Češi obecně méně sladí, snaží se snižovat spotřebu cukru a pátrají po výrobcích, které ho obsahují méně, případně jsou doslazovány „přírodně“. Na změny spotřebitelských preferencí výrobci pružně reagují a přizpůsobují složení cukrovinek i příchutě jejich přáním.
Cukrovinky jsou nedílnou součástí našeho života. Podle průzkumů má téměř každý Čech běžně doma čokoládu, bonbony, keksy, sušenky nebo žvýkačky, obzvláště to platí pro rodiny s malými dětmi.
Cukrovinky patří jednoznačně k impulsnímu zboží, jak říká generální ředitel společnosti Haribo Hans Rieger: „Sedm cukrovinek z deseti je nakoupeno na základě okamžitého impulsu.“ Proto je také v obchodech nejlukrativnějším místem pro jejich vystavování pozice u pokladen. V pokladní zóně totiž již spotřebitel obvykle nepřemýšlí nad tím, co vše měl v plánu ještě koupit a zboží ho tak při čekání ve frontě snadno osloví.
Nákupy domácností
Pokud jde o segment čokoládových a nečokoládových cukrovinek, neexistuje podle výzkumů společnosti GfK v Česku domácnost, která by si je alespoň jednou za rok nedopřála. Jedná se o cukrovinky, mezi které řadíme čokoládové výrobky, sušenky, lízátka, oplatky, bonbony, perníky, müsli tyčinky a další.
Podle Spotřebitelského panelu GfK za období od září 2017 do srpna 2018, si každá domácnost zakoupila 27,6 kg cukrovinek a v průměru jeden nákup uskutečnila jednou za čtyři dny. Za výrobky tohoto typu jedna domácnost utratí více než 4,8 tisíce.
Nejvíce peněz utratily domácnosti v posledním období za sušenky a oplatky, které byly následovány tabulkovými čokoládami, bonbony a čokoládovými tyčinkami. Pouze pětina těchto peněz padne na výrobky privátních značek, zbytek utratí domácnosti za značkové výrobky. Jedinou kategorií, kde převažují neznačkové výrobky, jsou piškoty. „Z hlediska promočních akcí můžeme říci, že zvýhodněných nákupů využívají domácnosti zejména v kategoriích sušenek a čokoládových tyčinek. Nejčastěji si domácnosti dopřávají sušenky, a to v průměru skoro třikrát do měsíce. Následují čokoládové tyčinky s frekvencí nákupu zhruba dvakrát do měsíce, těsně následované bonbony. Více než jednou měsíčně si také pochutnáváme na tabulkové čokoládě,“ uvádí Tomáš Zíka, konzultant GfK Spotřebitelský panel.
Za zdravější si zákazník rád připlatí
„Vnímáme rostoucí zájem spotřebitelů o tzv. healthy segment, kde jsou lidé zároveň ochotni zaplatit za výrobek více peněz. Spotřebitelé sledují, jaké má který produkt složení, jaká je jeho kalorická hodnota, obsah tuků a cukru, jaká je velikost balení, aby mohli lépe hlídat celkovou spotřebu pro sebe i své děti. Roste podíl spotřebitelů, kteří ve výrobcích hledají opravdové ingredience, jako například přidané ovoce a nikoli jen umělá aromata. A mění se též nákupní chovaní, lidé stále více preferují nákupy v menších supermarketových formátech. Nechtějí v obchodě před regálem trávit tolik času jako dříve, chtějí rychlý nákup,“ říká Iva Ambrožová, marketingová manažerka společnosti Nestlé.
Čokoládu? Raději hořkou!
Podle údajů statistického úřadu spotřeba čokolády v Česku roste. Zatímco v roce 2007 byla průměrná spotřeba kakaových výrobků (což je souhrn nejen čokolády jako takové, ale také čokoládových cukrovinek a kakaového prášku) 5,75 kg na osobu za rok, v roce 2016 už to bylo 6,9 kg. Na otázku, kterou čokoládu mají nejraději, odpovídá většina lidí, že hořkou, tedy tu s obsahem kakaa 70 % a více. Důvod? Je zdravější a obsahuje méně cukru. Největšími milovníky čokolády jsou Švýcaři (9 kg na osobu za rok), následováni Němci a Iry.
„Pokud jde o tuzemský trh, v tabulkových čokoládách je nejvíce viditelný trend „prémiových výrobků“, zejména v kategorii hořkých čokolád, které meziročně výrazně rostou. Za kvalitní čokoládu je spotřebitel ochoten si připlatit. V tomto segmentu je také patrné, že spotřebitelé věnují větší pozornost CSR aktivitám výrobců, jako je odpovědný přístup k životnímu prostředí, získávaní a nákup surovin a celková udržitelnost podnikání firmy,“ říká Lucie Presslová, manažerka značky Orion. Co nového pod touto tradiční značkou najde zákazník v obchodech? Rozšířena byla prémiová řada Orion Mistrovská edice, a to o tři výrobky: Orion 68 % s kousky kakaových bobů a dvě dvouvrstvé čokolády, které kombinují vysokoprocentní hořkou čokoládu s vrstvou bílé čokolády ochucené pravým ovocem. „V nečokoládových cukrovinkách jsme na trh uvedli nové produkty pod značkou JOJO, konkrétně JOJO Medvídci 30 % méně cukru a JOJO Potěšení hruška a dále JOJO Fruitilky sladké a kyselé, které obsahují ovocnou šťávu a žádná umělá barviva nebo aromata,“ uvedla Lucie Presslová.
Spotřebitel je věrný
Spotřebitelé v poslední době oceňují především inovace v rámci příchutí i samotných obalů. „Proto je pro nás důležité přinášet na trh nové variace oblíbených cukrovinek, přicházet s praktickými i hravými formáty balení a celkově design obalů našeho sortimentu pravidelně obměňovat, aby byl pro spotřebitele nadále atraktivní. Například pro období adventu jsme na 50g čokoládě Kinder připravili zábavné vzkazy s malůvkami jako „Jsi můj dáreček“, „Pro nenasytu“ a podobně. Již delší dobu pozorujeme tendenci spotřebitelů zůstat věrný svým vyzkoušeným výrobkům. Pokud je zákazník s nějakým produktem spokojen, do dalších experimentů se pouští jen zřídkakdy,“ uvádí Hana Mašková, Legal, Labelling & PR Specialist společnosti Ferrero.
V první polovině letošního roku přišla značka Ferrero se žvýkačkami Tic Tac Gum a vstoupila tím do zcela nového segmentu. V sortimentu chlazených tyčinek pak uvedla novou příchuť výrobku Joghurt-Schnitte, a to borůvka-brusinka. Nutella pak rozšířila svoji rodinu o novou rychlou svačinku na cesty Nutella & GO. Nyní v předvánočním čase se do obchodů dostávají sezónní balení Ferrero stálic, která se u zákazníků těší velké oblibě.
Pedro – chuť našeho dětství
Předchozí názory potvrzuje také generální ředitelka společnosti The Candy Plus Sweet Factory Milena Rusnoková. „Zásadnější změny pozorujeme ve změně preferencí spotřebitelů v tom, co nakupují a konzumují. Rozhodně se více se zajímají o složení potravin, a tedy i našich bonbonů. Někteří z nich řeší barviva používaná v potravinách. I to je jeden z důvodů, proč veškerý sortiment novinek Pedro obsahuje pouze barviva z přírodních zdrojů a jsou obohacena ovocnou šťávou. Naše společnost od roku 2015 nepožívá v celé své produkci ani palmový olej. Dále se na trhu objevují výrobky například se sníženým obsahem cukru. Aspekty zdravějšího životního stylu se postupně dostávají i na trh cukrovinek,“ říká.
Značka Pedro má síť vlastních prodejen a zde je patrný největší zájem o cukrovinky typu Pedro mix. Jedná se o produkt, který obsahuje až 40 různých druhů bonbonů, libovolně vybraných a namixovaných samotnými spotřebiteli. Oblíbené jsou podle Mileny Rusnokové také různé dárkové balíčky a kornouty. Mezi letošní novinky patří zejména řady želatinových cukrovinek: Medvídci, Ovodortíky, Sovičky a Tropický Mix. Všechny jsou bez palmového oleje, s obsahem 5 % ovocné šťávy, bez umělých barviv a konzervantů, a vyrábí se kompletně v České Republice.
Žvýkačky rostou nejrychleji
Mezi nejznámější značky ze segmentu cukrovinek společnosti Mars v České republice patří žvýkačky Orbit, Airwaves, Juicy Fruit, M&M’s, Snickers, Twix a Milky Way za čokolády a pak také bonbony Skittles. „Tuzemský trh cukrovinek v České republice zaznamenává růst. Dva ze tří segmentů ukazují dokonce zrychlený růst, a to žvýkačky a čokoláda. Současný trend zdravého životního stylu se nejvíce podepisuje na segmentu bonbónů, který roste nejpomaleji. Segment žvýkaček naopak roste výrazně rychleji, než tomu bylo v minulých letech, a to právě díky tomuto trendu, protože zákazníci si uvědomují, že žvýkačky jsou bez cukru, a vnímají je tak jako vhodnou alternativu za klasickou sladkost, když je „honí mlsná,“ přibližuje Radovan Veselý, brand manažer značky Orbit pro střední Evropu.
Aktuálně Mars uvádí do obchodní sítě jednu z největších inovací za posledních několik let v sortimentu žvýkaček v České republice, a to se značkou Juicy Fruit. Tímto launchem reaguje společnost právě na trend zdravého životního stylu, kdy jsou žvýkačky Juicy Fruit vnímány jako jakýsi přechod mezi bonbonem a žvýkačkou. Produkty této značky dodají spotřebiteli podobný senzorický zážitek jako klasický bonbón, tedy sladkou chuť, zábavnou texturu a ovocné příchutě, zároveň jsou ale zcela bez cukru.
Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2018…
Napsat komentář