Měnící se životní styl vyvolává rostoucí potřebu vývoje produktů, které spotřebitelům usnadňují a zpříjemňují běžné činnosti. Jde přitom zejména o přípravu pokrmů.
Komfort a pohodlí se dnes zákazníci vyžadují také u nakupování. Výraznou změnou proto procházejí prodejny i přístup obchodníků.
Slovo konvenience se u nás v minulosti nejčastěji spojovalo s potravinami. Poslední dobou však zejména v maloobchodu symbolizuje celou oblast, která charakterizuje přístup k zákazníkům. V angličtině výraz convenience znamená pohodlí, výhodnost, snadnost, a tak dnes můžeme sledovat trendy, díky nimž vnikají celé konvenience projekty.
Sortiment se rozšiřuje
Pokud jde o potraviny, znamená konvenience vyšší stupeň zpracování proti základním potravinám. Pro tyto pohotové potraviny se v češtině někdy používá výraz polotovary. Patří sem například prošpikovaná a marinovaná masa nebo jeho obalené porce určené ke smažení, chlazená či zmrazená těsta, knedlíky či předpečené pečivo, chlazené či zmrazené kompletní pokrmy, chlazená či zmrazená očištěná krájená zelenina a brambory určené k další tepelné úpravě nebo k přípravě syrových salátů, zkrátka vše, co může spotřebiteli nějakým způsobem ulehčit práci nebo ušetřit čas při přípravě pokrmů.
Další oblastí je samotná konzumace, respektive pohodlná konzumace. Mezi konvenience produkty se proto dnes řadí i ty, které je možné sníst bez další úpravy, tedy balené obložené bagety nebo konzervy a nápoje v prášku.
Konvenience patří k základním trendům při vývoji a výrobě potravin v posledních desetiletích, takže sortiment se geometrickou řadou rozšiřuje. K rozvoji významně přispívají i nové možnosti balení potravin. „Hlavní předností takto nazývaných potravin a případně jídel je jejich snadné skladování a rychlé a snadné použití,“ dokresluje Alexandra Semadar, produktová manažerka Rio Mare ve společnosti Bolton Czechia.
Do jídelníčku vstoupila globalizuje
Přestože mezi nejsledovanější pořady v Česku patří ty o vaření, ve skutečnosti spotřebitelé nejsou ochotni v kuchyni trávit dlouhé hodiny, zejména ne ve všední dny. Je třeba také připomenout, že řada receptů již s konzervovanými ingrediencemi počítá, což bylo v době našich babiček prakticky nemyslitelné. Běžně tak dnes pod maso míří loupaná konzervovaná rajčata nebo do hummusu plechovka cizrny. Výrobci proto přicházejí produkty, které přípravu jídal zkracují na minimum.
„Z našeho úhlu pohledu jde především o jednoduchost přípravy pokrmů, konzumace i způsob otevírání balení. Snažíme se, aby naše výrobky byly plnohodnotným partnerem při vaření,“ říká Petr Chlupáč, Brand Manager CZ/SK firmy Bonduelle. Vedle úspory času a snadnosti manipulace má tento typ potravin vzhledem k použitým technologiím většinou výhodu i v poměrně vysoké zdravotní bezpečnosti, dále v tom, že se snižují nároky na skladování snadno zkazitelných potravin a že při přípravě nevzniká odpad.
Přes všechny klady však odborníci na jeden zápor takovýchto potravin upozorňují. Potraviny s vysokou mírou konvenience nevyžadují, ale ani neumožňují kreativní přístup ke konečné úpravě, a přispívají tak k celosvětové globalizaci stravy.
Češi mají vysoká očekávání
Konvenience se dnes netýká pouze potravin, ale také přístupu k zákazníkovi, případně způsobu prodeje a šíři nabídky. Češi mají vysoká očekávání týkající se rychlosti dodání a dalších služeb. My tomuto trendu vycházíme vstříc tím, že máme v portfoliu přes dvě stě tisíc produktů. Široký výběr našich nadstandardních služeb zahrnuje například Alza NEO, díky které může mít náš zákazník každý rok nový mobil nebo notebook, dále pak odbornou instalaci našich produktů nebo prodlouženou záruku až tři roky či pojištění proti rozbití a krádeži,“ naznačuje Tomáš Urban, divizní ředitel nákupu v Alza.cz.
Pohodlné a jednoduché vyzvednutí produktů nakoupených přes internet tato firma umožňuje svým zákazníkům mimo jiné také prostřednictvím Alza boxů a coby technologický inovátor u nás jako první přišla s konceptem Prodejny budoucnosti. Ta má otevřeno dvacet čtyři hodin po sedm dní v týdnu, a umožňuje tak komfortní a rychlé vyzvedávání objednávek i nákupy na místě s asistencí videooperátora. Živé prodavače v ní již zcela nahradily technologie.
Obchodníkům pomáhá remodeling
Rostoucí životní úroveň a kupní síla Čechů je příčinou, proč již mnozí z nich nehledí pouze na cenu, ale do popředí jejich zájmu se dostává také způsob a místo nákupu. Ve snaze zajistit jim pozitivní zážitek proto mnoho obchodníků reaguje remodelingem svých prodejen, které tak posunují laťku designu o několik tříd výš. Usnadňují v nich také pohyb a ulehčují orientaci. Za typický příklad jsou sice dávány designové prodejny technologického giganta – firmy Apple, ale přerodem samozřejmě procházejí také běžné prodejny.
V našich podmínkách se tohoto trendu podařilo využít před několika lety společnosti Lidl. Na modernizaci prodejen vsadila také společnost Ahold Czech Republic, která díky remodelingu jednoho ze svých vlajkových hypermarketů Albert v obchodním centru na pražském Chodově dokázala pozitivně změnit vnímání své značky. Důvodem remodelingu prodejny byla podle Lenky Jakešové, Manager Instore and Local Communication, Ahold Czech Republic, mimo jiné skutečnost, že značku Albert spotřebitelé nevnímali příliš pozitivně. Zákaznické trendy podle ní jasně naznačují, že spotřebitelé jsou čím dál náročnější, a bylo tedy zapotřebí vybudovat koncept, který by nebyl zaměřený pouze na nízkou cenu, ale který by pro zákazníka byl jednoduše příjemný.
„Cena je sice důležitá, ale musí jít ruku v ruce s kvalitou a čerstvostí. Zákazník chce být inspirován, chce objevovat nové věci a cítit se hýčkaný. Místo prodeje je nejdůležitější prostor, kde zákazník zažívá značku. Je to místo, kde si se značkou může vytvořit vztah. Mezi hlavní trendy, které dnes pozorujeme, patří kvalita a příznivá cena, zdravý životní styl, rychlost nakupování, ekologie a udržitelnost, popisuje Lenka Jakešová. Nový koncept značky proto zní: Albert je tu proto, aby českým rodinám pomáhal a inspiroval je. Nenabízí komodity, ale řešení.
Napsat komentář