Češi na zvířecích miláčcích nešetří

Česká republika je velmocí ve sdílení domácnosti člověka a domácích zvířat. Téměř v každé druhé domácnosti u nás najdeme psa, kočku nebo nějaké jiné zvíře.

Stejně jako do lidské stravy promítá se i do zvířecího krmiva snaha o zdravý životní styl. Chovatelé stále častěji sahají po prémiové kvalitě a krmivech se zdravotními benefity.

Pro nějakého domácího mazlíčka nakupují podle dat Spotřebitelského panelu GfK téměř dvě třetiny českých domácností. Nejvíce, skoro polovina domácností, nakupuje pro psa, pro kočku zhruba třetina a pro nějaké další zvíře čtvrtina domácností.

Některé domácnosti nakupují pro více domácích mazlíčků. Množství domácností, které nakupují krmivo pro nějaké zvíře, je dlouhodobě stabilní.

„Domácí mazlíčci nejsou jen běžnými členy domácnosti, často nahrazují vlastní děti nebo jsou jejich předvojem. S tím souvisí polidšťování domácích mazlíčků a stále větší ochota utrácet za ně čím dál větší částky. Neustále roste poptávka po kvalitních krmivech s čerstvým masem a s vysokým obsahem masové složky, s grainfree složením a s pestrou paletou bylinek a dalších, ideálně přírodních, látek pro podporu dobré kondice zvířat,“ říká Tamara Jelínková ze společnosti Dibaq.

Výdaje za krmivo rostou

Z dlouhodobého hlediska je patrná stále vyšší ochota domácností průběžně zvyšovat výdaje za své miláčky. Při jejich srovnání za rok 2018 a 2017 se zvýšily o více jak 5 %, a dosáhly 8,7 mld. Kč. „Nejvyšší část výdajů, skoro polovinu, utratí domácnosti za péči o psy, tento podíl však mírně klesá. Čtyřicet pět procent jde za výrobky pro kočky. Domácnosti vlastnící kočky jsou ochotny do nich investovat více, a tento podíl meziročně roste. Na ostatní zvířecí mazlíčky domácnosti vynakládají šest procent výdajů,“ konstatuje Vladimíra Šebková, konzultantka Spotřebitelského panelu.

Co se týče nákladů na psy, investují do nich podle aktuálního průzkumu provedeného agenturou Rondo Data pro firmu Pučálka lidé měsíčně nejčastěji do 1 000 Kč (48 %), v menší míře do 2 000 Kč (30 %). Více jak 3 000 Kč pak utratí pouze 11,48 % dotázaných. Průzkum ukázal také zajímavý fakt, že pokud by se 81 %, dotázaných vlastnících psa dostalo do finančních problémů, raději by ušetřili na své stravě, než by snižovali kvalitu u svého psa.

Podle dat společnosti Median (MML-TGI 18/II‒18/III) největší část chovatelů (39 %) krmí své pejsky výhradně suchým krmivem, stejně suchým i mokrým pak 32 %. Třetí nejpočetnější skupinu (24 %) tvoří ti, kteří deklarovali, že pejskům servírují více suché krmení. Zajímavé je také číslo, které vypovídá o používání průmyslově vyráběných krmiv, 32 % všech dotázaných Čechů uvedlo, že v jejich domácnostech za posledních 12 měsíců použili psí krmivo.

Obiloviny ustupují

Inovace v oblasti granulí se odehrávají především na kvalitativní úrovni. „Obecně platí, že jsou populárnější zdravější krmiva s vysokým obsahem masa, bez umělých přísad a konzervantů nebo lepku,“ popisuje Dalimil Čech, ředitel společnosti PetCenter CZ. Zcela jasný je podle něj patrný trend zvyšující se kvality používaných surovin. Ještě nedávno byly ve většině krmiv používané jako hlavní složka obiloviny, zatímco masové části byly často pouze z vedlejších živočišných produktů, například z kostí. Nyní můžeme sledovat „návrat ke kořenům“, tedy to, že hlavní složkou krmení je čerstvé maso (často svalovina).

Naopak od obilovin se upouští a jsou nahrazované jinými složkami, jako sladké brambory, rýže nebo zelenina, ovoce a bylinky. „Zmíněné suroviny totiž obsahují látky, které mají přidanou hodnotu a podporují imunitu, zdravé klouby, případně pečují o zažívaní a podobně. Prémiovost za poslední léta pokročila velice dopředu,“ konstatuje Dalimil Čech.

Krmivo řeší zdravotní problémy

Podle Lenky Vašutové, ředitelky trade marketingu společnosti Nestlé Purina CZ/SK, je u psů patrný také rostoucí zájem o krmiva pro stárnoucí jedince. „Je to logické díky tomu, že superprémiová krmiva jsou u nás k dostání již poměrně dlouho, psi se dožívají delšího věku, a s tím souvisí také typické zdravotní problémy, které se ve starším věku objevují. Potřebují proto specifickou výživu. V tomto ohledu nabízí naše značka unikátní produkt ProPlan OptiAge. Jedná se o recepturu s obsahem živin, která prokazatelně zlepšuje funkce mozku u starších psů a pomáhá jim zůstat zdraví a aktivní i v seniorském věku. Pes je tak zvídavější a lépe reaguje i v pozdějším věku. Ve složení myslíme také na pomoc s dalšími problémy spojenými se stárnutím, jako jsou klouby, zuby či nižší pohyblivostí vyžadující úpravu kalorického příjmu,“ popisuje Lenka Vašutová.

Inovují hlavně pamlsky

Zatímco v oblasti klasického psího krmiva Češi příliš novinkám nakloněni nejsou, mnohem ochotnější jsou při zkoušení nových pochoutek. „Spotřebitelé stále častěji vyhledávají tzv. funkční pochoutky, které kromě chutného pamlsku dávají zvířeti i přidanou hodnotu a podporují jeho zdraví nebo pomáhají reagovat na specifickou situaci, ve které se zvíře ocitá (např. pochoutky pro psy žijící ve městech, pochoutky pro psy s citlivým trávením, pochoutky s přírodními antiparazitiky apod.),“ uvádí Tamara Jelínková.

„Zákaznici také stále častěji čtou etikety a chodí se k nám do prodejen radit o správném složení krmiva, aby svému mazlíčkovi zajistili plnohodnotný zdravý život. Tedy novinka, která je kvalitnější než běžná produktová řada, se časem stane velmi populární. Pokud zákazník již krmí kvalitním krmivem a jsou s mazlíčkem spokojení, většinou již neexperimentují,“ konstatuje Dalimil Čech.

Jak podotýká Jana Klodová, obchodní ředitelka CZ/SK společnosti Vitakraft, v poslední době se chovatelé zajímají o složení krmiva čím dál tím víc, a je proto velmi důležité, aby všechny relevantní údaje byly na obalech umístěny na viditelných místech a zákazník je nemusel pracně hledat. Pokud jde o pamlsky, jsou zákazníci novinkám nakloněni mnohem více.

Roste mokré kočičí krmivo

Jedním ze specifik České republiky, Slovenska a Polska je poměr psů a koček. Zatím co v západních státech, například v Německu, Švýcarsku nebo Itálii, počet koček mnohonásobně převyšuje počet psů, u nás je tomu zatím ještě naopak. Populace psů je dvojnásobná oproti populaci koček. Nicméně výběru kočičího krmiva chovatelé věnují stejnou pečlivost, jako je tomu u psího. U psího i kočičího krmiva tak stejně platí, že se do nich promítá trend zdravého životního stylu podobně, jako je tomu u lidí. Navíc si v oblasti kočičího krmiva velmi dobře vedou novinky, které přinášejí nové příchutě. To je dáno především skutečností, že kočičí miláčci jsou mnohem vybíravější.

Výrazným trendem u kočičího krmiva je posun od suchého k mokrému, který je patrný již několik let, nicméně je pozvolný. Z dat společnosti Median vyplývá, že největší skupinu chovatelů (46 %) stále tvoří ti, kteří kočky krmí suchým i mokrým krmivem ve zhruba stejném poměru. Více než pětina (21 %) uvádí, že používá více suché a jen o něco menší část (20 %) pouze suché krmivo. Přesto do budoucna můžeme očekávat, že se mokrá krmiva budou i nadále rozšiřovat na úkor suchých.

I kočky oceňují benefity

Podobně jako u psů, také kočičí krmivo dostává nejrůznější benefity, které řeší zdravotní problémy. Kočky mívají často problémy s ledvinami, a proto na trh přicházejí krmiva, která jim s problémem pomáhají, případně jim předcházejí. „Roste zájem o superprémiová krmiva s extra zdravotními benefity,“ potvrzuje Lenka Vašutová. Konkrétním příkladem je značka Purina One, která za posledních několik let vyrostla dvouciferně. „To je opravdu velký úspěch svědčící o tom, že i v klasickém řetězci zákazníci hledají a jsou ochotni zaplatit za vysokou kvalitu krmiva,“ konstatuje Lenka Vašutová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *