E-commerce v EU: Němci i Francouzi se cizím e-shopům vyhýbají

Obrat elektronického obchodu v zemích Evropské unie roste nadále solidním tempem, mnohdy dvouciferným. Stále více zákazníků šetří svůj čas, který by jinak strávili v kamenných obchodech a nakupuje v pohodlí z domova.

Trend posilování e-commerce je už znát v centrech měst s proslulými nákupními ulicemi, kde slábnou proudy koupěchtivých návštěvníků. Podle nedávné studie německého Svazu maloobchodu (HDE) tento odliv nejvíce pociťují prodejny nabízející módní zboží, spotřební elektroniku a potřeby pro domácnost.

Stále větší oblibě se v zemích Evropské unie těší online nákupy v zahraničí, tedy přeshraniční e-commerce. Její obrat loni dosáhl 95 mld. eur. Započítají-li se online nákupy zájezdů, stoupne uvedená suma na 137 mld. eur, což představuje skoro 23 % celkového obratu elektronické komerce v osmadvaceti členských zemí Evropské unie, který se pohyboval kolem 600 mld. eur. Vyplývá to ze zprávy výzkumné organizace Cross-Border Commerce Europe. Obrat přeshraniční e-commerce (B2C) by se měl podle této zprávy do roku 2022 skoro zdvojnásobit na 245 mld. eur.

Na obchodníky ze zemí unie připadá zhruba 55 % obratu přeshraniční e-commerce, zbytek na firmy z nečlenských zemí. „Jeden ze čtyř evropských spotřebitelů oceňuje výhody a přednosti přeshraničních nákupů a požaduje, aby Evropská komise ještě více zjednodušila daňová a další pravidla přeshraniční elektronické komerce,“ uvádí Cross-Border Commerce Europe.

Evropská unie by měla počítat s další expanzí amerického obchodníka Amazon, který zde mohutně investuje do svých velkoskladů a distribučních center. „Hodlá zvyšovat prodej a dodávky potravin a míří také do finančních služeb se svými produkty Amazon Payment a Amazon Insurance v Británii,“ sděluje v analýze „Western Europe Commerce Trends in 2019“ americká firma e-Marketer. Čínská Alibaba, vážný konkurent Amazonu, navazuje v Evropě partnerství s regionálními řetězci obchodních domů.

Statistický úřad Evropské unie (Eurostat) uvádí, že potraviny v Británii nakupuje 32 % digitálních zákazníků, v Německu je to skoro čtvrtina, ale například ve Francii 17, Španělsku 12 a v Itálii pouhých šest procent.

Pohled na vybrané země EU

Celkový obrat online prodeje v Německu loni podle údajů tamního Svazu maloobchodu (HDE) meziročně stoupl o 9,7 % na 53,6 mld. eur, letos se počítá přibližně s 9% růstem na 58,5 mld. eur (bez daně). Z průzkumu vyplynulo, že více než třetina německých zákazníků (34 %) hodlá letos zvýšit výdaje za internetové nákupy. V e-shopech si nejčastěji objednávají rychloobrátkové zboží a potřeby pro dům a zahradu. U „zavedených“ produktů, jako jsou módní zboží a spotřební elektronika, je patrné zvolňování tempa růstu online prodeje. Na e-shopy připadá skoro 11 % celkového maloobchodního obratu v Německu.

Přibližně dvě třetiny Němců starších 14 let nakupuje přes internet „více méně pravidelně“. Tento podíl v budoucnu poroste, přičemž největší potenciál skýtají zákazníci nad 60 let. E-shopy v této věkové kategorii využívá asi třetina lidí.

Němci dávají přednost nákupům v domácích e-shopech. Za posledních 12 měsíců přes internet v ostatních zemích EU nakoupilo jenom 23 % digitálních zákazníků, vyplývá ze šetření HDE. O nabídku za hranicemi se zajímají hlavně mladí lidé ve věku 18 – 24 let.

„Vítězné tažení“ internetového obchodu dokazují šetření HDE. „Nejraději nakupuji na internetu“ – tuto větu v posledním průzkumu, jehož výsledky byly zveřejněny letos v květnu, proneslo 28 % dotázaných německých spotřebitelů, kdežto v roce 2012 jich polovina uváděla, že přes internet nakupuje nerada, či vůbec ne.

Internetovému obchodu se lépe než v Německu daří ve Francii, soudě podle dynamiky obratu. Tamní e-shopy by měly letos utržit 104 mld. eur ve srovnání s 92,6 mld. eur. Meziroční růst 12,5 % se tak poprvé od roku 2014 dostane pod 13 %, uvádí Ecommerce Foundation. Podíl uživatelů internetu ve Francii, kteří nakupují online, zůstane letos stabilní na zhruba 75 %.

Francouzským online obchodníkům pomáhá také to, že tamní spotřebitelé preferují podobně jako jejich němečtí sousedé nákupy v domácích, nikoli zahraničních e-shopech. Loni 60 % digitálních zákazníků ve Francii nakupovalo zásadně jen doma, 36 % jak doma, tak v zahraničí, a jenom 4 % utrácelo výhradně v zahraničních e-shopech.

Pokud jde o cizince, ve Francii nejvíce nakupují Britové (18 % všech zahraničních zákazníků), Němci (16 %). Menší podíl mají Španělé (5 %) a Italové (4 %).

V Nizozemsku obrat e-commerce loni meziročně stoupl asi o 10 % na 23,7 mld. eur, z toho za zboží spotřebitelé utratili 13,1 mld. eur. Alespoň jednou v e-shopu nakoupilo 96 % lidí starších 15 let. Vyplývá to ze zprávy výzkumné skupiny Thuiswinkel Markt Monitor. Podle ní přes internet proběhlo 242 mil. nákupů zboží a služeb.

Ve Španělsku, kde zatím není nakupování online tak rozšířené jako v ostatních velkých zemích EU, by se letos měly tržby e-shopů zvýšit zhruba o pětinu na 33,6 mld. eur. Přes internet loni alespoň jednou nakoupilo 62 % uživatelů internetu a tento podíl letos stoupne jenom o jeden procentní bod, předpovídá Ecommerce Foundation. Španělé na online prodeji oceňují především možnost, že jim je zboží dodáno až do domu. Dobře slyší také na slevy e-shopů.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *