Do chladicího nábytku míří nová chladiva

Stará nevyhovující chladiva postupně nahrazují nová ekologická. Spolu s dobrým konstrukčním řešením a novými izolačními materiály mohou představovat významný prvek vedoucí k nemalým úsporám.

Chladicí technika již není jen nezbytný technický prostředek pro prodej chlazených čerstvých produktů, ale stala se také významným designovým prvkem. Měla by proto ladit s celkovým konceptem prodeje a vhodně zapadat do korporátního designu.

Chladicí a mrazicí technika prošla za poslední léta velmi významnými změnami, a to ať již na poli izolačních materiálů, tak také pohonu, zejména v podobě sdružených digitálních jednotek. Všechny tyto inovace si v podstatě vyžádala potřeba hledání úspor, a to zejména s ohledem na rostoucí cenu elektrické energie. Tento trend v podstatě přetrvává dodnes, i když již nedochází k tak markantním změnám jako v minulosti. Změny se nyní odehrávají především v oblasti chladiv a velký důraz je kladen i na design.

Budoucnost patří přírodě

Chladírenské technologie v současné době přecházejí na nová ekologická chladiva, která míří také do sofistikovaných šokerů (zchlazovačů a zmrazovačů). Z hlediska používání nových chladiv je podle Hany Lickové z obchodně-technického oddělení firmy Bratři Horákové nyní přechodová doba, kdy se ještě časově omezeně používá chladivo R404A. Toto chladivo je nahrazováno novými typy HFC chladivy (hydrofluorokarbony) s nízkým GWP (potenciál globálního oteplování).

Jedná se o chladiva: R134a, R407A, R407C, R407F. „Doposud užívaná chladiva R404 mají GWP 3922 náhrady, nyní je nejrozšířenější 2141 GWP,“ přidává se Veronika Štaníková, jednatelka společnosti intaPlastic. Ta na český trh dodává chladicí nábytek značky Crioabin, která u svých chladicích vitrín na trh přišla s novinkou – plynem R 290 s GWP 3,3.

„Dále se rozvíjí používání HFO chladiv, tedy hydrofluoro-olefinů, jedná se například o chladivo R452A a R449A. Do budoucna se bude pravděpodobně více pracovat s přírodními chladivy, jako je propan, isobutan, čpavek a CO2. Nicméně existují zde zvýšená bezpečnostní rizika, která je třeba eliminovat,“ upozorňuje Hana Licková.

Problém ohlásí SMS

Do procesu chlazení vstupují také nové technologie v oblasti diagnostiky a bezpečnosti provozu. Firma Bratří Horákové svůj hlavní produkty, tedy chladicí a mrazicí boxy, které svým klientům dodává na klíč včetně regálů a veškerých technologií, běžně vybavuje monitoringem teplot a hlášením poruchy formou SMS zpráv. To mimochodem znamená, že pokud dojde k poruše, je provozovatel okamžitě informován a může začít jednat. Eliminuje se tak riziko, že dojde k přerušení teplotního řetězce a nutnosti uskladněné potraviny zlikvidovat.

V tomto roce uvádí na trh firma intaPlastik coby zástupce výrobce chladícího nábytku Criocabin zcela novou vitrínu s názvem Il Magnifico, kterou mohli letos v březnu vidět návštěvníci veletrhu iMeat v italské Modeně. Jedná se o policovou vitrínu určenou pro prodej čerstvého masa, a to v zajímavém designu a s vysokou kvalitou zpracování. Všechny stěny jsou osazeny izolačním dvojsklem, a to včetně odklápěcího čelního skla, přičemž odtávací cyklus je standardně nastaven na každé čtyři hodiny. „To je z důvodu, aby docházelo k co nejmenším teplotním výkyvům. Vitrínu osvětlují tři řady Crioled osvětlení a zcela nová řídící jednotka WOW Nucleus je pak řízená pomocí aplikace v mobilu nebo PC,“ popisuje novinku Veronika Šataníková.

Vznikají koncepční celky

Zhruba před třemi lety se coby výrazný trend začal objevovat chladicí nábytek, který se vyznačoval rovnými skly a hranatými tvary. Jemu předcházely přístroje zaoblených tvarů, které se nyní opět pomalu vracejí módy. I do takové oblasti, jako je chlazení, totiž promlouvají trendy. Ty se v prodejním procesu stávají stejně důležitými jako technická stránka věci. Zejména kvůli podpoře nákupní atmosféry a také budování značky obchodníka je kladen čím dál větší důraz na korporátní design, který se promítá do celého vybavení prodejny, a tedy i přístrojů, které se v ní nacházejí.

K výrazným prvkům, které můžeme v současnosti najít například v prodejnách s masnými výrobky, je skládání vitrín v koncepční celek, a to jak pro prodej čerstvého, tak tepelně upraveného masa. Často se využívá propojení toku masa od porážky až po maso tepelně opracované, který tímto způsobem probíhá ve vitríně přímo před zákazníkem. „Pro ‚staření‘ hovězího masa jsou dnes v zápultí instalovány přístěnné vitríny umožňující přípravu objednaných steaků z vybraného kusu masa z velkých masných bloků z porážky. Pro tyto prodeje je dotvářen nejen design chladicího nábytku, ale také celý interiér provozovny,“ popisuje Veronika Šataníková.

Nerez vyklízí pole

Kromě korporátních barev je dnes kladen velký důraz na použité materiály a na dokonalé zpracování, které by mělo samo o sobě budit dojem kvality a něčeho výjimečného tak, aby obchodník již interiérem své prodejny vzbudil v zákaznících důvěru. „V současné době k tomu využíváme ve velké míře masivní dřevo a světlé dekory lamina. Ustupujeme od klasického nerezu ve výstavních plochách, přičemž přizpůsobení korporátního designu je víc řešeno barevností použitých matriálů, včetně keramických částí obkladů zápultí,“ popisuje Veronika Šataníková.

Velký důraz je kladen také na správnou prezentaci zboží, čemuž by měl velkou měrou napomáhat merchandising zajišťovaný lidskými silami. V době nedostatku pracovních sil proto čím dál častěji nacházejí uplatnění nejrůznější doplňky, díky kterým chlazené výrobky vypadají neustále uspořádaně a pro oko zákazníka lákavě. Jde zejména o nejrůznější oddělovače, nicméně také mechanické posouvače, díky kterým je první řada regálu vždy zaplněné a nepůsobí vyprodaným dojmem. Firma Bratři Horákové své chladicí a mrazicí boxy na přání klienta dokáže osadit prosklenými okny nebo dveřmi, prostřednictvím kterých se pak zákazníci sami obsluhují.

Úspory přinášejí nová řešení

Zejména menší obchodníci často vybavují své prodejny staršími či repasovanými přístroji, u nichž příliš neřeší energetickou náročnost, a tedy náklady na elektrickou energii. Nicméně u větších provozovatelů může každá změna staré technologie uspořit nezanedbatelnou částku. „Úspory energií lze hledat v kvalitní izolaci chlazených komor,“ konstatuje Hana Licková. Jak dále vysvětluje, chladicí box firmy Bratři Horákové je sestaven z panelů o tloušťce 75 mm, což se výrazně projeví na součiniteli prostupu tepla (k = 0,27 W/m2K). Tloušťka polyuretanového panelu 75 mm tedy znamená úsporu energie zhruba 18,5 % roční spotřeby oproti běžnému panelu o tloušťce 60 mm. Mrazírenské boxy jsou pak sestaveny z panelů o síle 125 mm, takže k = 0,17W/m2K. Úspory je možné dále hledat ve využívání sdružených chladírenských jednotek a teplo produkované chladicí jednotkou lze také využít k ohřevu užitkové vody. „Tato rekuperace se využívá například u centrálního chlazení většího chladicího výkonu,“ vysvětluje Hana Licková.

Pokud jde o přístěnné vitríny, naprosto jasnou úsporu představují prosklené izotermické dveře. Jak popisuje Veronika Šataníková, úspory je ovšem možné hledat také v použitém chladivu. „Budoucnost vidím v glykolovém chlazení, a to i v obslužných vitrínách. Tento druh chlazení udržuje konstantní vlhkost ve vitríně, díky které se uspoří až padesát procent hmotnosti produktu, a navíc není nutné maso na noc vyndávat z vitríny a uskladňovat je přes noc v chladicím boxu,“ popisuje Veronika Šataníková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *