Dehydratované potraviny: netradiční chutě a zdravější složení

Výrobky pro rychlé a snadné vaření musí neustále obhajovat svou pozici na trhu. U velkého počtu spotřebitelů totiž stále převládá přesvědčení, že instantní automaticky znamená nezdravé a plné umělých přísad.

Výrobci dehydratovaných potravin na recepturách intenzivně pracují, odstraňují ze složení svých produktů „chemická“ dochucovadla, snižují obsah soli a podobně.

Žijeme v době, kdy čas je drahý a pro většinu z nás velmi vzácný. A tak i při domácím vaření rádi občas sáhneme po pomocnících, kteří umožní snadnější, rychlejší a pohodlnější přípravu oběda, večeře nebo třeba dezertu.

Jedním z nich jsou právě dehydratované potraviny, které jsou stále po ruce, protože dobře uskladněné vydrží dlouhou dobu. Ať už jde o tradiční kategorie jako bujóny či pudingy, nebo novější, moderní produkty, jako například instantní omáčky, základy pokrmů, jíšky, instantní kaše. Všechny tyto kategorie se objevují více či méně pravidelně v nákupních košících většiny českých domácností.

Nejčastěji kupujeme dezerty v prášku

Pro potřeby průzkumu GfK Spotřebitelský panel se mezi dehydratované potraviny řadí směsi na pečení, základy pokrmů, bujóny, dezerty, přílohové směsi, polévky, mléko a smetana v prášku, instantní nápoje, cereální nápoje a kaše. K největším kategoriím patří instantní základy pokrmů, instantní kakaové nápoje a polévky v sáčku. Každá z uvedených kategorií dosahuje 14% podíl na výdajích za celý trh dehydratovaných potravin. Následují bujóny, instantní kaše a suché přílohové směsi.

Největší počet kupujících však mají dezerty v prášku, kam patří jak klasické pudingy, ale také čokoládové pěny, želé nebo smetanové dezerty. V průběhu uplynulého ročního období si je zakoupily tři čtvrtiny českých domácností, každá za ně v průměru utratila přes 80 Kč.

Bujony a instantní polévky se Čechům neomrzí

Bujony nakupuje podle Spotřebitelského panelu GfK (období říjen 2017 až září 2018) sedm z 10 českých domácností a utratí za ně ročně průměrně přes 120 korun. Více než polovina domácností vložila do nákupního košíku polévku v sáčku, instantní kakaové nápoje a instantní základy pokrmů, jako jsou instantní šťávy k masu, instantní omáčky, jíšky a další. Průměrná útrata za instantní kakaové nápoje je 230 Kč, za základy pokrmů 215 Kč a za polévky v sáčku jen o pár korun méně. Pomyslnou 30% hranici kupujících překročily ještě suché přílohové směsi (směsi na bramborovou kaši, knedlíky nebo třeba halušky), dále instantní nudle, instantní obilné kaše a instantní polévky.

Privátní značky netáhnou

Význam privátních značek je u většiny kategorií dehydratovaných potravin poměrně nízký. Výjimkou je smetana do kávy s více než tříčtvrtinovým podílem privátních značek. Přes 30 % výdajů se dostaly ještě privátní značky v kategorii instantní nudle a suché přílohové směsi.

„Pro většinu kategorií jsou nejdůležitějším nákupním místem hypermarkety. Za obilné kaše, smetanu do kávy v prášku a instantní nealkoholické nápoje však utratíme nejvíce v diskontech. K nejvíce promovaným kategoriím patří instantní kakaové a cereální nápoje, kde tvoří výdaje v akci přes 60 %. Následují instantní základy pokrmů, kde výdaje v akcích mírně převyšují standardní výdaje,“ říká Hana Paděrová, Consultant, GfK Spotřebitelský panel.

Instantní versus mražené

„Dehydratované výrobky dlouhodobě zápasí o důvěru spotřebitelů. I když je potřeba rychlosti a jednoduchosti přípravy pořád aktuální, spotřebitelé se přesunují k mraženým a chlazeným potravinám, které preferují, jelikož věří, že jsou čerstvější a zdravější. Přežívá mínění, že jsou „pytlíkové“ věci nezdravé, přestože to nemusí být pravda. Značky jako Maggi ale i ty konkurenční, na svých recepturách pracují a neustále je zlepšují – odstraňují negativně vnímané ingredience. Například značka Maggi se snaží u svého portfolia dodržovat zásadu kuchyňské skříňky, což v praxi znamená, že složení by mělo být srozumitelné a akceptovatelné. Kromě toho se u svých výrobků zavázala snížit obsah soli o 10 % do roku 2020. Obecně se značky zaměřují spíše na tzv. negativní komunikaci, tedy zvýraznění toho, co výrobek neobsahuje, spíše než toho, co obsahuje a co je pro spotřebitele důležité, což je podle mě škoda,“ uvádí Zbyněk Haindl, marketingový manažer kulinářských výrobků Nestlé.

Z letošních novinek od Maggi se nejvýraznějšího ohlasu dočkal výrobek Maggi Snackito (Thajská kari čočka a Tomatový kuskus), což je koncept rychlého, bezmasého snacku. Potravinářská Komora ČR ho ocenila jako inovativní výrobek roku, a to především díky jeho složení. Ze segmentu hotových jídel jsou velmi oblíbené smažené nudle řady Magic Asia, za zmínku stojí také například Krémové polévky, které jsou připravované z přirozeně sušených surovin a hotové do šesti minut. „Příští rok bude pro Nestlé velmi důležitým, chystáme se výrazně inovovat, v souvislosti s naší vizí zlepšovat kvalitu života a přispívat ke zdravější budoucnosti,“ říká Zbyněk Haindl.

Moderní suroviny v centru zájmu

„V současné době se většina Čechů snaží jíst zdravěji než dříve. Součástí tohoto trendu je konzumace menšího množství jídla několikrát denně, což má za následek i velkou poptávku po dehydratovaných potravinách v jednoporcovém balení. Novým hitem jsou výrobky s tzv. super potravinami, tedy nutričně bohatými potravinami s vysokým obsahem vitaminů a minerálních látek, které perfektně doplňují zdravý životní styl,“ popisuje Kateřina Tlustá, produktová manažerka společnosti Vitana.

Je přesvědčena, že střední a starší generace spotřebitelů je konzervativnější a dává přednost tradičním chutím, mladší ročníky jsou zvyklé více cestovat a získávat informace na sociálních sítích, takže u dehydratovaných potravin oceňují kromě rychlosti přípravy hlavně používání neobvyklých surovin, např. chia semínek, kuskusu, quinoi nebo červené čočky.

Vitana uvedla v poslední době na trh šest nutričně bohatých novinek, tři instantní polévky a tři jídla v kelímku, pod názvem „Dej si super jídlo!“. Jedná se o rychlou variantu svačiny, lehkého oběda nebo večeře pro jednu osobu.

„V segmentu instantních polévek jsme představili novou hříbkovou variantu a u pastovitých polévek ve vaničkách Grunt došlo k modernizaci obalů a velikost balení jsme přizpůsobili jejich používání. Současná nabídka „Gruntů“ tak umožňuje přípravu půl litru litru polévky pro menší domácnosti nebo jednoho litru pro větší rodiny. U všech novinek jsme v souladu s naší strategií přestali používat negativně vnímaný palmový olej, nepřítomnost přidaného glutamátu je delší dobu již samozřejmostí,“ shrnuje Kateřina Tlustá.

Hitem jsou superpotraviny a proteiny

„Doba se zrychluje, zákazníci chtějí přehlednost, jasné sdělení, jsou zvídaví, zajímají se o složení výrobků a také reagují na reklamní sdělení. Je stále patrnější, že potraviny chodí nakupovat tam, kde mají nejrozmanitější výběr sortimentu a příliš se nezdrží. U našich produktů sledujeme nejvyšší nárůsty prodejů právě na těchto obchodních místech,“ prozradila Gabriela Salichová, ředitelka marketingu společnosti Semix Pluso, tradičního českého výrobce širokého sortimentu dehydratovaných potravin. Během podzimu přišla firma se třemi kašemi z bezlepkového ovsa. Již v létě se objevily v obchodech bezlepková Rýžová kaše s ovocem a také pět druhů Proteinových koktejlů, které obsahují až 56 % proteinu (bílkovin) a rychle zasytí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *