Bilancování letošního roku očima obchodníků

Na přelomu roku přichází čas hodnocení a bilancování. Jak hodnotí rok 2018 v českém obchodě sami obchodníci? Jaká podle nich přinesl největší pozitiva a naopak negativa?

Za 3. čtvrtletí 2018 se v českém maloobchodě, kromě motorových vozidel, podle ČSÚ zvýšily tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně o 3,7 %, stejně jako bez očištění. Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 5,8 %, za pohonné hmoty o 3,3 % a za potraviny o 1,4 %.

Obchodníkům se daří a chválí si nákupní apetit zákazníků. Naopak největší vrásky jim dělá přeregulace a nedostatek zájemců o práci v obchodě.

Hans-Jörg Bauer, CEO a jednatel společnosti Globus CŘ

Rok 2018 byl z mého pohledu pro Globus velmi úspěšný. Náš byznys se vyvíjel velmi dobře, a proto jsme mohli realizovat část naší dlouhodobé vize, podporující nové obchodní kanály. Na trh jsme postupně uvedli několik našich pilotních projektů. Díky skvělým obchodním výsledkům jsme také mohli investovat nemalý objem finančních prostředků do našich zaměstnanců, abychom podstatně zvýšili jejich mzdy. Jsme za to velmi rádi, protože jsme rodinná firma a naši zaměstnanci jsou naším největším bohatstvím.

Kromě toho jsme investovali také do našich hypermarketů, abychom vylepšili nákupní zážitek našim zákazníkům. Ti mohli naše největší změny zaznamenat například v Olomouci, v Praze na Černém mostě, v Opavě nebo Ústí nad Labem. Všude tam jsme modernizovali naše restaurace nebo Fresh zóny. Současně jsme na trh uvedli novou značku Poctivá výroba Globus. Zákazníkům tak umíme pod jednou značkou nabídnout tu nejvyšší kvalitu, kterou se Globus na trhu vyznačuje. Odezva našich zákazníků je velmi příznivá – v letošním roce jsme dokonce získali první místo v největší české nezávislé zákaznické anketě, která hodnotila mimo jiné i privátní značky na retailovém trhu.

Samozřejmě, že také sledujeme změny v nákupním chování zákazníků a přemýšlíme nad tím, jak tyto změny zohlednit v našem budoucím rozvoji. Také proto jsme v letošním roce uvedli na trh nový Globus Fresh, prodejnu v těsném sousedství centra Pardubic, ve které jsme nabídli to nejlepší z našich poctivých výrob. A co víc, pilotovali jsme také naši první Click&Go výdejnu jako přidanou službu hypermarketu v Praze na Zličíně. Tady si mohou naši zákazníci vyzvednout zboží objednané online v našem e-shopu. Na těchto zkušenostech budeme stavět při rozhodování o budoucích nových prodejních kanálech Globusu. Kromě zmíněných projektů se radujeme také z naší nové mobilní aplikace Můj Globus, kterou jsme uvedli na trh letos na podzim. Našim zákazníkům nabídne perfektní přehled o tom, co v Globusu nakupují, a ještě umocní jejich nákupní zážitek. A přinese toho ještě mnohem více, to můžeme už nyní slíbit.

Celkově vzato, rok 2018 nám toho přinesl velmi mnoho a co víc, jsme si jisti, že tento příznivý vývoj bude pokračovat i v následujícím roce.

Na druhé straně musíme samozřejmě vnímat i určité výzvy, které před námi stojí. Přetrvávající nedostatek zaměstnanců, tlak na zvyšování platů, rostoucí konkurence na retailovém trhu a s tím související rostoucí počet akčních nabídek zejména u potravin a čerstvého zboží. Ale jsme si jistí, že jsme na ně dobře připraveni a že i v roce 2019 bude Globus tím nejlepším místem pro rodinné nákupy v České republice.

Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco Stores pro ČR

Podařil se nám udělat velký pokrok v oblasti boje proti plýtvání potravinami, ve srovnání s předešlým rokem jsme snížili náš potravinový odpad o 27 % a celkem jsme darovali 869 tun potravin lidem v nouzi v České republice.

Negativem jsou omezení a regulace, které dopadají na maloobchodní trh, ale často selektivně pouze na velké řetězce, jako je například omezení prodejní doby o vybraných státních svátcích.

Zuzana Holá, vedoucí firemní komunikace, Lidl Česká republika

Letošní rok se nesl ve znamení stabilizace a upevňování pozice našeho e-shopu, který jsme spustili na podzim loňského roku. Lidl-shop.cz se velmi úspěšně etabloval a stal se nedílnou a velmi důležitou součástí naší společnosti. Podařilo se nám na trh uvést nové značky i produkty, které jsme dosud v kamenných prodejnách dosud nenabízeli a které si u zákazníků velmi rychle získaly oblibu.

Rok 2018 můžeme z našeho pohledu již dnes hodnotit jako úspěšný, nevnímáme proto žádné zásadnější negativum.

Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ

V letošním roce jsme zaznamenali tří významné úspěchy. Do portfolia našich prodejen jsme nově zařadili a úspěšně otevřeli hobbymarket Kinekus. I díky tomu jsme letos překročili hranici 1 000 prodejen fungujících v rámci Družstva CBA. Po dvou letech jsme také ve výběrovém řízení vybrali nový skladový software, od kterého si slibujeme velké zefektivnění procesů a úspory.

Hlavním negativem letošního roku byl pro nás stále velmi pasivní postoj státu vůči tradičnímu trhu s potravinami. Ačkoliv se stále mluví o mizení prodejen na venkově, stát proti tomu nijak nekoná.

Lukáš Němčík, Head of Marketing & Development, Skupina COOP, COOP Mobil

Největším negativem je nedostatek zaměstnanců a positivem pak rostoucí preference kvalitních tuzemských výrobků u zákazníků.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *