Otvírat srdce zákazníků pomáhá dobře zvládnutý design

V současnosti, kdy je kladen značný důraz na kvalitu zážitku z nakupování, je silným nástrojem v rukou obchodníka design.

Design prodejny výrazně ovlivňuje, jak zákazník vnímá značku. Všechny aspekty designu by proto měly sloužit k vytvoření fungující prodejní plochy a podpoře konceptu značky.

Příjemné nákupní prostředí vede k vyšší spokojenosti zákazníka, jeho loajalitě ke značce, a tím i k vyšším tržbám. Design spolu se sortimentem, obsluhou a umístěním prodejny tvoří klíčovou roli pro úspěšnou prodejnu.

Vytváří loajální zákazníky

V naší uspěchané době se stává velmi cenou komoditou čas. Proto dochází ke snížení prodejních ploch a k otvírání menších formátů s důrazem na zážitek. Přestože narůstá počet konkurenčních kanálů a roste počet online nákupů, jde zároveň o příležitost pro obchodníky, kteří se nebojí investovat do svých prodejen, jsou autentičtí a budují si se zákazníky offline osobní vztahy. Lidé totiž neztrácejí potřebu sociálních kontaktů.

„Design je klíčový pro tvorbu povědomí o značce. Myslím, že všichni máme zkušenost s okamžitým odchodem z prodejny, do které jsme právě vešli. Během několika sekund nás prostředí naprosto odradilo. Design je stále jeden ze silných argumentů pro získání loajálních zákazníků. Stejně jako na nás působí prostředí kaváren, restaurací či ordinací i prodejny nám prostřednictvím designu něco sdělují. Obchod, který je příjemný, vzdušný, logicky uspořádaný a designově čistý má šanci se stát našim nákupním favoritem,“ konstatuje Libuše Kopecká, vedoucí marketingu firmy Wanzl.

POS usnadňují orientaci

Široká pole využití designu se otvírají zejména uvnitř prodejny. Funkčně řešené segmentování prostoru podpořené vhodnými POP médii zajistí snazší orientaci zákazníka, díky čemuž rychleji najde, co hledá, a má čas porozhlédnout se a nakoupit původně neplánované produkty.

„Přínosné je podpoření impulzních nákupních zón vhodným typem prodejních stojanů, originálním pojetím a netradičními materiály,“ doplňuje Veronika Olšanská, designérka společnosti MBG. Působení značky uvnitř i vně prodejny by mělo podle ní společně korespondovat, nicméně vně by neměl být kladen největší důraz na individualitu, tak jako je trendem v interiérech prodejen. Je vhodné reklamní plochy a média volit v návaznosti na okolní veřejný prostor, a tím nepřispívat k vytváření reklamního smogu.

Do prodejny vstupují emoce

Jedním z aspektů k vytvoření fungujícího interiéru prodejen je znalost cílové skupiny zákazníků daného prodejce. Zákazník dávno od svého nákupu neočekává pouze získání zboží, ale proces nakupování se stává formou trávení volného času. „Vnímání atmosféry prodejny neprobíhá pouze vizuálně, zákazník se zboží a prezentačního nábytku dotýká, je tedy vhodné volit materiály i s ohledem na haptické působení, a pokud nejde o záměr, vyhnout se materiálům se specifickou vůní,“ radí Veronika Olšanská.

Důležitou roli může pro nerušený zážitek z nakupování hrát i akustická pohoda prostoru. Design prodejny reflektující všechny potřeby zákazníka přináší do nákupního procesu emoce, díky kterým zákazníka můžeme motivovat k dalším nákupům.

Důležitá je prezentace

Remodeling prodejen může prodejcům podle průzkumů přinést zvýšení obratu až o 20 %. „Interiérový design prodejen je odrazem kvality a zdraví značky, což jsou jedny z dílčích faktorů, podle kterých se zákazníci při výběru řídí. Naopak nevhodně zvolený styl interiéru či způsob prezentace zboží může být příčinou poklesu tržeb. Při zpracovávání projektu ve všech jeho fázích je tedy nutné vycházet z konceptu značky a orientovat se na požadovanou cílovou skupinu,“ konstatuje Veronika Olšanská.

„Mnohdy stačí změnit prodejní vybavení a z kategorie, která není žádným obratovým šampiónem, se může stát prodejní hit. Příkladem může být speciálním stojan vinotech, který vytvoří dojem profesionálního výběru kvalitních vín a výjimečnosti nabídky u obchodníka. Další jsou třeba naše pečivové moduly řady BakeOff, které rozzáří prodej pečiva, esteticky ho roztřídí a zvýší hygieničnost celého úseku. Celé je to o správné prezentaci,“ podotýká Libuše Kopecká.

Do popředí vstupuje kvalita

V souvislosti se zvyšujícími se požadavky na kvalitu zboží se zvyšují i požadavky na kvalitu jeho prezentace a prodeje. V realizacích prodejen se tedy více objevují kvalitnější materiály, jako jsou přírodní i umělý kámen na pracovních deskách, masivní dřevo navozující pocity přirozenosti a elegance, dále sklo nebo akrylové prvky, jejichž transparentnost dává vyniknout produktům a nezahlcují prodejní prostor další hmotou.

Transparentní materiály vybízejí k vytváření osobité atmosféry prodejny za pomocí světelných instalací. Horní osvětlování polic regálů, prosvětlování skleněných polic nebo používání světelných panelů jako zad regálů v kombinaci s grafickým potiskem či firemním brandem je téměř standardem. Vhodné ambientní osvětlení navíc dokáže prostor skvěle podtrhnout.

Trendům vládne příroda

Barevnými trendy jsou stále odstíny taupe v celé škále, dovolující kombinaci s výraznějšími barvami a materiály. „Jemná barevnost se pojí i s jednoduchou tvarovostí, která ovšem už není tolik tvarově sterilní, jako tomu bylo před několika lety. Lidskému oku jsou mnohem příjemnější ‚měkké‘ tvary, což se ze sektoru soukromých interiérů promítá i do interiérů veřejných,“ popisuje Veronika Olšanská.

Jak dále upozorňuje Josef Pavlík, je naprosto nezbytné nezapomínat na to, co je v prodejně nejdůležitější, tedy na zboží. „Tohoto dosahujeme především kontrasty v barvách, například tmavé regály a kvalitní, dostatečné osvětlení. Velmi nás baví přírodní materiály, jako dřevo, kámen či matné kovy. Tyto materiály se vracejí do všech interiérů, tedy i prodejen, a tento trend bude podle mého názoru pokračovat,“ naznačuje Pavlík.

Pomáhají nové technologie

Neoddělitelnou součástí designu se v současnosti staly moderní technologie. Digitalizace v místě prodeje pozitivně ovlivňuje nákupní proces v několika pohledech. „Infodispleje zlepšují orientaci po prodejně i v sortimentu, prodlužují celkový čas strávený v prodejně, tedy čas, kdy se zákazník může rozhodnout pro koupi dalšího zboží,“ popisuje Veronika Olšanská. Díky poměrně nízkým pořizovacím nákladům a větší účinnosti digitální reklama pomalu nahrazuje klasická tištěná a POP média. Nahrazením papírových či plastových médií digitálními nosiči se snižuje také spotřeba materiálů při jejich časté obměně. V trendu „smart storů“ se bude design interiérů prodejen vyvíjet i nadále.

Velmi dobře si například vede loni zprovozněný koncept prodejny 24/7 firmy Wanzl, který vznikl pro značku Würth. Prodejna je po odchodu obchodního personálu domů nadále přístupná pro registrované zákazníky, kteří si zde vyberou zboží, naskenují ho a po zaplacení odcházejí. Tento koncept je zajímavý nejen z pohledu technologií, ale také ve velké míře řeší nedostatek prodejního personálu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.