Čaj i kávu si chceme především vychutnat

V oblasti kávy se Češi pomalu stávají fajnšmekry. Přestože stále hojně pijí její instantní variantu, roste počet těch, kteří si nakoupí kávová zrna a před domácí přípravou si je čerstvě namelou.

Černé a zelené čaje mají spotřebitelé rádi klasické. U ovocných rádi zkoušejí novinky a rostoucí oblibě se těší čaje bylinné. Zvýšený zájem se projevuje také o produkty obsahující superpotraviny.

Teplé nápoje, mezi které řadíme kávu, čaj a kakao, jsou typickou kategorií, kterou najdeme v košíku každé české domácnosti. Z celého segmentu tvoří podle dat Spotřebitelského panelu GfK téměř 70 % výdaje za kávu, čtvrtinu pak za čaj.

Kakao je tak ve stínu těchto dvou silných kategorií. Nejčastěji české domácnosti nakupují kávu, za kterou ročně utratí přes 1500 Kč. V těsném závěsu, co se týká nákupní frekvence, jsou čaje, které zakoupí průměrně 14krát do roka a utratí za ně přes 600 Kč. Kakao sice zakoupí více než sedm domácností z 10, ale utratí za ně jen něco málo přes 200 Kč a zakoupí jej průměrně 4krát do roka.

Místem, které přiláká nejvíce domácností a kde domácnosti utratí nejvyšší podíl výdajů za teplé nápoje, jsou tradičně hypermarkety. I přesto, že diskontní prodejny přilákají vyšší počet kupujících, za teplé nápoje v nich utratí podobnou částku jako v supermarketech. Nakoupený objem teplých nápojů v diskontech je ale mnohem vyšší než u supermarketů, za což je zodpovědný vyšší podíl levnějších variant v podobě privátních značek.

Nakupuje se v akcích

Význam promocí a jejich vliv je patrný zejména u kávy. Až 70 % výdajů tvoří ty, při nichž byla káva nakoupena v promoci. „To je vyšší číslo, než je průměr na celkovém trhu rychloobrátkového zboží,“ podotýká Veronika Némethová, senior konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. U kakaa je to až 60 %, u čajů padne na akční nákup každá druhá koruna.

Již název této kategorie značí případnou sezónnost nákupního chování. U kakaa se jedná o silné předvánoční nákupy, kdy za období říjen až prosinec domácnosti utratí přes třetinu celkových nákladů za kakao. „U čajů lze mluvit spíše o celém zimním období, kdy od října do března utratí domácnosti téměř dvě třetiny celkových nákladů na čaj. U kávy není vliv období tak markantní,“ podotýká Veronika Némethová. „V zimě je poptávka po čajích až dvojnásobná. U kávy je zajímavé, že se v létě prodává více druh Arabica a v zimě Robusta. Je to dáno jejich chuťovými vlastnostmi,“ dokresluje Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl.

Oblíbený je stále turek

Z dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 1. a 2. kvartál 2018) vyplývá, že kávu za posledních 12 měsíců pilo 76,6 % respondentů. Z toho nejvíce (89,1 %) pilo její normální variantu, tedy s plným obsahem kofeinu. Jen 16,2 % konzumentů uvedlo, že pilo kávu se sníženým obsahem kofeinu a 8 % kávu bezkofeinovou. Téměř dvě třetiny (59,9 %) respondentů uvedly, že za posledních dvanáct měsíců pily kávu zrnkovou.

Z hlediska způsobu přípravy kávy je stále nejoblíbenější klasický turek (pití této varianty uvádí 46,9 % konzumentů kávy), za nímž následuje espresso (44,5 %), cappuccino (27 %), latté (26,5 %), káva překapávaná (22,2 %) a další varianty. Velké oblibě se těší také káva instantní, kterou za poslední rok pila téměř polovina (47,4 %) konzumentů kávy. Speciální kávy a kávovinové nápoje pila necelá čtvrtina (24,2 %) dotázaných. Všechny druhy káv se nejčastěji konzumují doma, dále pak v práci a na návštěvě u přátel.

Cení se kvalita

„U nabídky káv roste poptávka po zrnkové kávě, kterou si zákazníci namelou sami doma,“ popisuje Zuzana Holá. „Zájem o prémiový trh v segmentu kávy a čaje je zřejmý již několik let. Vliv na to má mimo jiné větší důraz na zdravý životní styl. Zákazníci se zajímají o složení výrobku, často si ho raději koupí méně a za víc peněz, ale s jistotou, že dostanou zboží vysoké kvality. Proto slavíme úspěch i s naší řadou čajů Loyd, které jsou baleny do trojrozměrných sáčků z kvalitního rozložitelného materiálu. Ty dovolí zabalit větší čajové lístky, které se mohu lépe rozvinout a dát nápoji příjemnou barvu a chuť,“ popisuje Dorota Havlíková z oddělení firemní komunikace společnosti Mokate Czech.

Podle slov Renaty Maierl, tiskové mluvčí společnosti Kaufland, se za loňský rok zvýšil také prodej faitradových výrobků. Společnost Mokate Czech v této souvislosti vybavila svou řadu kávových nápojů označením Rainforest certificate, které již v minulosti získala pro své čaje a které spotřebitele informuje, že daný produkt pochází z farmy, která podléhá standardům udržitelné zemědělské sítě. Na ekologii vsadila firma Segafredo Zanetti CR, která na trh uvádí kávovou směs zrn arabiky a robusty pěstovaných v bio kvalitě Selezione Organica.

Zákazník dnes dává přednost kvalitě, nicméně stále zůstává senzitivní na cenu a velmi oceňuje akční nabídky napříč celým sortimentem. Jak podotýká Dorota Havlíková, v Česku se dobře prodávají dva protipóly. Na jedné straně je to vysoce prémiová káva, na druhé si ovšem velmi dobře vede také tradiční a levnější varianta standard.

Za poslední léta je podle producentů možné vypozorovat změnu v preferencích balení. „Zaznamenali jsme trend nákupu zrnkové kávy v kilovém balení. Především domácnosti začaly oceňovat kvalitu zrnkové kávy a přidanou hodnotu čerstvě namleté kávy,“ konstatuje Petra Knapová. Firma Tchibo Praha tak kromě limitované edice kávy Tchibo Privat Kaffee Räritat na trh letos uvedla kilové balení kávy Tchibo Barista se speciálním uzávěrem Aroma Protect. Se zajímavým poznatkem týkajícím se chování konzumentů kávy přichází mluvčí společnosti Eva Kotýnková: „V rámci spotřeby kávy mimo domov roste zájem o produkty spojené se zážitkem a sofistikovanější chutí – vychutnávání jemných tónů káv téměř srovnatelné s degustací vín.“

Čaje raději naporcované

U čajů preferují Češi jednoduchou přípravu. Z dat společnosti Median vyplývá, že před sypanými čaji dávají přednost čajům porcovaným. Za posledních dvanáct měsíců pily tuto variantu čajů téměř čtyři pětiny (79,5 %) respondentů, zatímco sypané čaje 35,1 %. Z porcovaných čajů se největší oblibě těší ovocné čaje, za nimiž následuje čaj zelený a bylinný. Mezi sypanými čaji je jasným favoritem zelený čaj, za kterým se umístil bylinný a ovocný. Největší skupinu (53,4 %) tvoří ti, kteří za čaje měsíčně utratí do 100 Kč, 28,9 % respondentů uvádí, že za ně utratí do 300 Kč. Pouze 8,2 % dotázaných deklaruje, že za ně neutratí nic.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *