Prací a čisticí prostředky: roste prémiový segment

Moderní uspěchaná doba si žádá rychlost a zároveň maximální efektivitu, a to platí i při péči o domácnost. Od úklidových prostředků očekáváme perfektní výsledky za minimum času.

Aktuálním trendem je, že nechceme doma skladovat velké množství pomůcek pro každou činnost. Dnešní spotřebitel hledá jeden, maximálně dva univerzální produkty, se kterými zvládne uklidit téměř vše – od kuchyně, přes koupelnu, toaletu, obývací prostory po interiér automobilu.

V rámci kontinuálního průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu sleduje společnost GfK kategorii univerzálních pracích prostředků, speciálních pracích prostředků a mýdel určených pouze pro účely praní prádla. Dle výsledků průzkumu (za období od září 2017 do srpna 2018) je nejvíce nakupována podkategorie univerzálních prací prostředků. Ty si domů pořídí tři čtvrtiny domácností ročně zhruba čtyřikrát, a jedna domácnost za ně utratí v průměru přes 750 Kč ročně. Nadprůměrné množství peněz se utratí za produkty s nálepkou akční ceny. Devět z deseti nakoupených výrobků je značkových, zbytek tvoří privátní značky. Více než třetina peněz za prací prostředky skončí v pokladnách hypermarketů, které jsou následovány drogeriemi.

Zhruba jeden ze čtyř nakoupených pracích prostředků je takový, který se používá pro speciální účely, jako je ruční praní, předpírka či praní záclon. Takové výrobky si domů pořídí přes 40 % domácností. Desetina domácností pak využívá pro praní prádla i mýdla. Tři z pěti domácností využívají aviváže, přičemž uskuteční jejich nákup skoro pětkrát ročně. Na každého nakupujícího pak vychází roční výdaje ve výši kolem 350 Kč. I aviváže jsou častěji nakupovány ve slevových akcích. Privátní značky zde nehrají tak významnou roli jako na celém trhu, takže v domácnostech skončí pouze lehce nad 7 % celkového objemu aviváží. Největší množství peněz se za aviváže utratí v hypermarketech, s větším odstupem pak v diskontních obchodech a drogeriích.

Čisticí prostředky preferujeme značkové

„Do kategorie čisticích prostředků řadíme všechny kromě WC bloků a WC čističů. Nákup některého výrobku z této kategorie uskutečníme skoro pětkrát do roka a ročně za ně utratí každá domácnost kolem 360 Kč. Naprostá většina výrobků je značkových, za privátní značky se utratí zhruba 20 % z celkové hodnoty čisticích prostředků. Kolem poloviny veškerého objemu výrobků je nakoupeno v akcích, druhá polovina připadá na výrobky za standardní cenu,“ uvádí Tomáš Zíka, konzultant GfK Spotřebitelský panel.

Jak ukázal průzkum (období září 2017 až srpen 2018), nadpoloviční většina domácností využívá univerzální čisticí prostředky, které jsou využitelné pro více povrchů. Oblíbené jsou i takové výrobky, které se řadí mezi ty s obsahem chlóru. Zhruba čtvrtina domácností pak nakupuje prostředky na čištění skla a podobný počet nakupujících je patrný i u produktů určených na čištění odpadů. Nejvíce za ně utratí domácnosti v drogeriích, následovaných hypermarkety a diskontními obchody.

Péče o prádlo: spotřebitel chce luxus a nové vůně

Podle manažera marketingu divize pracích a čisticích prostředků společnosti Henkel ČR, Petra Bezányiho, se v segmentu praní daří zejména prémiovým produktům, které mají v současné době přes 60 % trhu. Přispěl k tomu zejména pozitivní vývoj v moderních kategoriích, jako jsou tekuté prací prostředky. „Tento vývoj poukazuje na trend, kterým je přiblížení se situaci v západní Evropě, kde moderní formy pracích prostředků zaujímají významnější místo na trhu, než je tomu nyní v České republice. Vedle toho segment aviváží vyžaduje neustálé změny a novinky. Spotřebitelé rádi zkouší nové varianty a vůně. Trendem posledních let byly prémiové výraznější parfémy a prémiový vzhled,“ říká Petr Bezanyi.

Proto Henkel uvedl řadu luxusních aviváží inspirovanou luxusními francouzskými parfémy Silan Suprême a otevřel tak v České republice zcela nový segment ultra prémiových aviváží, které si rychle získaly mezi spotřebiteli velkou oblibu. K této variantě se přidala novinka – parfémy na prádlo Silan Suprême Perfume Pearls ve formě drobných perliček. Díky technologii Micro-Pearls se vůně uvolňuje při každém pohybu. Parfémové perličky se mohou použít současně s aviváží, která prádlo především změkčí, nebo bez aviváže – v případě, že jde o praní sportovního funkčního prádla nebo při následném použití sušičky.

Gely a gelové kapsle

„Aktuálním trendem je jednoznačně zájem o tekuté prací prostředky, které vítězí nad sypkými. Zákazníci zároveň stále častěji volí koncentrovanou formu. Koncentrované prostředky jsou sice dražší, ale účinnost je mnohem vyšší. Pozorujeme, že uživatelé si stále více uvědomují právě ekonomickou výhodnost nákupu koncentrovaných prostředků a jsou ochotni do nich více investovat,“ je přesvědčen Filip Moravec, Marketing Manager CZ/SK ze společnosti Amway.

Tato slova potvrzuje i Petr Bezányi, podle kterého došlo letos v segmentu pracích prostředků k výrazné koncentraci pracích gelů. „Díky tomu jsou nové Persil gely o 40 % účinnější, ale také ohleduplnější k životnímu prostředí. Vylepšené složení gelů je posílené o vybrané polymery pro boj s mastnými skvrnami, o enzymy proti škrobovým skvrnám a vylepšenou kombinaci povrchových látek pro větší jas vypraného prádla,“ představuje novinku Bezányi. Aktuálně se do obchodů dostává další novinka od Henkelu, a to ultra prémiový prací prostředek Persil Premium, který bude k dispozici ve formě gelu a gelových kapslí. Obsahuje esenciální oleje, takže je šetrnější k oblečení, odstranění skvrn je posíleno o další dávku enzymů a v neposlední řadě receptura obsahuje i parfém.

Značka Perwoll letos zavedla novinku pro péči o převážně syntetické tkaniny. Nová varianta Perwoll Care & Refresh s Deo technologií funguje na principu deodorantu, spolehlivě neutralizuje pachy a zajišťuje pocit svěžesti během nošení až na 24 hodin. Nová receptura pečuje o syntetická a smíšená vlákna, zachovává jejich tvary a barvy.

„Naším nejnovějším produktem je Amway Home SA8, Baby Koncentrovaný tekutý prací prostředek se změkčujícím účinkem, který je vhodný pro praní oblečení nejen našich nejmenších, ale také osob s citlivou pokožkou,“ uvádí Filip Moravec, Marketing Manager CZ/SK.

„Sledujeme rostoucí zájem o gelové prací prostředky ve formě kapslí. Podle našich zkušeností je zákazník při nákupu ovlivněn reklamou, a kromě účinnosti ho zajímá také příjemná vůně. V posledních dvanácti měsících jsme kompletně redesignovali naše produktové řady Real, Solvina a Lena. Na trh jsme uvedli nový mycí prostředek na nádobí – Lena balzám květinový s praktickým dávkovačem, v Real řadě pak dva produkty s pohlcovačem pachu – Real maxi úklid pohlcovač pachu a Real na plochy. Další novinky chystáme,“ prozradila Michaela Málková z oddělení marketingu společnosti Zenit.

Prodej prostředků do myček nádobí trvale stoupá

Podle údajů Českého statistického úřadu vlastní myčku nádobí již třetina českých domácností, i proto trh prostředků pro automatické mytí nádobí roste. Ruční mytí nádobí stagnuje s přesunem spotřeby a hodnoty kategorie do kategorie prostředků do myček nádobí.

V segmentu přípravků na mytí nádobí v myčkách přišla letos společnost Henkel s novou recepturou u prémiové řady Somat Gold. Vylepšená řada multifunkčních tablet a gelů dokáže účinně odstranit zaschlé škrobové skvrny i silné připáleniny. Technologie hloubkového čištění Deep Clean Technology obsažená v tabletách i gelech zajistí, aby aktivní látky pronikly dovnitř struktury skvrn a účinně je rozložily. Tablety mají navíc flexibilní a znovu uzavíratelný obal a jsou baleny ve vodou rozpustné fólii. Je možné si vybrat mezi tabletami nebo gely bez vůně nebo variantami s vůní citrusů Lemon & Lime.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *