Delikatesy již nekupujeme jen pro slavnostní chvíle

Pod pojmem delikatesa neboli lahůdka si tradičně představujeme něco speciálního a výjimečného. Punc luxusu si tato kategorie trhu stále udržuje, stává se ale dostupnější pro stále širší okruh spotřebitelů. Ti si neváhají za kvalitu připlatit.

V rámci GfK Spotřebitelského panelu se mezi delikatesy řadí výrobky, které jsou konzumovány za studena. Jedná se o výrobky složené z ryb (zavináče, uzené makrely apod.), ze zeleniny (sušená rajčata, nakládané papriky apod.), z plodů moře (kaviár, nakládané kalamáry apod.) a z ostatních lahůdkových výrobků (např. ruské vejce nebo utopenci).

„Domnívám se, že delikatesa je obecně vnímána jako produkt, který je chutný a také vysoce kvalitní svým složením. A samozřejmě díky vyšší kvalitě bývá také o něco dražší. Ale jen o trochu. Sledujeme, že český spotřebitel již není ochotný a odhodlaný platit nepřiměřeně vysokou cenu za super pochoutku, ale chce si ji dopřávat běžně. Jen musí být úměrná „cena versus výkon,“ říká David Kilingr, zakladatel firmy Hradecké delikatesy.

Nákupy domácností

Výrobky z kategorie delikatesy kupuje naprostá většina domácností, a to v průměru jednou za měsíc. Průměrně pak v ročním úhrnu utratí kolem 500 Kč. Největší část výdajů nechají spotřebitelé v pokladnách hypermarketů, následují diskontní prodejny. O třetí pozici se dělí malé obchody se supermarkety, kde domácnosti utratí podobné množství finančních prostředků. Z výsledků je vidět, že Češi mají tyto výrobky skutečně rádi. Nákup výrobků označovaných jako delikatesy má během roku pouze jeden drobný výkyv, a to v letních měsících, kdy je možné pozorovat menší úbytek kupujících.

Po čem sáhneme nejčastěji?

„Nejčastěji kupované jsou bezesporu rybí speciality, které si ročně vloží do svých košíků kolem tří čtvrtin všech domácností v ČR. Polovinu těchto výrobků pak zaujímají sledi neboli herinky. Každá pátá rybí pochoutka je makrela, za zmínku ještě stojí losos, ostatní ryby již nejsou nakupovány v takovém množství. U zeleninových lahůdek vyhledávají domácnosti rajčatové produkty, zejména takové, které obsahují marinovaná sušená rajčata. Pokud jde o ostatní lahůdky, nejoblíbenější jsou ty, které obsahují vejce, šunku nebo salám. Z hlediska jednotlivých typů delikates kupují domácnosti rovnoměrně produkty v aspiku, marinádě, oleji a přírodně volně ložené,“ přibližuje výsledky Spotřebitelského panelu GfK Czech (za období od července 2016 do června 2018) Tomáš Zíka, GfK Consumer Panels & Services.

Zodpovědná výroba

Manželé Petra a David Kilingrovi, zakladatelé a majitelé rodinné manufaktury Hradecké delikatesy, kladou důraz na environmentální přístup k životu i podnikání a praktikují bezodpadový přístup. U zákazníků vnímají větší poptávku po čerstvosti, lokálnosti a bio produktech či výrobcích s nižším obsahem cukru. „Mezi trendy, které pozorujeme, patří vyšší zájem po veganských produktech a potravinách bez obalu, u určité skupiny nakupujících se projevuje celková změna přístupu k nakupování. Mnoho lidí se učí zpracovávat svou vlastní úrodu, zkouší zavařovat a podobně. Od doby, kdy jsme začínali, se určitě zlepšilo složení potravin na trhu, dá se sehnat více bio produktů i produktů od lokálních výrobců. Zároveň bych řekla, že malí výrobci mají v současné době mnohem těžší situaci, jak se dostat do obchodů, než když jsme začínali my. Jejich výrobky jsou dražší a s vyšší cenou bojují i majitelé obchodů, kteří často tak trochu „stagnují“, jelikož jsou otráveni z daného prostředí plného problémů (jak sehnat kvalitní personál, legislativa…),“ vysvětluje Petra Kilingrová.

Chuťový zážitek pro každý den

Hradecké delikatesy kladou velký důraz na zdravé složení svých produktů, které jsou bez konzervačních látek, barviv, aromat, GMO a dalších chemických přísad. Mezi poslední novinky, které firma uvedla na trh, patří mimo jiné konopné pesto, pasta jalapenos, kurkumová pasta, džemy a rajčatový kečup bez rafinovaného cukru. V plánu je kečup z červené řepy, dýňový kečup, a pasta z chilli papriček rawitek v nejjemnější variantě.

Ze sladkého sortimentu stojí za zmínku zavařeniny se 100% podílem ovoce a bez přidaného cukru. V Hradeckých delikatesách je vyrábějí z malin, borůvek, černého rybízu a jahod a doslazované jsou výhradně rozmixovanými rozinkami. Hrozny jsou sušeny i se slupkou a tudíž si zachovávají všechny cenné látky a nejsou sířeny.

Milovníky sladkých pochoutek potěší Arašídová másla české značky Lucky Alvin bez přídavku cukru a aromat, které mají v kuchyni široké využití. Hodí se do dezertů, palačinek, na kaši, k ochucení tvarohu, jogurtu a zmrzliny nebo jako pomazánka na pečivo. Prodávají se ve variantách Smooth nebo Crunchy a potěší atraktivními příchutěmi s pravou belgickou mléčnou, bílou či hořkou čokoládou. Pro zdravé mlsání bez výčitek i pečení se stejně tak dobře uplatní kaštanová pomazánka Bonne Maman, vyráběná podle tradiční francouzské receptury a bohatá na vitaminy a minerály.

Jsme vybíraví a milujeme módní trendy

V této kategorii neřeší spotřebitel příliš cenu, ale především chuť, punc určité jedinečnosti a kvalitu. „Je patrné, že Češi bohatnou a v souvislosti s tím se zvyšuje poptávka po opravdu luxusním jídle. Rádi experimentujeme s exotickými chutěmi, které známe ze zahraničních dovolených, nebojíme se zkoušet novinky a s oblibou se necháváme ovlivnit aktuálními módními trendy. Velkou roli, a to nejen v segmentu delikates, hraje obal, který musí být atraktivní na pohled, a navíc praktický pro přístup k výrobku a jeho konzumaci,“ potvrzuje Petr Kopáček, tiskový mluvčí společnosti Hamé.

Také společnost Hamé se vydala cestou, inspirovanou zahraničními kuchyněmi a v jejím duchu představila letos například novou produktovou řadu prémiových paštik Hamé Select. Receptury tří nových druhů – s kančím masem, se zvěřinou a s kachním masem, jsou inspirované Francií a Belgií. Neobsahují aromata ani barviva a charakterizuje je výrazná masová chuť. V řadě Hamé Select jsou k dostání taktéž tři druhy tuňákových pomazánek.

Paštiky podle starých osvědčených receptur našich babiček dodává na trh Bezchlebova rodinná konzervárna, a to pod značkou Via Delicia. Firma se zaměřuje na výrobu tzv. slow-food, tedy lahůdek, které jsou připravovány pomalým vařením. Paštiky se vyrábějí převážně ručně, z lokálních surovin a bez konzervantů.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *