I před 100 lety byl v centru pozornosti zákazník

Slavíme sté výročí od vzniku 1. republiky, která se pro další generace stala symbolem demokracie, sebevědomí a podnikatelských úspěchů. Jejich součástí byla i řada obchodních značek.

Ve 20. a 30. létech minulého století se prudce rozvinula výroba spotřebního zboží a rostla spotřeba obyvatel, což vedlo k rozvoji obchodní sítě, ať už šlo o spotřební družstva nebo velké obchodní firmy, které budovaly moderní obchodní domy (např. Baťa, Bílá labuť, Meinl, Nehera, Perla, Rolný, Teta).

Některé prvorepublikové značky přetrvaly a úspěšně se rozvíjejí dál. Kdo by neznal Baťu? Jiné odvál čas, ale jejich stopy v českém obchodě najdeme i dnes. Na otázku: „Jaký je nejznámější obchodní dům v České republice?“, byla dlouhé roky odpověď jednoznačná: Bílá labuť.

Průkopníci moderního pojetí obchodu

Bílá labuť byla v době svého otevření v roce 1939 největším a nejmodernějším obchodním domem nejen v Praze, ale i ve střední a východní Evropě. Byla vybavena nejmodernějšími zařízeními, např. pokladní potrubní poštou, eskalátory, dětskými koutky a osm metrů vysokou otáčející se neonovou labutí. Funkcionalistická budova, která se stala synonymem prvorepublikového luxusu, je od roku 1958 na seznamu kulturních památek. Dnes sice stále slouží svému účelu, ale její jedinečnost, noblesa a luxus se jaksi vytratily.

Bílá labuť patřila společnosti, dnes bychom řekli řetězci Brouk a Babka (B+B), který provozoval síť obchodních domů nejen v Praze. První z nich vznikl v Praze na Letné na Belcrediho třídě (dnes Milady Horákové). Firma investovala do architektury, v řadě případů jde o funkcionalistickými skvosty, ale také do tehdy moderních forem prodeje jako jsou samoobslužný prodej a zásilková služba.

Leták jako průvodce nákupem

Letáky B+B z konce třicátých let nebyly plné slev, ale cenových nabídek sortimentu pro aktuální sezónu. Leták zároveň zákazníka bavil i vzdělával.

Vysvětloval například, proč a kolik zákazník musí zaplatit při objednání prostřednictvím zásilkové služby: „Poštovní objednávky vyřizují se pouze od Kč 20 -, neboť portem, obalem a expedicí by se menší objednávky nepoměrně zdražily…  a na závěr ještě doporučení: Jest proto v zájmu našich ct. zákazníků objednávati zboží aspoň v částce Kč 150 -, aby se objednávka o porto zbytečně nezdražovala.“

Podstata marketingu se nezměnila, jen ubylo slov

Dnes žijeme v době sofistikovaných výzkumů zákaznického chování, spotřebitelská veřejnost je segmentována na jednotlivé cílové skupiny. Digitalizace umožňuje jít až do detailů zvyklostí zákazníka.

Nicméně marketing, někdy ze současného pohledu trochu úsměvný, nechyběl ani v době prvorepublikového obchodu. Zatímco my hovoříme o ambasadorech značky nebo worth of mouth marketingu, B+B oslovil své zákazníky například takto:

„Dobré slovo železná vrata otvírá. Proč shánět štěstí bůhvíkde, můžete-li jít „najisto“ získat hodně peněz? O co jde? – Nic nesnadného. Až potkáte své příbuzné, své přátele, své známé, pamatujte na dobré doporučující slovo. Vyplatí se Vám i jim – uvidíte! Smíme Vám zaslati podmínky naší velké akce? Napište nám! Dozvíte se vše a hned můžete začít. Čím dřív, tím lépe.“

Do třetice ještě ukázka „z dopisu zákazníka obchodníkovi“:

„Jmenuji se Zákazník. Určitě mne znáte. To je totiž tak: žiji v osobách tisíců těch, kteří nakupují. Však mne často potkáváte – nesu zpravidla balíčky s nákupem. Povím Vám trochu o sobě. Mám domov, milý a útulný – mám rodinu. Z toho krajíce, který je určen pro nás, pro všechny občany, patří mi sousto 1200 Kč měsíčně. Někdo řekne: dost, aby byl spokojen. Jiný: málo, aby si dopřál všeho. A já říkám: zaplať pánbůh. Uvidíte, že mám k tomu důvody. Obdivuji vynalézavost lidskou. Všechno ovoce nerostlo u samé země – proto lidé vymysleli žebřík. I pro mne by bylo mnohé těžko dosažitelno. Nemám tolik peněz. Zato však mám přítele – úvěr. Ale hned dodávám: je to dobrý úvěr solidního podnikatele… text pokračuje až k závěrečnému doporučení „zákazníka“: Kupujte! Nevyhýbejte se vlastním požadavkům! B+B systém je Váš dobrý přítel – jeden z nejlepších. Ten půjčuje bezúročně. Pamatujte na sebe – pomůžete jiným. Tak Vám radí jeden z tisíců.“

No řekněte, kdo by odolal?

 

 

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *