Absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku se opět stala IKEA

Absolutním vítězem a držitelem titulu Mastercard Obchodník roku 2018 se již pošesté stala IKEA Česká republika. Ta byla zároveň oceněna v rámci oborových kategorií jako Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2018.

Dalšími vítězi oborových kategorií jsou Lidl, Pepco, Deichmann, dm drogerie markt, Decathlon, Alza.cz, Hornbach, Benzina. Titul SOCR ČR Nejlepší zaměstnavatel v obchodě získala společnost MAKRO Cash & Carry ČR. Vítěze v kategorii Mastercard Obchodník roku 2018 – MONETA Money Bank Cena veřejnosti vybrali zákazníci hlasováním na internetu. Nejvíc hlasů získal Lidl.

Vítězové jednotlivých kategorií byli určeni na základě výsledků reprezentativního internetového průzkumu společnosti GfK Czech, uskutečněného na vzorku 2 000 respondentů z celé České republiky. Hodnocenými parametry jsou spontánní jmenování prodejny („top of mind“), míra loajality zákazníků k prodejně a důvěra v ni.

„Absolutním vítězem šestnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2018 se stala společnost IKEA Česká republika, která tak obhájila titul z předchozích pěti ročníků soutěže. Prodejna zvítězila především díky vysoké míře loajality a důvěry zákazníků,“ řekl Martin Dolejš, vedoucí rozvoje obchodu Mastercard Česká republika a Slovensko. „O tom, že se obchodníci kvalitou svých služeb a produktů stále posouvají, svědčí i několik nováčků v čele oborových kategorií. Poprvé letos zvítězil například Decathlon v kategorii Obchodník se sportovními oděvy a potřebami, Benzina v kategorii Čerpací stanice s prodejnou nebo Pepco, které stojí v čele obchodníků s oděvy.“

Výsledky jednotlivých oborových kategorií

  • Cenu Mastercard Obchodník s potravinami 2018 (hypermarkety, supermarkety, potraviny) letos především díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky a jejich důvěře v prodejnu získal Lidl Česká republika. Druhé místo připadlo Globusu a na třetím místě je Kaufland. Oproti loňskému ročníku tak došlo ke změně na druhém a třetím místě, kde si společnosti Globus a Kaufland prohodily pozice.
  • Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s drogerií a parfumerií 2018 se stala společnost dm drogerie markt. Na druhém místě se umístila TETA drogerie, na třetím Rossmann. Ke změně oproti předcházejícímu ročníku došlo pouze na třetí pozici, kde Rossmann vystřídal Yves Rocher.
  • V kategorii Mastercard Obchodník s oděvy 2018 zvítězila díky vysoké důvěře mezi zákazníky společnost Pepco. Druhé místo obsadilo C&A a třetí New Yorker. Vítězem se tak stala v loňském roce druhá společnost Pepco, která odsunula C&A na druhé místo. Na třetí pozici vystřídala loňskou H&M společnost New Yorker.
  • Ocenění v kategorii Mastercard Obchodník s obuví 2018 získala společnost Deichmann. Na druhém místě se umístila společnost Baťa a na třetím Rieker. První pozice zůstala beze změny. Rieker se z loňského druhého místa posunul na třetí příčku, kde vystřídal CCC.
  • Vítězem kategorie Mastercard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2018 (obuv, oblečení, sportovní potřeby) je Decathlon – především díky vysoké míře důvěry a loajality mezi zákazníky. Sportisimo, které bylo vítězem této kategorie osm let, se umístilo na druhém místě, které loni získal Decathlon. Třetí místo patří společnosti HUDYsport, které na této pozici vystřídalo Nike.
  • V kategorii Mastercard Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2018 zvítězil Hornbach. Na druhém místě je OBI a na třetím místě eva.cz. První dvě příčky tak zůstaly proti loňskému roku beze změny. K té došlo na třetím místě, kde eva.cz vystřídala zoohit.cz.
  • V kategorii Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2018 zvítězila IKEA Česká republika, která byla ve své kategorii hodnocena nejlépe ve všech ohledech. Na druhé příčce se umístil JYSK a na třetí je Möbelix. V této kategorii došlo ke změně pouze na třetím místě, kde Möbelix vystřídal loňské Sconto nábytek.
  • Cenu Mastercard Obchodník s elektrem a elektronikou 2018 získala cz. Druhé se umístilo CZC.cz, na třetím místě je T.S.Bohemia. V této kategorii zůstalo rozdělení prvních třech míst beze změn.
  • Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou 2018 se stala Benzina. Loňský vítěz Shell skončil na druhém místě a na třetím je Tank ONO, stejně jako v loňském roce.

Zvláštní ceny

Cena veřejnosti

V kategorii Mastercard Obchodník roku 2018 MONETA Money Bank Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika, a obhájil tak loňský titul. O jeho prvenství rozhodli zákazníci 49 540 hlasy. Na druhé příčce se umístila IKEA s 40 133 hlasy a na třetím TETA drogerie s 39 980 hlasy.

Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 1. října 2018 do 6. ledna 2019. Celkem hlasovalo 81 516 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 671 323 platných hlasů. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 50 000 Kč vložených na účet u MONETA Money Bank a platební kartu Mastercard s věrnostním programem bene+.

Zákaznický zážitek

Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2018 – Zákaznický zážitek je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. O vítězi kategorie rozhodují hlasováním účastníci konference Retail Summit 2019. (Podrobnější informace o vítězi a nominovaných naleznete v březnovém vydání Retail News a na www.retailnews.cz).

Nejlepší zaměstnavatel v obchodě

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR jako druhý největší zaměstnavatelský svaz vyhlásil v rámci soutěže Mastercard Obchodník roku 2018 speciální kategorii „SOCR ČR – Zaměstnavatel v obchodě“. Obchodníci se mohli do soutěže o ocenění zapojit vyplněním dotazníku sestaveného odborníky z oblasti HR, odborným garantem vyhodnocení této kategorie se stala nezávislá společnost Hays.

Do soutěže se zapojili zaměstnavatelé z oblasti obchodu food i non-food, nadnárodní řetězce i zástupci tradičního obchodu, osloveny byly jak členské firmy SOCR ČR, tak i jeho nečlenové. Hodnotící kritéria byla nastavena spíše pro větší zaměstnavatele s více než 250 pracovníky, při celkovém hodnocení bylo přihlédnuto i ke stanovisku odborů, konkrétně Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb, se kterou SOCR ČR uzavírá kolektivní smlouvu vyššího stupně. Vítězem kategorie se stala společnost MAKRO Cash & Carry ČR. Na druhém místě se s velmi malým odstupem umístila společnost Albert a na třetím společnost Kaufland.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2019…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *