Konzervami si Češi rádi usnadňují přípravu běžných jídel

Konzervy a konzervované potraviny pro české spotřebitele nepředstavují pouze železnou zásobu potravin, ale rádi si s nimi také ulehčují práci a šetří čas při přípravě každodenních pokrmů.

Na konzervách si Češi cení jejich praktického hlediska. Kromě toho, že dlouho vydrží a jsou vždy po ruce, dají se konzumovat kdykoliv a kdekoliv. Zvýšené oblibě se dnes těší také malá jednoporcová balení. Konzervované potraviny, jako jsou konzervované ryby, kompoty, hotová jídla, rajčata a rajčatové protlaky, ostatní zelenina, saláty či omáčky, nakoupí v průběhu roku podle dat Spotřebitelského panelu GfK téměř každá domácnost.

Největší podíl produktů nakoupených v akci najdeme v kategorii konzerv u ryb. Největší podíl privátních značek pak u rajčatových a zeleninových pyré a nadpoloviční podíl můžeme vidět i u konzervované zeleniny a kompotů. Naopak u konzervovaných ryb převažuje nákup značkových výrobků.

Ryby zastupuje tuňák a sardinky

Konzervované ryby do košíku vloží téměř devět z deseti domácností a utratí za ně kolem 445 Kč. Nejvíce kupovanou rybou je tuňák, který je následován sardinkami. Tomuto trendu vycházejí producenti vstříc, takže například společnost Bolton Czechia letos na trh uvedla dvě novinky, které jsou určeny především vyznavačům zdravého životního stylu. První je tuňáková konzerva Rio Mare Leggero, která obsahuje o 60 % méně tuků, a druhou pak Rio Mare Natura s přirozenou chutí tuňáka bez nutnosti odkapání.

„Tyto novinky se vyrábějí inovativní a patentovanou technologií, která využívá ke konzervaci tuňáka upravenou atmosféru bez nutnosti použití velkého množství vody nebo olivového oleje. Výsledkem je obsah prvotřídního tuňáka bez zbytečného odkapávání olivového oleje či slaného nálevu,“ popisuje Alexandra Semadar, produktová manažerka Rio Mare ve společnosti Bolton Czechia. V segmentu ostatních ryb pak firma na trh uvedla dvě receptury makrel – Rio Mare filety makrely v rajské omáčce a ostřejší variantu Rio Mare filety makrely Messicana s pikantní tomatovou omáčkou.

Ulehčují a zpříjemňují přípravu

Domácností kupujících zeleninové konzervy je sice ročně o něco méně, ale z hlediska nakoupeného objemu tyto konzervy bezpečně vedou. Tyto výrobky se navíc nakupují nejčastěji, a to sedmkrát do roka. „Nejvíce se nakupuje hrášek, následovaný kukuřicí a fazolemi. Častým artiklem, který se objevuje v nákupních košících, jsou také olivy, které koupila za poslední období každá pátá domácnost,“ popisuje Tomáš Zika, konzultant Spotřebitelského panelu GfK.

Firma Bolton Czechia letos v tomto segmentu obohatila trh o zeleninový salát Rio Mare Insalatissime Paella – hotový pokrm, který obsahuje tuňákové maso s vybranou zeleninou a středomořskými ingrediencemi. Na konvenience přístup vsadila u svých produktů firma Bonduelle, která se snaží spotřebitelům zpříjemnit konzumaci zeleniny tak, aby s její přípravou neměli prakticky žádnou práci.

„Za poslední rok jsme na trh uvedli řadu novinek, které našim zákazníkům ulehčí a zpříjemní přípravu zeleniny. Výhodou naší nabídky je, že nemusíte nic mýt, loupat, krájet ani namáčet. Stačí odtrhnout víčko balení a zelenina je připravena k použití,“ konstatuje Petr Chlupáč, Brand Manager CZ/SK v této společnosti. Ta na trh vyslala například strouhanou mrkev a celer. „Zelenina je upravena na páře technologií Vapeur, díky které si zelenina uchovává vysoký podíl vitamínů. Strouhaná zelenina tak šetří čas potřebný pro přípravu oblíbeného salátu,“ podotýká Petr Chlupáč.

Vrchol prodeje nastává v létě

Přestože můžeme za několik posledních let pozorovat velký příklon českých spotřebitelů k čerstvým potravinám, konzervy a konzervované produkty mají na trhu své stálé a nezastupitelné místo. Jejich prodeje zaznamenávají vrchol zejména v období před letními prázdninami, kdy se lidé v květnu a červnu zásobují na dovolené. „Jejich odbyt v letních měsících stoupá až o třetinu,“ naznačuje Petr Kopáček, Head of Communication společnosti Hamé.

Jejich výhodou je zejména rychlá příprava, jednoduché skladování a dlouhá doba použitelnosti. „Spotřebitelé oceňují, že jsou vždy po ruce a dají se konzumovat kdykoliv a kdekoliv. Například konzervovaná ryba je pro ně ideální kombinací odpovídající kvalty a přijatelné ceny,“ přidává se Alexandra Semadar.

Konzervanty do konzerv nepatří

Přestože jde o konzervy, snaží se výrobci o co nejlepší zachování původních vlastností konzervovaných potravin a výhodou je také to, že ve většině případů není nutné přidávat další konzervační látky. „Naše zelenina upravená na páře technologií Vapeur si zachovává svoji chuť, vitamíny, křehkost, vůni i barvu. Celý proces zpravování od sběru na poli až po finální konzervaci trvá méně než pět hodin, a tak je naše kvalita zeleniny blízko zelenině čerstvé. Díky šetrnému zpracování si navíc tyto kvality uchovává po dlouhou dobu. Inovativní proces konzervace je založen na minimu vody a naprosté absenci konzervačních látek,“ vysvětluje Petr Chlupáč.

„Patrné je určitě snižování obsahu soli, snižování podílů přidaného cukru a využívání co nejmenšího možného počtu přídatných látek. Určitě lze vysledovat i příklon k praktickým obalům, které jsou lehké, skladné, odolné a snadno otevíratelné,“ doplňuje Petr Kopáček.

Trendem je okamžitá spotřeba

Konzervy a konzervované potraviny mají spotřebitelům usnadňovat a urychlovat přípravu pokrmů. Za poslední léta se však také změnil přístup ke spotřebě, a kromě velkých rodinných balení se do popředí zájmu dostávají také produkty určené k okamžité spotřebě jednotlivce. „Za poslední roky jsme uvedli na trh řadu novinek, které mají zákazníkům především usnadnit konzumaci zeleniny a přípravu jejich oblíbených pokrmů. Zaměřili jsme se jednak na velikost balení a uvedli jsme kategorii mini, která je určená pro okamžitou spotřebu v podobě jedné porce, a dále na způsob uchování zeleniny, aby byla co nejchutnější a šetrně zpracována,“ popisuje Petr Chlupáč.

Řada Mini, která se orientuje na praktičnost, obsahuje v balení dvě malé plechovky, přičemž jedna je velikostí vhodná právě pro jednu osobu. V tomto balení spotřebitelé najdou Cizrnu, Kukuřici Gold a Červené fazole. Naprostou novinkou je rozšíření stávající nabídky Bon menu o zeleninu vhodnou na pánev. Firma pro spotřebitele přichystala tři varianty, a to Bon menu Provencale, Bon menu Delicate a Bon menu Rustica.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *