Mezi nejoblíbenější příchutě českých zmrzlin patří tradičně vanilka, čokoláda a jahoda. Přesto spotřebitelé rádi ochutnávají novinky a nechají se zlákat na neobvyklé příchutě. Pak se ovšem zase rádi vracejí ke klasice.
Spolu s rostoucí snahou o zdravější životní styl se stále více spotřebitelů zajímá o složení zmrzlin. Zlepšující se ekonomická situace jim také dovoluje připlatit si za produkty, které jsou vyrobeny z poctivých surovin a nabízejí dokonalou chuť.
Zmrzlinu si podle Spotřebitelského panelu GfK každoročně dopřeje zhruba devět z deseti českých domácností.
Ty, které zmrzliny nakupují, uskuteční v průměru 15 nákupů ročně. Na každou takovou domácnost připadá útrata za zmrzliny ve výši kolem 760 Kč.
Podle očekávání utratily loni domácnosti za zmrzliny nejvíce v teplých měsících, na období od května do srpna připadá téměř 60 % ročních výdajů. „Většinu peněz určených na celoroční spotřebu zmrzlin utratí Češi v obchodech za značkové výrobky, na privátní značky připadá o něco více než třetina,“ dodává Tomáš Zíka, konzultant Spotřebitelského panelu GfK. Čtyři z pěti domácností si alespoň jednou za rok koupí značkovou zmrzlinu, privátní značku zmrzliny do košíku vloží o něco více než dvě třetiny domácností.
Nejoblíbenější je vanilka
Nejčastěji si čeští spotřebitelé dopřávají zmrzliny s vanilkovou příchutí. Další oblíbená příchuť je čokoládová a jahodová. „Za tyto tři jednodruhové příchutě zmrzliny spotřebitelé ročně v průměru utratí třetinu jejich výdajů určených na zmrzliny,“ konstatuje Tomáš Zíka. Největší část výdajů domácností na tuto kategorii zachytí diskonty a dále hypermarkety a supermarkety.
Češi jsou v příchutích zmrzlin velmi konzervativní, a i když se na trhu objevují novinky, prodejní data ukazují, že na naprostou klasiku mezi klasikami – vanilkovou zmrzlinu – nikdy nezanevřou. „Přes všechny trendové novinky a speciální příchutě je stále co do objemu prodejů naprostým vítězem základní vanilková příchuť,“ potvrzuje Dana Polakovičová, seniorní nákupčí, mražené potraviny Makro Cash & Carry ČR.
Češi mají svou zmrzlinu
Podle Dany Polakovičové milují Češi tradiční výrobky, jako je Míša, Mrož nebo Ruská zmrzlina. „Rádi zkoušejí nové zmrzliny a nové varianty, ale nejčastěji se vždy vracejí zpět k oblíbené klasice, proto je z našeho portfolia stále nejprodávanější klasický jahodový Mrož, přestože každý rok připravujeme novinky,“ konstatuje Dana Macáková, Brand Manager Prima ve společnosti Bidfood Czech Republic.
Český zákazník je velice specifický. „Zmrzliny typu Mrož jahodový nebo Míša jsou svou podobou unikátní a prodávají se prakticky jen v Česku a v menší míře i na Slovensku. A lišíme se i prvenstvím v nákupu jednoporcových zmrzlin. V zahraničí mají lidé rádi vaničky, rodinná balení a multipacky. Oproti tomu Češi si rádi koupí zmrzlinu impulzivně, jako dezert po obědě nebo sladkou odměnu či svačinu během dne. Tím se od jiných zemí výrazně odlišujeme,“ dodává Dana Macáková. V zahraničí je také možné najít více příchutí a limitovaných edic.
Preference mění teploměr
Hlavní sezóna zmrzliny je jednoznačně od dubna do září. „Čeští zákazníci jsou ovšem také velmi senzitivní na teploty, takže naše každoroční tržby jsou přímo závislé na stoupající rtuti teploměru. Pokud jsou letní teploty vysoké, prodeje zmrzlin raketově rostou. Jakmile je však chladné jaro a začátek léta, projeví se to negativně také na prodejích. Pokud v létě přetrvávají tropické teploty, mění se i preference zákazníků, kteří více kupují ovocné zmrzliny, sorbety a vodové nanuky,“ popisuje Dana Macáková.
Zásadní vliv počasí na prodeje potvrzuje i Dana Polakovičová, která upřesňuje, že nejsilnější prodeje zmrzliny v Makru zaznamenávají vždy od května do srpna. „Další období, kdy se obvykle konzumují zmrzliny jsou vánoční svátky. V této době se převážně jedná o rodinná balení, tedy vaničky a rolády,“ doplňuje Dana Polakovičová. Velmi podobně jsou na tom Velikonoce, přičemž velkou roli při prodeji v těchto obdobích hraje letáková podpora. Je však také důležité si uvědomit, kde je zmrzlina nabízena. Pokud se tak děje na stáncích ve velkých obchodních centrech, stává se produktem celoročním.
Novinky jsou vítané
Spolu s tím, jak Češi cestují, jsou přece jen o něco víc nakloněni novinkám. „Z našich dat umíme vyhodnotit, že preference se s dobou mění, dříve byli zákazníci daleko konzervativnější. Dnes se dá říci, že je poměr mezi klasickými zmrzlinami a novinkami, respektive inovacemi, téměř vyrovnaný,“ podotýká Veronika Janáčková, Marketing Manager společnosti Fruitisimo. Ta v rámci nabídky ve Fruitisimo barech každoročně připravuje sérii unikátních limitovaných edic, takže letos své zákazníky potěší například příchutí lemon cake nebo marakuja.
„Nejsou to sice změny zásadní, ale svým pojetím jsou tyto zmrzliny velmi originální. Například jedna z loňských limitovaných edic, zmrzlina s názvem Itálie, což je malinový sorbet v kombinaci se smetanou a pistáciovým krémem, byla natolik oblíbená, že jsme ji na popud zákazníků zařadili do stálé nabídky. Loni jsme měli také velký úspěch s černou zmrzlinou, jejíž chuť byla tvořena kombinací tropického ovoce,“ popisuje Veronika Janáčková. Jak dodává, ve světě jsou stále více žádané také zmrzliny veganské či dia. Na trhu se také objevují zmrzliny s vyšším obsahem proteinu nebo raw.
Důležité je vystavení
Zmrzlina patří mezi vysoce impulzní zboží, a proto je jednou z nejčastějších chyb při prodeji její umístění. „Správně umístěný mrazák na viditelném místě, které nelze minout, je základ,“ konstatuje Hana Peabody, obchodní manažerka společnosti J. A. D. Food. Nejčastější chybou, které se podle ní obchodníci dopouštějí, jsou nedoplněné mrazáky.
Na tento nedostatek poukazuje také Dana Macáková, která podotýká: „Zákazníka vždy naláká plně a hezky vyskládaný mrazák s dostatečnou nabídkou zmrzlin. Někdy jsou bohužel v obchodech, ale i na jiných prodejních místech vidět poloprázdné mrazicí koše s nedbale poházenými produkty.“ Dalším nešvarem je nedodržení teplotního řetězce. V Makru proto nabízejí obchodníkům kompletní HACCP řešení pro převoz zmrzlin, jako jsou termoboxy, chladicí elementy a chladicí tašky.
Napsat komentář