Ideální nákup je rychlý a v příjemné atmosféře

Nejdůležitějším atributem v roce 2018 byla konvenience. Zákazníci chtějí rychle najít zboží, které potřebují. Pohodlnost nákupu vystřídala na prvním místě příjemný nákupní zážitek, který byl nejdůležitějším atributem v roce 2017.

Retail dnes ovlivňují čtyři základní trendy: konvenience, moderní technologie, udržitelnost a online. Celosvětově vnímají zákazníci jako nejvýznamnější atribut vynikající kvalitu materiálů a surovin, což uvádí až 56 % spotřebitelů, v Evropě 54 % a v České republice 52 %, uvádí společnost Nielsen.

Evropané zaplatili loni za potraviny a drogistické zboží o 3,1 % více než v roce 2017. Nárůst tržeb je ve velké míře tažen zvýšením cenové hladiny o 2,6 %, protože objemově se růst přetavil jen do mírného meziročního růstu o půl procenta. Vyplývá to z kontinuální studie Nielsen Growth Reporter, která porovnává dynamiku evropského maloobchodního trhu FMCG.

Zpomalování ekonomik ve větších evropských zemích naznačuje více indikátorů, a to především v posledním čtvrtletí 2018, kdy se spotřeba na celoevropské úrovni ocitla v negativních číslech. Prodaný objem rychloobrátkového zboží poklesl v porovnání se stejným obdobím posledních tří měsíců roku 2017 o 0,5 %, což je nejvýraznější pokles od začátku roku 2017.

„Celkové výdaje v Evropě byly ovlivněny zpomalením velkých ekonomik, jakými jsou Německo a Itálie, spolu s nižší spotřebou ve Spojeném království“, vysvětluje evropský kontext dynamiky maloobchodního trhu rychloobrátkového zboží Karel Týra, generální ředitel společnosti Nielsen CZ & SK. „I když jsme ve třetím čtvrtletí minulého roku zaznamenaly v evropském růstu pozitivní trend, koncem roku se tento růst zpomalil. Podle údajů z evropských zemí se růst v diskontních prodejnách západní Evropy zpomalil na +2 % a je na stejné úrovni jako růst supermarketů nebo hypermarketů. Prodej FMCG je ovlivněn mírnějšími promočními prodeji v diskontech a také zpomalením prodeje z „convenience“ prodejen, které jsou považovány za hlavní tahouny růstu rychloobrátkového zboží“, uzavírá Karel Týra.

Nakupujeme méně, ale za více peněz

„Meziročním růst tržeb za potraviny a drogistické zboží v České republice o 1,7 % je způsoben výlučně navýšením cenové hladiny, zatímco objem prodaného zboží poklesl. Znamená to, že čeští spotřebitelé nakoupili až o 1,6 % méně než v roce 2017, ovšem za produkty zaplatili o 3,3 % více. Spolu se sousedním Slovenskem zaznamenalo Česko nejvýraznější pokles spotřeby z evropských zemí“, upřesňuje pozadí vývoje na českém maloobchodním trhu Karel Týra.

Prémiové produkty kupujeme hlavně v kamenných obchodech

Z Nielsen studie o nákupním chování a výdajích spotřebitelů za prémiové produkty vyplývá, že stále více spotřebitelů nakupuje tyto produkty online a exkluzivní sortiment tak přispívá ke zvyšování tržeb domácích a zahraničních elektronických obchodů. Zpráva z roku 2018 uvádí, že téměř polovina celosvětových spotřebitelů (45 %) nakupuje prémiové produkty přes domácí e-shopy, přičemž před třemi lety to bylo méně než 40 %.

Prémiové produkty na internetu nejčastěji nakupují obyvatelé Asie a Tichomoří (57 % z domácích, 37 % ze zahraničních e-shopů). V Evropě je tento podíl nižší, jen čtyři z deseti spotřebitelů využívají pro nákup prémiových produktů domácí e-shopy a méně než pětina (18 %) zahraniční. Čeští spotřebitelé nakupují prémiový segment více od lokálních online prodejců (41 %) než ze zahraničí (14 %), což je trend podobný celoevropskému průměru. Pouze Poláci se v nákupech z obou typů e-shopů dostali nad evropský průměr.

Navzdory rozvoji online nakupování zůstávají kamenné prodejny i nadále při nákupu prémiových produktů nejoblíbenější. Na celosvětové úrovni až 60 % spotřebitelů nakupuje prémiový segment v kamenných prodejnách, z evropských spotřebitelů jsou to až tři čtvrtiny. Česká republika se nachází na úrovni evropského průměru, v sousedním Slovensku je to dokonce ještě více (77 %).

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2019…

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.