

Schwarz-Gruppe spoléhá hlavně na Lidl

Velice dobré výsledky za rok 2018 ohlásily především maloobchodní řetězce v Německu, jehož trh si rozdělilo několik „mamutích“ podniků. Skupina Schwarz-Gruppe loni poprvé ve své historii zaznamenala trojciferné tržby. Proti roku 2017 stouply o 7,4 % na 104,3 mld. eur. Více než dvě třetiny z uvedené sumy pocházejí ze zahraničí, kde stouply o 9,1 %. „Koncernovým jazykem ale nadále zůstává němčina,“ zdůrazňuje výkonný šéf Klaus Gehrig, který nedávno oslavil jednasedmdesátiny.

O rekordní výsledky se postaral diskontní řetězec Lidl, který zvýšil tržby meziročně o 8,8 % na 81,2 mld. eur. Přitom v zahraničí, kde stouply o desetinu, dosáhly 58,5 mld. eur. Naproti tomu hypermarkety spravované sesterskou firmou Kaufland zvýšily meziročně tržby jenom o 1,6 % na 22,6 mld. eur. Vedení společnosti v Neckarsulmu, okresním městě nedaleko Stuttgartu, letos počítá s podobným růstem tržeb jako loni. Měly by tak stoupnout alespoň na 110 mld. eur. Výši zisku „tajemná“ Schwarz-Gruppe nikdy nezveřejňuje. „Ale můžete vycházet z toho, že ve všech zemích jsme v černých číslech s výjimkou těch, kde teprve zahajujeme expanzi jako například v Srbsku,“ cituje list Handelsblatt výkonného šéfa skupiny Klause Gehriga. Celá Schwarz-Gruppe v roce 2018 investovala 7,5 mld. eur, když otevřela zhruba 400 nových obchodů a četné další modernizovala. Ve své investiční aktivitě nemíní letos polevit, uvádí ve své zprávě.

Diskontní řetězec Lidl je v současné době přítomen ve 30 zemích, přičemž ve 29 zemích provozuje celkem asi 10 500 filiálek. Z toho je v Německu zhruba 3 200 jednotek s 83 tis. zaměstnanci.

Rekordních tržeb dosáhla i Rewe-Gruppe

Uplynulý rok byl úspěšný také pro další německý maloobchodní koncern – Rewe-Gruppe z Kolína nad Rýnem. Skupina, jejíž součástí jsou kromě stejnojmenných supermarketů diskonty Penny a značka Billa se silnou přítomností ve střední a východní Evropě, loni zvýšila tržby o 4,7 % na 61,2 mld. eur. Uvedená suma zahrnuje také příjmy cestovní agentury DER-Touristik.

O velice dobrý výsledek se nejvíce zasloužili samostatní obchodníci podnikající v Německu pod střechou Rewe. Jejich tržby loni meziročně vzrostly o 9,1 %. „Obchodní rok 2018 byl jedním z nejúspěšnějších v historii našeho podniku,“ komentuje šéf koncernu Lionel Souque. Rewe-Gruppe zvýšila svůj zisk o více než 27 % na 430 mil. eur (bez zisku samostatných obchodníků). Skupině se daří hlavně díky tomu, že v uplynulých letech mohutně investovala do modernizace i zvyšování počtu prodejen i do turistického byznysu. Rovněž letos počítá s růstem tržeb o 4–5 %.

Delhaize Group výrazně závisí na USA

Společnost Ahold Delhaize, jedna z největších maloobchodních skupin na světě, jež má mezinárodní centrálu v nizozemském Zaandamu, vznikla v červenci 2016 spojením nizozemského Aholdu a belgické Delhaize. Čisté tržby Delhaize Group, které skoro ze 60 % závisejí na USA, loni nepatrně klesly na 62,79 mld. eur proti 62,89 mld. eur v roce předchozím. Stouply v Nizozemsku, Belgii, střední i jihovýchodní Evropě. V USA zaznamenaly růst tržby vykazované v dolarech. Ale když se přepočítají na euro, které vůči americké měně posílilo, vychází v roce 2018 v přepočtu na společnou měnu pokles o 2,6 % na 37,46 mld. eur.

Region střední a jihovýchodní Evropy, kde čisté tržby v minulém roce stouply o 3,9 %, zahrnuje Česko (Albert), Řecko (Alfa Beta) Rumunsko (Mega Image) a Delhaize Serbia.

V Nizozemsku, které pro Ahold Delhaize představuje druhý největší trh (po USA), čisté tržby meziročně vzrostly o 3,7 % na 14,2 mld. eur. Řetězec Albert Heijn zákazníkům poprvé nabídl online nástroj nazvaný „My Nutritional Value“ umožňující určit nutriční hodnotu jimi nakoupených potravin. Řetězec také zavedl první prodejny bez pokladen, v nichž mohou zákazníci platit pomocí karty „přilož a jdi“ („tap to go“) nebo pomocí aplikace Android. Podíl řetězce Albert Heijn na maloobchodním trhu s potravinami v Nizozemsku loni klesl na 34,7 % ve srovnání s 35,3 % v roce 2017. Koncem minulého roku tam provozoval 887 prodejen, o tři méně než o rok dřív.

Naproti tomu řetězci Delhaize se v domovské Belgii v roce 2018 podařilo mírně zvýšit tržní podíl z 23,8 na 24 %.

Společnost Ahold Delhaize dále expanduje v jihovýchodní Evropě (Řecku, Srbsku a Rumunsku), kde během minulého roku přibylo 130 prodejen, z toho nejvíce v Rumunsku (79), kde je přítomna značkou Mega Image.

Čisté tržby řetězců ve střední a jihovýchodní Evropě loni meziročně stouply o 3,9 % (v běžných kurzech) a mírně přesáhly 6 mld. eur. Na srovnatelném základě, tedy bez prodejen otevřených během loňského roku, tržby vzrostly o 0,9 %. Provozní zisk se v roce 2018 proti roku předchozímu zvýšil o 7,7 % na téměř 2,4 mld. eur (v běžných kurzech, v kurzech stálých o 10,5 %).

Pokud jde o Česko, řetězec Albert zde loni investoval do remodelingu a modernizace 64 prodejen, aby dále optimalizoval své portfolio supermarketů, uvádí Ahold Delhaize ve své výroční zprávě.

Britské Tesco zvýšilo provozní zisk o více než třetinu

Chystaný odchod Spojeného království z Evropské unie spotřebitelskou náladu Britů příliš neovlivnil. To pomohlo i největšímu maloobchodnímu řetězci na ostrovech – Tesku, který letos slaví sté výročí svého založení.

Jeho hospodaření se v uplynulém účetním roce (do 23. 2. 2019) výrazně zlepšilo. Společnost zvedla provozní zisk meziročně o 34 %, tedy o 401 mil. na 2,21 mld. liber, když tržby skupiny stouply o 11,5 % na 56,9 mld. liber. Na britském maloobchodním trhu s potravinami jí patří 27,4 %. „Po čtyřech letech můžeme říci, že jsme splnili, nebo brzy splníme většinu cílů, jež jsme si v souvislosti s restrukturalizací společnosti vytkli,“ uvádí šéf Teska Dave Lewis.

Tesco hodnotí své hospodaření podle tří hlavních trhů, které tvoří: Británie a Irská republika s loňskými tržbami 44,9 mld. liber. Střední Evropa zahrnující země Visegrádské skupiny, tedy Česko, Maďarsko, Polsko a Slovensko s tržbami mírně přes 6 mld. liber a Asie – Malajsie a Thajsko s tržbami přes 4,9 mld. liber (ve stálých kurzech). Součástí společnosti je také peněžní ústav s výnosem téměř 1,1 mld. liber.

Tesco Central Europe za minulý účetní rok ohlásilo pokles tržeb o 4,5 % na 6,06 mld. liber (ve stálých kurzech). Výsledky řetězce ve střední Evropě nejvíce „kazí“ Polsko, kde se tržby meziročně snížily o 9,1 %. Hlavním důvodem jsou zákaz nedělního prodeje, který pro maloobchodníky v uplynulém účetním roce znamenal ztrátu 25 dnů. Kromě toho, Tesco na svém největším středoevropském trhu uzavřelo 62 prodejen. Právě uzavření četných ztrátových jednotek v Polsku přispělo ke zlepšení provozní marže Teska ve střední Evropě z 1,8 % na 2,9 % v minulém účetním roce. Pomohlo také snížení nákladů v oblasti prodeje a logistiky.

Tesco Group během roku 2018/19 snížila svůj celkový dluh z 15,5 mld. na 13,5 mld. liber.

Carrefouru se ve Francii příliš nedaří

Francouzský řetězec Carrefour v roce 2018 zvýšil čisté tržby o 2,4 % (ve stálých kurzech) na 76,2 mld. eur, z toho 53 % realizoval na zahraničních trzích. Podniká ve více než 30 zemích, kde má asi 12 300 obchodů tvořících „multiformátovou síť“. Jeho provozní zisk loni proti roku 2017 klesl o 3,4 % (na bázi běžných kurzů), když dosáhl 1,94 mld. eur. Z toho mu mezinárodní byznys vynesl 1,51 mld eur (meziročně o 8,1 % více), ale provozní zisk ve Francii spadl skoro o třetinu na 466 mil eur (současně vykazuje položku „globální funkce“ mínus 38 mil. eur).

Carrefour před více než rokem přijal pětiletý úsporný plán zahrnující i redukci pracovních míst. Díky němu loni ušetřil přes miliardu eur a v úsporných opatřeních hodlá v následujících letech ještě přitvrdit.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *